تا متقاعد نشویم به تفکیک رای نمی‌دهیم

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۵۹

با داغ شدن بازار تفکیک‌ وزارتخانه‌ها، این روزها مسوولان مختلف اظهارات متفاوتی در این خصوص اعلام می‌کنند. در این بین با وجود مخالفت‌هایی که از لحاظ کارشناسی با تفکیک وزارتخانه‌ها صورت می‌گیرد اما به نظر می‌رسد آمار موافقان تفکیک وزارتخانه‌ها هم قابل چشم‌پوشی نیست. در حالی که دو روز پیش جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی به دفاع از تفکیک وزارتخانه‌ها پرداخت، روز گذشته یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم ادغام وزارت بازرگانی در صنایع و معادن را سبب به حاشیه رفتن بخش بازرگانی دانست و گفت این ادغام سبب شده نقش بخش بازرگانی به یک‌چهارم کاهش پیدا کند. البته علی قربانی در عین حال گفته است تا زمانی که مجلس متقاعد نشود، به این تفکیک رای نخواهد داد.

قربانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تصویب یک فوریت لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت (تفکیک وزارتخانه‌ها)، گفت: زمانی که ادغام وزارتخانه‌ها در 5 سال پیش مطرح شد، درباره مباحثی همانند اینکه ادغام چه میزان از بروکراسی اداری در کشور را کاهش می‌دهد یا می‌تواند سبب تسهیل‌گری بهبود امور شود، شفاف‌سازی و مطالعه کارشناسی صورت نگرفته بود.

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای تفکیک وزارتخانه‌ها دولت باید مطالعات کارشناسی خود را به مجلس ارائه دهد، افزود: تا زمانی که مجلس برای تفکیک وزارتخانه‌ها و مزایای این تفکیک متقاعد نشود به تفکیک رای نمی‌دهد، چراکه باید وضعیت آنها پیش از ادغام، در زمان ادغام و سپس دلایل تفکیک مشخص شود.

قربانی با اشاره به اینکه ادغام وزارت بازرگانی در صنایع و معادن سبب به حاشیه رفتن بخش بازرگانی شده است، ادامه داد: یکی از بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی افزایش صادرات بر واردات است و برای رونق صادرات وزارت بازرگانی باید فعال شود تا با چابک‌سازی و پویایی بر صادرات و واردات نظارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه وزارت بازرگانی باید از واردات غیرضروری برای حمایت از تولید داخل، جلوگیری کند، یادآور شد: برای نخستین‌بار در سال گذشته حدود چندصد میلیون دلار صادرات بر واردات پیشی گرفت که این روند باید در اقتصاد کشور ادامه یابد و تولیدات داخلی شکل بگیرد.

قربانی افزود: ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنایع و معادن سبب کاهش چابکی و پویایی وزارت بازرگانی شده بود و این وزارتخانه نتوانست نقش و وظایف ذاتی خود را ایفا کند.

وی با بیان اینکه هرگونه تفکیک و ادغام باید با بررسی دقیق و مطالعه کارشناسی انجام شود، ادامه داد: با تفکیک وزارتخانه‌ها باید ماموریت‌های جدیدی برای این وزارتخانه‌ها تعریف شود تا سبب پویایی این وزارتخانه‌ها شود.

این نماینده مجلس دهم، اظهار کرد: وزارت بازرگانی با ادغام در وزارت صنایع تنها یک‌چهارم از ماموریت خود را ایفا کرده و اصل در این وزارتخانه حوزه صنعت بوده و بخش صادرات و واردات به حاشیه رانده شده است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه 40درصد پروژه‌های عمرانی کشور در وزارت راه و شهرسازی متمرکز شده است، تصریح کرد: ادغام این دو وزارتخانه در یکدیگر که جنس آنها از یکدیگر متفاوت است، نتوانست کارایی لازم را داشته باشد، لذا تفکیک وزارت راه از شهرسازی معقول به نظر می‌رسد.

 

ارسال نظر