اقتصاد و نمایندگان

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۹۱

دیپلماسی، سدی در برابر مصادره آب‌های مرزی ایران

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اینکه ریزگردهای خارجی از معضلات و آسیب‌های جدی استان‌های غرب و جنوب غربی کشور است، گفت: ایران با دیپلماسی قوی از مصادره آب‌های مرزی جلوگیری کند.

علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه کنترل و مهار ریزگردهای خارجی بسیار سخت و مشکل است، گفت: منبع و منشأ خارجی ریزگردها در کشورهای عراق و سوریه بوده و این کشورها نیز درگیر جنگ است بنابراین اولویت اصلی آنها مهار کانون‌های گرد و غبار نیست؛ در واقع رفت و آمد بسیار زیاد تانک‌ها و خودروهای نظامی در این کشورها باعث شده کانون‌های تولید گرد و غبار افزایش یابد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ریزگردهای خارجی یکی از معضلات و آسیب‌های جدی استان‌های غرب و جنوب غربی کشور است، افزود: به دلیل آنکه مسیر باد از غرب و جنوب غرب به سمت شرق و شمال شرقی است بنابراین آسیب‌های ناشی از ریزگردهای خارجی بیشتر متوجه ایران می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه سدسازی‌های ترکیه یکی از عوامل مهم پیدایش ریزگرد است، تصریح کرد: ترکیه با سدسازی‌های گسترده در مسیر آب‌های مرزی موجب خشک شدن تالاب هورالعظیم و بروز ریزگرد در خوزستان شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم جلوگیری مجامع بین‌المللی از سدسازی ترکیه روی دجله، گفت: ساخت سد روی این رود تمامی استان‌ها را درگیر معضل ریزگردها می‌کند.

نماینده مردم شازند در مجلس دهم، خشکی تالاب‌ها را از عوامل مهم پیدایش ریزگردها دانست و ادامه داد: سدسازی‌های گسترده داخلی و خارجی بدون رعایت ضوابط زیست محیطی، عدم رعایت حقابه تالاب‌ها و استفاده بی‌رویه از آب آنها خشکی تالاب‌ها و در نتیجه شیوع ریزگردها را به دنبال داشته است بنابراین اصلاح الگوی مصرف و تامین حقابه تالاب‌ها از جمله تدابیر و راهکارهای مهم احیای تالاب‌ها و کنترل ریزگردهای داخلی است. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود: به صورت جدی می‌طلبد ایران با به کارگیری دیپلماسی قوی از انحرافات و مصادره آب‌های مرزی توسط کشورهای بالادست، کنار دست و شرق مانند کشورهای آذربایجان، سوریه و عراق و افغانستان و پاکستان جلوگیری کند.

تولید برنج تراریخته خلاف قانون است

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه تولید محصولات تراریخته فاقد مجوز است، گفت: تا زمانی که ابهامات علمی در زمینه محصولات تراریخته بر طرف نشود، نمی‌توان این محصول را تولید و وارد بازار مصرفی کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت محصولات تراریخته در کشور گفت: بسیاری از کشورهای دنیا تولید محصولات تراریخته را ممنوع کردند و این در حالی است که رییس سازمان محیط زیست نیز در زمینه محصولات تراریخته اعلام کرده است هم‌اکنون در زمینه بحث علمی محصولات تراریخته اظهارنظر نمی‌کنم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه جای سوال دارد، چرا سازمان محیط زیست و جهاد کشاورزی در زمینه تولیدات تراریخته اظهارنظر نمی‌کنند، تصریح کرد: تغییر ژن در محصولات تراریخته را باید یک مرکز علمی به مانند سازمان استاندارد تایید کند و نمی‌توان بدون اخذ مجوز با تولید محصولات تراریخته، وارد امنیت غذایی شهروندان شد. نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در گذشته نیز تذکر داده بوده است که در زمینه محصولات تراریخته به یک نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و اگر برنج بدون مجوز قانونی تراریخته تولید شود، این امر خلاف قانون است. وی با بیان اینکه تولید برنج تراریخته خلاف قانون است، افزود: بهارستان به‌طور قاطع در زمینه تولید محصولات تراریخته ورود می‌کند. عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: تا زمانی که وضعیت تراریخته به حالت تثبیت نرسیده است نباید تراریخته به چرخه تولید رهنمون شود.

لزوم توقف صادرات هندوانه در بحران کم آبی

نماینده سمیرم در مجلس گفت: ربایش بازار هندوانه عراق توسط ترکیه توفیق اجباری است که به نفع اقتصاد و منابع آبی ما تمام می‌شود.

 اصغرسلیمی در گفت‌وگو با خانه‌ملت درباره سرمایه‌گذاری برای صادرات هندوانه به بازارهای هدف گفت: افزایش میزان تولید هندوانه برای صادرات نمی‌تواند تاکتیک مناسب اقتصادی تلقی شود زیرا با توجه به بحران کم آبی در کشور ما به‌طور مستقیم درحال خارج کردن منابع آبی از کشور در شرایطی هستیم که هیچ سود اقتصادی در این راستا نصیب کشورمان نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: 80درصد محتویات هندوانه را آب تشکیل می‌دهد و این امر نشان می‌دهدکه با توجه به بحران منابع آبی نباید برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی، محصولات پرآب را تولید و روانه بازار بین‌المللی کشاورزی بکنیم. سلیمی افزود: آب معدنی جایگزین صادرات هندوانه شود تا علاوه بر ایجاد درآمد اقتصادی از لطمه به محیط زیست نیز که نقش اساسی در اکوسیستم پایدار محیط دارد نیز محافظت شود.

وی با بیان اینکه لزوم توقف کارناوال صادرات هندوانه در بحران کم آبی ضروری است، ادامه داد: ربایش بازار هندوانه عراق توسط ترکیه توفیق اجباری است که به نفع اقتصاد و منابع آبی ما تمام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای صادرات هندوانه متوقف شود، یادآور شد: تولید هندوانه برای بازار صادراتی نه تنها برای ما ارزآوری بهینه به همراه ندارد بلکه صادرات مجازی آب را نیز برای ما رقم می‌زند.

 

ارسال نظر