تداوم نگرانی‌ها از نفت ارزان

۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۲۷۶
تداوم نگرانی‌ها از نفت ارزان

گروه انرژی | نفت که روز دوشنبه در خلال جنگ قیمتی عربستان و روسیه سقوط 30 درصدی را تجربه کرد، حالا در تلاش است تا به امید سرمایه‌گذاری برای اجرای تدابیر محرک مالی، بخشی از ارزش از دست رفته خود را بازیابد.

ریزش یک‌باره قیمت نفت در معاملات آغاز هفته؛ نگرانی‌های جهانی از تبعات اقتصادی این رخداد را افزایش داد؛ دامنه این نگرانی‌ها بورس‌های جهانی را نیز تحت تاثیر قرار داد و موجب ریزش قابل ملاحظه شاخص بورس‌های بزرگ جهان در دو روز متوالی شد. به دنبال آنکه روسیه از پای میز مذاکره با اوپکی‌ها کنار رفت، خوشبینی‌ها نسبت به موفقیت اوپک برای کنترل قیمت نفت از بین رفت و کاهش قیمت‌ها تشدید شد. اما ریزش غیرقابل پیش‌بینی قیمت‌ها زمانی بیشتر شد که عربستان در پاسخ به روس‌ها از کاهش قیمت فروش نفت و افزایش عرضه خود خبر دادند.

حالا روس‌ها که تلاش دارند به رسانه‌ها اعلام کنند از تصمیم خود در عدم همراهی با اوپک پشیمان نیستند، در رسانه‌های مختلف از تاب‌آوری اقتصاد کشورشان با نفت 25 دلاری می‌گویند. این را وزیر دارایی روسیه اعلام کرده و گفته است: این کشور در صورت سقوط نفت به 25 تا 30 دلار هم منابع کافی برای پوشش کسری بودجه خود به مدت شش تا 10 سال را دارد. این در حالی است که بنا به گزارش رویترز؛ برخی تحلیلگران معتقدند که جنگ قیمتی بیش از آنچه دولت روسیه تصور می‌کند به اقتصاد این کشور آسیب خواهد زد.

از سوی دیگر گرچه برخی تحلیلگران کاهش قیمت نفت را برای منافع امریکا مثبت ارزیابی کرده و عنوان می‌کنند با ریزش قیمت‌ها؛ شرکت‌های نفتی امریکایی در حال خرید نفت ارزان برای افزایش ذخایر استراتژیک خود هستند، اما ریزش قابل ملاحظه بورس امریکا در کنار سایر بورس‌های جهانی، واکنش دولت ایالات متحده را به همراه داشت. براین اساس آن‌طور که خبرگزاری ایسنا نوشته است؛ دولت ترامپ ضمن هشدار به مسببان شوک بازار نفت، از سفیر روسیه در امریکا خواست به اهمیت آرام کردن بازار توجه کنند. در همین حال شایلین هاینس، سخنگوی وزارت انرژی امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدامات عمال دولتی برای دستکاری و شوک بازارهای نفت، اهمیت نقش امریکا به عنوان یک تامین‌کننده انرژی مطمئن را برای شرکا و متحدانش در سراسر جهان بارز کرد.

اما پس از تجربه سنگین روز دوشنبه در بازارهای جهانی؛ روز سه‌شنبه با امیدواری سرمایه‌گذاری به اجرای تدابیر محرک مالی هشت درصد بهبود یافت. براین اساس روز گذشته قیمت نفت بیش از 8 درصد بهبود یافت و از مرز 37 دلار در هر بشکه عبور کرد.

با این حال برآوردها از وضعیت پیش روی این بازار متفاوت است. در این میان بانک استاندارد چارترد با اعلام اینکه جنگ قیمتی درگرفته میان اعضای اوپک پلاس احتمالا جدی و طولانی خواهد بود، قیمت مورد پیش‌بینی خود برای نفت در سال 2020 و 2021 را کاهش داد. این بانک قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت برنت در سال ۲۰۲۰ را از ۶۴ به ۳۵ دلار و در سال ۲۰۲۱ را از ۶۷ به ۴۴ دلار در هر بشکه کاهش داد.

علاوه بر این گلدمن ساکس هم با اشاره به شرایط پیش آمده، پیش‌بینی خود برای نفت برنت در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم امسال را به 30 دلار در هر بشکه کاهش داد. تحلیلگران گلدمن ساکس اعلام کردند بازار نفت اکنون که عربستان سعودی و روسیه وارد جنگ قیمت شده‌اند، وارد دوران جدیدی می‌شود و احتمال به واقعیت پیوستن نفت برنت ۲۰ دلاری وجود دارد. مورگان استنلی و بانک بارکلیز نیز همین روال را دنبال کرده و پیش‌بینی‌های سابق خود از قیمت نفت در سال جاری میلادی را کاهش دادند.

این برآوردها در حالی است که هم‌اکنون برخی کارشناسان با نگاهی خوشبینانه به توافق عربستان و روسیه در هفته‌های آینده امیدوارند. اما این در حالی است که شرکت آرامکوی سعودی عرضه نفت خود به مشتریان داخلی و خارجی برای ماه آوریل را بیش از 300 هزار بشکه در روز بالاتر از حداکثر ظرفیت تولید پایدار 12 میلیون بشکه قرار داده است.آنچه در این میان مطرح است؛ زیان قابل توجه کشورهای تولیدکننده نفت از ریزش قیمت‌ها است؛ از خود عربستان گرفته تا عراق. همین مساله نگرانی‌ها از افزایش قابل ملاحظه کسری بودجه کشورهای تولیدکننده نفت در سال جاری را به همراه داشته است. در همین حال به اعتقاد برخی تحلیلگران؛ در صورت توافق اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت، قیمت‌ها به مرور در بازار تعدیل خواهد شد و روند افزایشی به خود خواهد گرفت.

 

ارسال نظر