ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۰۲:۲۸:۳۰
کد خبر: ۱۸۴۵۰۸

مدیریت هوشمند سفر‌‌های هوایی و جاده‌ای

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به رعایت شیوه‌نامه‌ها در مقابله با کرونا در سفرهای ناوگان، گفت: از ابتدای آذر انجام سفر در ناوگان عمومی فقط با ارایه کارت واکسن و تست منفی کرونا با اعتبار 72 ساعت انجام می‌شود.

داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در واقع از ابتدای آذر‌ کار کمی مشکل‌تر شد زیرا فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت هوشمند انجام می‌شود، یعنی افرادی که طبق سامانه امید کارت واکسیناسیون را دریافت نکرده‌اند یا تست PCR منفی با اعتبار 72 ساعت ندارند، اجازه تردد با ناوگان ندارند. در همین حال، محمد محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: با توجه به واکسیناسیون بخش اعظمی از جامعه و ابلاغ دستورالعمل‌ جدید از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای آذر ماه افرادی که واکسینه نشده‌اند، نمی‌توانند از هواپیما برای سفرهای خود استفاده کنند و همه مسافران از طریق کد ملی‌شان رصد می‌شوند.

جزییات سفرهای مردم  در هشت ماه گذشته

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده ترددهای بین‌استانی در هشت ماه اخیر نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما سفرهای مردم در آبان ماه کاهش قابل توجهی نسبت به مهر ماه داشته است.

به گزارش ایسنا، در هشت ماهه امسال وضعیت سفرهای جاده‌ای مردم باز هم روند افزایشی نسبت به سال گذشته داشته اما آمار تردد در آبان ماه نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. بر اساس آمارهای مرکز مدیریت راه‌های کشور از تحلیل وضعیت تردد در آبان ماه امسال بیش از ۵۵ میلیون تردد بین استانی اتفاق افتاده که نسبت به مهر ماه سال جاری هشت درصد کاهش یافته اما همین آمار در قیاس با آبان ماه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

البته تردد بین استانی کل وسایل نقلیه در هشت ماهه امسال مجموعاً به ۴۲۷ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۴۸ وسیله نقلیه رسیده است که نسبت به همین آمار در هشت ماه سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است. همچنین سهم وسایل نقلیه سبک و سنگین نیز در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته روند رو به رشد ۹ و چهار درصدی را تجربه کرده است.

در هشتمین ماه امسال تردد بین استانی روند پایداری را تجربه کرده است و در این میان بیشترین تردد و سفرهای مردم به دوم آبان ماه با دو میلیون و ۸۸ هزار و ۴۸۷ وسیله نقلیه و کمترین آن به آخرین روز این ماه با یک میلیون و ۶۹۴ هزار و ۲۰۹ وسیله نقلیه بر می‌گردد. بر اساس آمارهای منتشر شده از تردد بین استانی آبان ماه امسال، همه استان‌ها روند رو به رشد افزایشی را داشته‌اند و در این بین بیشترین افزایش سفرها نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به استان‌های قم، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی به ترتیب با ۳۴ درصد، ۳۱ درصد، ۳۰ درصد و ۲۹ درصد رشد برمی‌گردد و کمترین افزایش تردد نسبت به آبان ماه سال گذشته مربوط به زنجان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی به ترتیب با افزایش چهار درصدی، شش درصدی و هشت درصدی بوده است.

درخواست سازمان هواپیمایی کشوری از مسافران هوایی

سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد: با توجه به تعهد شرکت‌های هواپیمایی به نرخ‌های جدید، مسافران بخش حمل‌و نقل هوایی در صورت مشاهده گران‌فروشی می‌توانند مراتب را به سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir اطلاع دهند. در حالی که ایرلاین‌ها مدعی‌اند تا ۷۰ درصد هزینه‌های آنها ارزی است، اما از بازگشت ارز حاصل از فروش بلیت پروازهای خارجی معاف هستند. با تغییرات نرخ ارز، هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی نیز تغییر می‌کند. از سوی دیگر برخی منابع آگاه در صنعت هوانوردی به مهر اعلام کرده‌اند نرخنامه جدید که با توافق ایرلاین‌ها و شورای عالی هواپیمایی از ابتدای آذر ماه اعمال شده، بر اساس دلار ۲۸ هزار تومانی است و ایرلاین‌ها به این شورای عالی اعلام کرده‌اند اگر نرخ بلیت از محدوده ۲۸ هزار تومان فراتر رود، این امکان را دارند تا نرخ بلیت را از سقف‌های مندرج در نرخنامه بالاتر ببرند.

علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره تحمیل هزینه‌هایی چون سهم هلال احمر، سهم ۵ درصدی شهرداری‌ها و سهم خدمات فرودگاهی به هر بلیت که سبب می‌شود تا قیمت بلیت هواپیما افزایش یابد، گفت: باید یک بار دیگر در قوانینی که از هر بلیت هواپیما، سهمی به دیگر دستگاه‌ها داده می‌شود، تجدید نظر کرد. به خصوص که ایرلاین‌ها و صنعت هوانوردی از مالیات بر ارزش افزوده معافند.

 

ارسال نظر