اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۰۰:۳۴:۳۰
کد خبر: ۱۳۸۰۵۵

کسری بودجه تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸

خانه‌ملت|غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره بررسی لایحه بودجه با بیان اینکه در بودجه سال 98 کسری خواهیم داشت، گفت: هم فروش نفت و هم قیمت دلار را واقعی ندیدیم. متاسفانه مکانیزم‌هایی که برای نفت دیده شده را منطقی نمی‌دانم و کمیسیون تلفیق با آگاهی بر کسری بودجه‌ها آن را تصویب کرده است.

وی ادامه داد: نه بودجه تملک دارایی‌ها محقق خواهد شد و نه بودجه بخش اشتغال. از 65هزار و 400 میلیارد تومان بودجه اشتغال سال 97 فقط 5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی لحاظ شده است. جعفرزاده ایمن آبادی کسری بودجه سال 98 را 60 تا 100هزار میلیارد تومان قطعی دانست و افزود: قیمت دلار 5200 تومان پیش‌بینی شده که با دولت مذاکرات زیادی برای تغییر رابطه نفت و دلار داشتیم که بنا به دلایلی دولت نپذیرفت و با تعابیر خود آن را تعریف کرد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قیمت نفت در بودجه سال 98، 54 دلار اندیشیده شده در حالی که در برخی از کشورهای صادر‌کننده نفت قیمت هر بشکه 40 دلار تعیین می‌شود. وی با بیان اینکه مجوز قیمت حامل‌های انرژی در دست دولت است که قانون آن در مجلس هشتم به تصویب رسیده است، افزود: دولت شرایط اقتصادی و اجتماعی را می‌بیند و خود تصمیم می‌گیرد که قیمت حامل‌های انرژی را افزایش بدهد یا نه. چنانچه دولت نظر مخالف داشته باشد می‌تواند به مجلس لایحه بدهد. برای تغییر رابطه نفت و دولت پیشنهاداتی دادیم که متاسفانه مورد قبول واقع نشد.

7.5 میلیارد یورو ارز صادرکنندگان به سامانه نیما آمد

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا پوری‌حسینی معاون وی و رییس سازمان خصوصی‌سازی ممنوع‌الخروج شده است، اظهار داشت: این موضوع را نشنیده‌ام و خبری از آن ندارم. بحث ممنوع‌الخروجی را برخی می‌گویند ولی همکاران من در این فاصله این موضوع را تکذیب می‌کنند. وی در مورد تغییر مکان دبیرخانه شورای عالی اصل ۴۴ نیز گفت: موضوع جداسازی دبیرخانه شورای عالی اصل 44 از سازمان خصوصی‌سازی یک بحث جدیدی نیست، طبیعتاً یک نهاد ناظر نمی‌تواند در دل دستگاه مجری باشد و چون اشتباهاً آنجا رفته بود، بعد از بررسی‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید دوباره جدا شود و به معاونت اقتصادی که قبلاً نیز آنجا بود، برگردد.

وی تأکید کرد: ان شاءالله امروز هیات واگذاری برگزار می‌شود و سیاست‌ها و استراتژی‌های جدید مطرح و امیدواریم هیات واگذاری آنها را تأیید کند، زیرا می‌خواهیم رویکردمان را ترقی و جامعیت بدهیم و متفاوت کنیم. دژپسند در پاسخ به سوال که آیا لغو واگذاری‌های اخیر صحت دارد، تصریح کرد: اساساً واگذاری بعد از آنکه کارشناسی روی آن صورت می‌گیرد، به هیات واگذاری آمده و پس از تصویب واگذار خواهد شد، اکنون موضوعی که در هیات مصوبه برای لغو داشته باشد، نداریم. امروز البته سیاست‌های جدید بررسی خواهد شد.لازم به ذکر است طی دو هفته اخیر جلساتی را در این زمینه برگزار کردیم، اما برخی نمایندگان حضور پیدا نکردند و جلسات رسمیت پیدا نکرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد بازگشت ارز صادرکنندگان طی سال جاری به کشور، گفت: دستورالعملی که تصویب و ابلاغ شده، به صادرکنندگانی که صادراتشان زیر یک میلیون یورو است، اجازه داده شده تا بتوانند بدون ارز در نیما به چرخه اقتصادی بیاورند و بین یک میلیون تا 3 میلیون بتوانند 70 درصد آن را بدون عرضه در نیما بچرخانند. وی ادامه داد: تلقی ما این است صادرکننده ارز را برمی‌گرداند و در چرخه اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی آنچه تاکنون در بازار نیما آمده حدود 7.5 میلیارد یورو است. البته ارقام متغیر است و از 36 میلیارد یورو چیزی بین 7.5 میلیارد یورو مطرح است. جلسه‌ای که با فعالان بخش خصوصی داشتیم امیدوارم دوشادوش دولت برای رفع مشکلات اقتصادی حرکت کنند.

۶.۵ میلیون کارگر بسته حمایتی دریافت کردند

مهر|محمد شریعتمداری در حاشیه نشست شورای عالی حفاظت فنی در جمع خبرنگاران گفت: بسته حمایتی کارگران بر اساس مصوبه سازمان برنامه و بودجه پرداخت شد و ۶.۵ میلیون کارگر اعتبار مربوط به بسته حمایتی خود را دریافت کردند. وی گفت: گروه‌های کارگری پس از ابلاغ اعتبار ۱۴۵ میلیارد تومانی سازمان برنامه از بسته حمایتی بهره‌مند شدند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی که طبق مصوبه امروز شورای عالی حفاظت فنی در گروه ب مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفتند، گفت: بر اساس مصوبه امروز مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی ماهیتا سخت و زیان‌آور شناخته شدند و در گروه ب مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفتند. وی ادامه داد: در نهایت قرار شد مصادیق مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی متناسب با استان‌های مختلف که ممکن است عناوین این مشاغل متغیر باشد، در کمیته‌های استانی بررسی و پیوست مصوبه برای اجرا ابلاغ شود.

ارسال نظر