اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۹۳۶

مالیات مشاغل خودرویی مقطوع است

معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات مشاغل خودرو به صورت مقطوع محاسبه می‌شود .

نادر جنتی گفت: براساس ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات مشاغل خودرو به صورت مقطوع محاسبه می‌شود. وی با بیان اینکه برخی صاحبان مشاغل خودرویی اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌کنند افزود: صاحبان این گروه از مشاغل از جمله دارندگان مینی‌بوس، اتوبوس یا کامیون‌داران نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان و دفاتر پستی برای تسلیم اظهار نامه ندارند و فقط باید مالیات مقطوع را پرداخت کنند. دارندگان یک دستگاه تاکسی و یک دستگاه وانت بار نیز بطور کلی از پرداخت مالیات معاف هستند.

درخواست وزارت اقتصاد برای قطع یارانه ثروتمندان

وزارت اقتصاد خواستار اقدام قاطع دولت برای حذف یارانه غیرنیازمندان شد.

یکی از اهدافی که در اصلاح ساختار بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه و بسته رونق تولید سال 98 وزارت امور اقتصادی و دارایی دنبال می‌شود، اصلاح ساختار مصارف هدفمندی یارانه‌ها جهت تأمین منابع بخش‌های تولیدی است. بدین منظور قانون گذار در تبصره 14 قانون بودجه امسال و سال‌های گذشته موضوع حذف دهک‌های غیرنیازمندان یارانه بگیر را مورد توجه قرار داده، اما در این سال های به بهانه‌های مختلف به طور کامل محقق نشده و موانعی پیش روی آن قرار دارد.

معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در تشریح و تبیین جزئیات بسته رونق تولید سال 98 به اصلاح ساختار مصارف هدفمندی یارانه‌ها پرداخته و بیان می‌کند: مطابق تبصره 14 قانون بودجه سال 1398 جمع کل دریافتی‌های حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 1407404 میلیارد ریال (رشد 42 درصد نسبت به سال 1397) است.

هرچند مطابق تبصره مذکور دولت مکلف شده است تا با استفاده از تمامی بانک‌های اطلاعاتی نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند لیکن با توجه به سهم اندک سه دهک مذکور از مجموع کل منابع هدفمندی یارانه‌ها، ضروری است تا علاوه بر انجام اقدامات در خصوص حذف دهک‌های برخوردار، با توجه به اضافه شدن منابع مربوط به صادرات فرآورده‌های نفتی با لحاظ مابه التفاوت خوراک پالایشگاه‌ها به میزان 435 هزار میلیارد ریال در این حوزه، بخشی از منابع مربوطه جهت هدایت به سمت بخش‌های تولیدی آزاد شود.

لذا در این ارتباط برنامه‌های ذیل پیشنهاد می‌شود:

1- اصلاح قانون بودجه سال 1398با هدف بازنگری در مصارف هدفمندی یارانه‌ها (جدول تبصره 14  قانون بودجه) به جهت تخصیص به طرح‌های اولویت‌دار بخش‌های تولیدی به ویژه در مناطق آسیب دیده از سیل مدنظر قرار گیرد.

2- اقدام قاطع دولت در حذف دهک‌های برخوردار درآمدی از دریافت یارانه نقدی با توجه به سامانه‌های اطلاعاتی در اختیار و آزادسازی منابع مربوطه برای بخش‌های تولیدی.

وزارت اقتصاد معتقد است با انجام این کارها قطعا دستاوردهایی خواهد داشت که حاصل آن اختصاص منابع مالی آزاد شده برای بخش‌های تولیدی به ویژه در مناطق سیل زده و اصلاح تخصیص منابع عمومی محدود دولت است.

تحریم‌ها زندگی کارگران و کارفرمایان را هدف قرار داده

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صد و هشتمین نشست وزرای کار در ژنو گفت: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا زندگی کارگران و کارفرمایان را هدف قرار داده است.

محمد شریعتمداری وزیر کار برای شرکت در صدمین سالگرد تشکیل سازمان بین‌المللی کار و صد و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وزرای کار عضو این سازمان در ژنو سوییس در بین نمایندگان 187 کشور سخنرانی کرد.

وی که در این نشست به عنوان رییس گروه آسیا و اقیانوسیه سازمان بین‌المللی کار انتخاب شد، در این نشست خطاب به رئیس جلسه گفت: آقای رئیس صدمین سال تشکیل سازمان جهانی کار(ILO) و برگزاری صد و هشتمین کنفرانس بین‌المللی کار را تبریک می‌گویم.

شریعتمداری خطاب به نمایندگان محترم کشورها، گفت: در حالی که ما اینجا (در ژنو) گرد‌هم آمده‌ایم تا در مورد جهان کار برای کارگران با یکدیگر هم‌اندیشی و گفت‌وگو کنیم متأسفانه تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی بدون هیچ توجیهی بر اقتصاد کشور من (جمهوری اسلامی ایران) تحمیل شده است.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تحریم‌هایی که مردم عادی به خصوص کارگران و معیشت آنها و فعالیت اقتصادی کارفرمایان را هدف قرار داده است، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران با انرژی و توان مضاعف کم با همه شرکای اجتماعی خود بر همه این بداخلاقی‌ها غلبه خواهد کرد.

رییس گروه آسیا و اقیانوسیه سازمان بین‌الملل کار در پایان آرزو کرد: با تشریک مساعی همه کشورها شاهد جهانی عاری از هر گونه خشونت و زورگویی باشیم، جهانی با آینده‌ روشن و کاری شایسته‌تر برای همه مردمان آرزو می‌کنیم.

 

ارسال نظر