آخرین وضعیت منابع آب و شبکه فاضلاب مناطق زلزله‌زده

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۶۴

گروه انرژی  

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو در گفت‌وگویی با تخت‌شاهی مدیرعامل شرکت آبفای شهری استان کرمانشاه به مقوله چگونگی آسیب دیدن منابع آب و تاسیسات فاضلاب استان در پی زلزله پرداخته است. اظهارات این مدیر نشان می‌دهد که آسیب وارد شده به تاسیسات فاضلاب سرپل‌ذهاب هنوز نیز به دلیل عملیات آواربرداری ادامه دارد و در نهایت تاسیسات فاضلاب این شهر 60درصد آسیب خواهد دید. مدیرعامل آبفای شهری کرمانشاه گفته است که آنها به دنبال تامین بلندمدت آب این شهرها از سد هستند تا در مقابل زلزله مشکلات سراب‌ها را نداشته باشند. او همچنین در بخشی از صحبت‌های خود گفته است که سایت اصلی مسکن مهر سرپل‌ذهاب پس از وقوع زلزله با تخریب چشمگیری روبه‌رو شده بود و بالطبع شاهد شکستگی‌های متعددی در شبکه داخلی منازل بودیم. به همین دلیل برای عدم گسترش تخریب به دلیل نفوذ آب از طریق شکستگی‌ واحدهای مختلف به بقایای ساختمان‌ها مجبور شدیم شبکه سایت را ایزوله کرده و ببندیم تا آبی را به آن منطقه تزریق نکنیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه گفت: منابع آبی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از چشمه‌هایی به نام سراب گرم تامین می‌شود که پس از وقوع هر پس‌لرزه به دلیل افزایش کدورت آب آنها را از دست می‌دهیم بنابراین در پی تامین آب بلندمدت شهرهای زلزله‌زده از منابع سدها هستیم.

مدیرعامل آبفای شهری کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که منابع آبی در وهله نخست با چه مشکلاتی مواجه شدند به پاون گفته است: «با وقوع زمین لرزه، هفت شهر به صورت مستقیم درگیر زلزله شده و منابع آبی خود را از دست داده بودند و در 13شهر نیز شاهد تاثیرات این زلزله در بخش‌های مختلف بودیم.» او در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرده است: «در شب نخست حادثه بلافاصله برآوردی صورت گرفت تا وضعیت سدهای پیرامون محل رخداد زلزله نیز بررسی شود. در پی وقوع زلزله و پس‌لرزه‌های پی در پی آن میزان کدورت سراب‌ها از هزار NTU عبور کرد که طبق استاندارهای موجود باید این عدد کمتر از پنج NTU باشد. بنابراین برای نخستین‌بار آب موجود در این سراب‌ها کاملا گل‌آلود شده بود و قابل استفاده نبود و حتی در شرق استان کرمانشاه نیز که به لحاظ فیزیکی به هیچ عنوان از زلزله متاثر نشده بود باز هم سراب آن مناطق دچار کدورت شده بود.» تخت‌شاهی در ادامه عنوان کرده است: «در شب وقوع زلزله سریعا مخازن بسته شد تا حجمی از آب را در مناطق سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب و تازه‌آباد به صورت ذخیره داشته باشیم. ذخیره‌یی که اتفاق افتاده بود، توانست شهر را اداره کند تا آن بحران به بحران بزرگ‌تری تبدیل نشود.»

او در تشریح حجم جمعیتی که از موضوع متاثر شده بودند، عنوان کرده است: «یک‌میلیون و 320هزار نفر در 13شهر متاثر از این زلزله منابع آبی خود را از دست داده و با قطع برق، عدم فعالیت تصفیه‌خانه و کدورت چاه‌ها نیز روبه‌رو شده بودند.» مدیرعامل آبفای شهری کرمانشاه در مورد نیاز آبی این جمعیت عنوان کرده است: «برای سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، سومار و مراکز نظامی

300 لیتر در ثانیه، برای شهر گیلانغرب 150لیتر در ثانیه و در تازه‌آباد و اسلام‌آباد نیز یک مترمکعب در ثانیه نیاز آبی داریم که پس از اختلال در شبکه‌های آبرسانی نیازهای اولیه مردم با آب‌های بسته‌بندی و استقرار هفت دستگاه تصفیه و بسته‌بندی آب در محل برطرف شد.» اما تاسیسات فاضلاب منطقه نیز از زلزله متاثر شده بودند.

تخت‌شاهی در مورد آسیب این تاسیسات عنوان کرده است: «در ساعات ابتدایی هنوز کمک استان‌ها نرسیده بود و به لحاظ حساسیت کاری بیشترین میزان آسیب را در بخش فاضلاب شهری شاهد بودیم. در این بین یکی از مشکلات اساسی مجموعه نبود برق بود که حتی باعث شده بود، تصفیه‌خانه کرمانشاه را نیز از دست بدهیم و تا 16 ساعت از مدار خارج شده بود. بنابراین در نخستین گام باید در پی راه‌اندازی مجدد تاسیسات فاضلاب بودیم که به دلیل سقوط ترانس اصلی و ایجاد آتش‌سوزی آنها را از دست داده و با تنوعی از خسارات در بخش آب و برق روبه‌رو بودیم.» او در ادامه عنوان کرده است: «روز نخست پس از وقوع زلزله بود که با کمک دیزل ژنراتور برق توانستیم تاسیسات آب ثلاث باباجانی و تازه‌آباد را راه‌اندازی کنیم و نهایتا چهار روز پس از وقوع زلزله نیز تمام شهر سرپل‌ذهاب جز نقاطی که دچار شکستگی شده بود دارای آب شده بود، چرا که در

600 نقطه شهر سرپل‌ذهاب شکستگی اصلی داشتیم.»

او در توضیح اینکه در بخش فاضلاب کدام شهر بیشترین آسیب را دیده عنوان کرده است: «بیشترین میزان آسیب و خسارت شبکه فاضلاب مربوط به منطقه سرپل‌ذهاب بوده است که این روند همچنان نیز ادامه دارد. یک بخشی از این خسارت مربوط به آسیب‌های اولیه بوده ولی هم‌اکنون که امور مربوط به آواربرداری معابر در حال انجام است تمام شبکه در حال آسیب دیدن است و این امر نیز ناخواسته است، چرا که تیم‌های استان‌های معین در حال انجام این عملیات هستند و به دلیل عدم شناخت با منطقه شبکه در حال تخریب است که با ادامه چنین روندی پیش‌بینی می‌شود بیش از 60درصد شبکه فاضلاب سرپل‌ذهاب را از دست بدهیم.» او در تشریح وضعیت کنونی آب مناطق زلزله‌زده عنوان کرده است:

«در حال حاضر خطوط اصلی شهرها آب‌دار شده و علمک‌های برداشت در نقاط مختلف تعبیه شده است. تانکرهای ثابت و سیار آبرسانی نیز در میان چادرهای اضطراری قرار گرفته و بالغ بر 100تانکر آبرسانی برای هفت شهر زلزله‌زده ساماندهی شده است. همچنان اکیپ‌های مجموعه در مناطق حضور دارند و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا دو ماه آینده نیز وضعیت به همین منوال ادامه دارد.» او در ادامه عنوان کرده است: «تاکنون 400حمام سیار در مناطق زلزله‌زده نیز نصب شده است و حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی کاملا به شبکه فاضلاب متصل شده‌اند و اخباری مبنی بر فاضلاب جاری این سرویس‌ها مربوط به ارگان‌های دیگری است که به صورت خودجوش این مراکز را راه‌اندازی کرده‌اند.»

 

 

ارسال نظر