اخبار بورس کالا

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۲۸

بازار متعادل محصولات پلیمری

عرضه محصولات پلیمری در بورس کالای ایران طی هفته گذشته، ۷۱ هزارتن بود و برای آن بیش از ۷۴ هزار و ۱۹۸ تن تقاضا به ثبت رسید.

به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس کالا، حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ۳۴ هزار و ۱۸۴ تن رسید. به این ترتیب تالار معاملات محصولات پتروشیمی هفته آرامی را پشت سر گذاشت. به گفته کارشناسان معاملات بازار پتروشیمی در هفته گذشته در بیشتر گروه‌ها با تعادل روبه‌رو بود، به‌طوری که از ۱۵ کالای جذاب در تالار پتروشیمی که در صدر محصولات قرار گرفتند، ۵ کالا با یک درصد رقابت معامله شدند. در همین حال بیش از ۴۸ درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد و ۱۷ گرید از ۸۲ گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسید. از سوی دیگر حجم عرضه‌ها نیز نسبت به هفته ماقبل کاهشی برابر با ۶ هزار و ۵۷۵ تن داشت؛ به این ترتیب طی دو هفته اخیر عرضه‌ها حدود ۱۲ هزارتن کاهش یافت. با این حال و به گفته کارشناسان با توجه به تعیین کف عرضه‌ها، حجم هفتگی عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران مناسب بوده و همواره در بیشتر هفته بیش از ۷۰ هزارتن بوده است. بر اساس این گزارش، بیشترین کاهش عرضه مربوط به گروه پلی‌اتیلن سبک فیلم و برابر با ۵ هزار و ۱۰۲ تن بود، همچنین گروه PVC کاهشی ۲ هزار و ۵۷۲ تنی را تجربه کرد. گروه پلی‌پروپیلن نساجی نیز با کاهش یک هزار و ۳۴۰ تنی عرضه، در رده‌های بعدی قرار داشت. بیشترین افزایش عرضه نیز مربوط به گروه پلی‌اتیلن سبک خطی و با ۲هزار و۱۰۶ تن افزایش است، بعد از این گروه PET گرید بطری و با ۲ هزار و ۲۴ تن قرار داشت. به این ترتیب در معاملات هفته گذشته بیشترین تقاضا مربوط به گرید پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ بود، پلی‌پروپیلن شیمیایی ZB۳۳۲C نیز در رتبه دوم قرار داشت.

انعقاد 26 هزار قرارداد آتی سکه در هفته گذشته

حجم معاملات آتی سکه در هفته گذشته (منتهی به 18 خرداد) در بورس کالای ایران به 26 هزار و 309 قرارداد و ارزش 3هزار و 607 میلیارد ریال رسید. به گزارش «تعادل» و به نقل از سنا، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج‌شنبه) بورس کالا چهار هزار و 344 قرارداد دادوستد آتی سکه انجام شد. هفته گذشته قیمت جهانی طلا مانند 2هفته قبل در حالت صعودی قرار داشت که یکی از علت‌های روند افزایشی قیمت طلا، تحولات سیاسی منطقه به ویژه بحران‌های خاورمیانه مربوط به قطع رابطه چند کشور با قطر بود. به این ترتیب قیمت جهانی طلا حدود 11 دلار افزایش یافت و به بالاترین قیمت در یک ماه و نیم گذشته رسید، بطوری که نرخ هر اونس طلا یک هزار و 289 دلار شد. در بازار داخلی برخلاف روند افزایشی نرخ طلا در بازارهای جهانی، به دلیل کاهش قیمت ارز و افزایش ارزش ریال، قیمت طلا و سکه همپای قیمت جهانی افزایش پیدا نکرد و تا اندازه‌یی کاهش داشت.

هفته گذشته، در معاملات آتی سکه نیز سررسید اسفند امسال به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت و معامله گران 22هزار و 134 قرارداد را به ارزش سه هزار و 61 میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. پس از اسفند، در رتبه دوم معاملات آتی سکه، سررسید دی 96 نیز با 2 هزار و 271 قرارداد به ارزش 305 میلیارد ریال ثبت شد. در مکان سوم بازار آتی نیز قرارداد تیرماه امسال جای گرفت؛ به‌طوری که با 794 قرارداد به ارزش 97 میلیارد ریال معاملات خود را در هفته گذشته به پایان رساند. سررسید آبان امسال با 653 قرارداد به ارزش 85 میلیارد ریال در مکان بعدی بازار آتی قرار گرفت. اما سررسید شهریورماه با 457 قرارداد به ارزش 57 میلیارد ریال در جایگاه آخر ایستاد.

در معاملات پنج‌شنبه هر پنج سررسید فعال بازار آتی بورس کالا با روند نزولی روبه‌رو شدند، به‌طوری که بر اساس آمار معاملات سکه تحویل تیر با ثبت قیمت یک میلیون و 225 هزار تومان، کاهش 0.19 درصدی را تجربه کرد. همچنین قرارداد تحویل شهریور امسال با قیمت یک میلیون و 262 هزار تومان افت 0.31 درصدی را ثبت کرد. سکه تحویل آبان امسال نیز با نرخ یک میلیون و 301 هزار تومان به فروش رسید و افت قیمت 0.31 درصدی داشت. همچنین سررسید دی با نرخ یک میلیون و 341 هزار تومان معامله و با کاهش 0.27 درصدی روبه‌رو شد. از سوی دیگر سررسید اسفند نیز با قیمت یک میلیون و 379 هزار تومان به ثبت رسید که افت قیمت 0.34 درصدی را با خود داشت.

 معاملات سکه آتی با نقدی همسو شد

اما در نخستین روز معاملاتی هفته حجم معاملات آتی سکه روز گذشته در بورس کالای ایران به ۹ هزار و ۱۶۷ قرارداد و ارزش معاملات نیز به 123میلیارد و 500میلیون تومان رسید. این در شرایطی است که روز شنبه در بازار نقدی، فعالان بازار طلا و سکه شاهد ریزش قیمت‌ها بودند تا به این ترتیب بازار سکه نقدی و آتی همسو شد.

در بازار نقدی هر قطعه سکه بهارآزادی طرح قدیم با 4 هزار تومان افت روبه رو شد و در نتیجه قیمت سکه طرح قدیم به یک میلیون و 173 هزار تومان رسید. هر قطعه نیم سکه نیز با 2 هزار تومان افت، به قیمت 636 هزار تومان به فروش رفت، اما ربع سکه تغییر قیمتی نداشت و 364 هزار تومان به خریداران عرضه شد. سکه گرمی نیز با یک هزار تومان کاهش، به قیمت 245 هزار تومان به فروش رفت، سکه یک گرمی در روز یکشنبه نیز با باز هم یک هزار تومان کاهش را تجربه کرد و به قیمت 244 هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با 612 تومان کاهش قیمت، با نرخ 114 هزار و 48 تومان عرضه شد. همچنین اتحادیه طلا، قیمت جهانی هر اونس طلا را یک هزار و ۲۶۷ دلار و ۴۰ سنت اعلام کرده که نشان‌دهنده کاهش سه دلار و ۴۰ سنتی است.

 معاملات آتی روز شنبه

اما در معاملات سکه آتی در نخستین روز هفته، هر پنج سر رسید در بورس کالای ایران روندی منفی و همسو با بازار نقدی داشت. به‌طوری که قرارداد سکه آتی سررسید تیر ۹۶ با 0.88درصد کاهش با رقم یک میلیون و ۲۱۴ هزارتومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین قرارداد سکه آتی سررسید شهریور با 1.02 درصد افت با رقم یک میلیون و ۲۴۹ هزار تومان داد و ستد شد. در همین حال قراداد آتی سکه سررسید آبان ماه نیز با رقم یک میلیون و ۲۹۰هزار تومان خریداری شد که نسبت به آخرین روز هفته گذشته 0.86درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر قرارداد سکه آتی تحویل دی نیز با 0.98درصد کاهش با رقم یک میلیون و ۳۲۸ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. قرارداد سکه آتی تحویل اسفند نیز نسبت به آخرین روز هفته گذشته با افت 0.97درصدی با رقم یک میلیون و ۳۶۶ تومان خریداری شد.

 

ارسال نظر