مردم نگران بحث ادغام یا انحلال بانک‌ها نباشند

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۴۰

گروه بانک و بیمه|

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در صورت نیاز به ادغام یا انحلال موسسات یا بانک‌ها، کارها طبق روال مشخصی صورت می‌گیرد، افزود: طرح این مباحث به معنای ایجاد نگرانی برای مردم نیست.

به گزارش «تعادل» پیمان قربانی درباره مباحث مطرح شده پیرامون ادغام یا انحلال برخی بانک‌ها و موسسات گفت: اینکه رییس کل بانک مرکزی درباره این موضوع بحث کرده و در اصلاح نظام بانکی نیز بوده، در دنیا یک مقوله استانداردی است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهارداشت: در همه کشورها همان‌گونه که درباره نحوه تولد یک بنگاه و موسسه مباحثی وجود دارد، درباره از بین رفتن آن نیز شرایط مشخص است. نه تنها بانک‌ها، بلکه هر بنگاه و شرکتی شاید در مقطعی دیگر نتواند به حیات خود ادامه دهد. قربانی ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر ثبات و سلامت مالی، باید موسسات سالم و سلامت را پایش کند که بتوانند در اقتصاد کشور فعالیت کنند که هم بتوان از این طریق نفع اقتصادی حاصل کرد و هم اینکه از سپرده‌های مردمی صیانت شود.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال، بانک مرکزی با تحلیل دقیق شرایط هر اقدامی در این زمینه لازم باشد انجام می‌دهد، اما بحث اینکه نگرانی برای مردم باشد، وجود ندارد و هدف سلامت نظام بانکی و بازار مالی است و اگر روزی قرار باشد موسسه‌یی ادغام یا منحل شود رویه خاص خودش را دارد. این مقام مسوول در بانک مرکزی افزود: اینکه ما بخواهیم مقررات لازم و رویه‌ها را در این زمینه احصا کنیم به معنای اینکه حتما بخواهیم این کار را انجام بدهیم، نیست.

قربانی با اشاره به طرح اصلاح نظام بانکی خاطرنشان کرد: این طرح اصولا به ریشه‌های بروز انجماد مالی می‌پردازد. اینکه مطالبات غیرجاری در اقتصاد ایران بالاست و با وجود تلاش‌های بانک مرکزی، کماکان به صورت معنادار وجود دارد بخش زیادی به اصلاح قوانین و مقررات باز می‌گردد. به گفته وی، اینکه بخشی از منابع بانک‌ها سوخت می‌شود و بازگشت ندارد به معنای این نیست که افراد نمی‌خواهند آن را بازپس بدهند چون بخشی از قوانین و مقررات ایراد دارد و به صورتی است که بانک‌ها نمی‌توانند حقوق از دست رفته را استیفا کنند.

 اصلاح قوانین بانکی به معنای ادغام نیست

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در صورت نیاز به ادغام یا انحلال موسسات یا بانک‌ها، کارها طبق روال مشخصی صورت می‌گیرد، افزود: طرح این مباحث به معنای ایجاد نگرانی برای مردم نیست.

پیمان قربانی در گفت‌وگو با ایبنا درباره مباحث مطرح شده پیرامون ادغام یا انحلال برخی بانک‌ها و موسسات گفت: اینکه رییس کل بانک مرکزی درباره این موضوع بحث کرده و در اصلاح نظام بانکی نیز بوده، در دنیا یک مقوله استانداردی است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهارداشت: در همه کشورها همان‌گونه که درباره نحوه تولد یک بنگاه و موسسه مباحثی وجود دارد، درباره از بین رفتن آن نیز شرایط مشخص است. نه تنها بانک‌ها، بلکه هر بنگاه و شرکتی شاید در مقطعی دیگر نتواند به حیات خود ادامه دهد. قربانی ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر ثبات و سلامت مالی، باید موسسات سالم و سلامت را پایش کند که بتوانند در اقتصاد کشور فعالیت کنند که هم بتوان از این طریق نفع اقتصادی حاصل کرد و هم اینکه از سپرده‌های مردمی صیانت شود. وی خاطرنشان کرد: در عین حال، بانک مرکزی با تحلیل دقیق شرایط هر اقدامی در این زمینه لازم باشد انجام می‌دهد، اما بحث اینکه نگرانی برای مردم باشد وجود ندارد و هدف سلامت نظام بانکی و بازار مالی است و اگر روزی قرار باشد موسسه‌یی ادغام یا منحل شود رویه خاص خودش را دارد. این مقام مسوول در بانک مرکزی افزود: اینکه ما بخواهیم مقررات لازم و رویه‌ها را در این زمینه احصا کنیم به معنای اینکه حتما بخواهیم این کار را انجام بدهیم، نیست. قربانی با اشاره به طرح اصلاح نظام بانکی خاطرنشان کرد: این طرح اصولا به ریشه‌های بروز انجماد مالی می‌پردازد. اینکه مطالبات غیرجاری در اقتصاد ایران بالاست و با وجود تلاش‌های بانک مرکزی، کماکان به صورت معنادار وجود دارد بخش زیادی به اصلاح قوانین و مقررات باز می‌گردد. به گفته وی، اینکه بخشی از منابع بانک‌ها سوخت می‌شود و بازگشت ندارد به معنای این نیست که افراد نمی‌خواهند آن را بازپس بدهند چون بخشی از قوانین و مقررات ایراد دارد و به صورتی است که بانک‌ها نمی‌توانند حقوق از دست رفته را استیفا کنند.

 اصلاح ساختار نظام بانکی و ضرورت ادغام بانک‌ها

دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با تشریح دلایل طرح ایده ادغام بانک‌ها ازسوی رییس‌کل بانک مرکزی گفت: افزایش سرمایه برای صاحبان سهام فعلا مطلوبیتی ندارد و بانک باید ادغام را برگزیند.

محمدرضا جمشیدی در خصوص ادغام بانک‌ها و استقبال نظام بانکی از این مسیر گفت: در این زمینه هنوز در کانون بانک‌ها تصمیم‌گیری صورت نگرفته و موضوع به تازگی مطرح شده است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که برای توسعه روابط بین بانکی ایران و خارج از کشور، سرمایه پایه بانک‌ها و توانمندی‌های آنها مورد بررسی طرفین خارجی قرار می‌گیرد؛ همانطور که ما هم اگر بخواهیم تعهدی از بانک‌های خارجی بپذیریم، وضعیت آنها را به لحاظ توان مالی رصد می‌کنیم؛ بنابراین باید بانک‌ها را در این مسیر تقویت کرد. دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی افزود: با توجه به وضعیت کنونی نظام بانکی و برقراری ارتباطات دو جانبه میان ایران و نظام بانکی بین‌المللی لازم است که بانک‌ها را تقویت کرد؛ این در حالی است که تا به حال نظام بانکی ایران، تحریم بوده و اکنون که این مانع برداشته شده، روز به روز روابط بانکی در حال توسعه است؛ بر همین اساس، در این وضعیتی که بعد از برجام ایجاد شده است؛ باید سرمایه بانک‌ها به این دلیل که می‌خواهند ارتباط با بانک‌های خارجی داشته باشند، افزایش یابد. وی تصریح کرد: دولت به بانک‌های دولتی کمک کرده تا افزایش سرمایه داشته باشند، اما در بانک‌های خصوصی اگر قرار باشد این روند در جهت بهبود، ادامه یابد و ارتباطات بانکی با جامعه بین‌المللی گسترش داشته باشد، باید برای افزایش سرمایه فکری کرد؛ به این معنا که افزایش سرمایه یا باید از محل تامین وجه از سوی صاحبان سهام، تامین شود است یا از طریق ادغام، سرمایه بانک‌ها افزایش یابد؛ در حال حاضر البته افزایش سرمایه در وضعیت فعلی اقتصاد برای صاحبان سرمایه مطلوبیتی ندارد و ناچارا باید به سمت ادغام پیش رفت. جمشیدی معتقد است که ادغام بانک‌ها باید به تصمیم بانک‌های ادغام شونده و ادغام‌گیرنده صورت گیرد و بانک مرکزی نمی‌تواند الزامی برای آنها داشته باشد که کدام بانک‌ها در هم ادغام شوند؛ این امر به دلخواه خود بانک‌هاست و آنهایی که نیاز می‌بینند برای توسعه فعالیت یا ازطریق افزایش سرمایه یا از طریق ادغام عمل کنند، وارد گود می‌شوند.

 حل مشکلات 39 بانک و موسسه اعتباری

اکنون حدود 39 بانک و موسسه اعتباری مجاز در حال فعالیت هستند که تعداد بالای آنها مشکلاتی را در جذب سپرده و همچنین گاهی رقابت‌های ناسالم در بازار پول کشور ایجاد کرده است. ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی درباره برنامه این بانک برای ادغام بانک‌های مجاز گفته است: ادغام یکی از روش‌های نزدیک شدن صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی به استانداردهای روز دنیاست. البته وی به سپرده‌گذاران و مشتریان بانک‌ها اطمینان داد که هیچ جای نگرانی برای آنها نیست و از این سیاست متاثر نخواهند شد. وی یادآور شد: سپرده‌گذاران، سرمایه‌گذاران بانک‌ها هستند و بانک مرکزی هرگز اجازه‌ نخواهد داد که منافع سپرده‌گذاران دچار مشکل شود، از سوی دیگر بانک‌ها در فضای رقابتی به هیچ عنوان اقدامی نخواهند کرد که مشتریان خود را از دست بدهند؛ از این رو جای نگرانی برای آنها وجود ندارد.

 

ارسال نظر