تهران در تسخیر خودروها

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۶۷
تهران در تسخیر خودروها

گروه راه و شهرسازی|

روز گذشته سردار حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ به مناسبت هفته نیروی انتظامی مهمان شورای شهر تهران بود. او با حضور در صحن علنی مجلس آمارهای جالبی در حوزه ترافیکی و اجتماعی ارایه کرد از جمله اینکه اکنون بیش از 8 برابر ظرفیت معابر تهران خودرو داریم، سهم تهران در وقوع جرم از 30 درصد به 21 درصد کاهش یافته است.

به گفته رحیمی «وضعیت ترافیکی پایتخت به گونه‌ای است که در برخی مواقع ۸ برابر ظرفیت معابر، خودرو در آن وجود دارد و ۳۰ درصد ترافیک کشور متعلق به پایتخت است.» در سال 96 مازیار حسینی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درباره میزان ظرفیت شهر تهران گفته بود، تهران به اندازه ۷۵۰ هزار وسیله ظرفیت دارد در حالی که روزانه بیش از 4 میلیون خودرو یعنی بیش از 6 برابر ظرفیت تهران در حال تردد هستند و اکنون بعد از گذشت دو سال با وجود اینکه شهرداری مدعی است با تغییر طرح ترافیک، ‌از بار ترافیک تهران کاسته شده است اما رییس پلیس تهران از افزایش حجم ترافیک در این دو سال خبر داد. هر چند از همان دو سال گذشته سخت‌گیری‌هایی برای تردد خودروهای پلاک شهرستان انجام شد و خودروهای پلاک شهرستان اجازه کار در آژانس‌ها را نداشتند.

 با این وجود، به دلیل نبود اشتغال و افزایش بیکاری هر روز رانندگان زیادی از شهرهای اطراف تهران به منظور مسافرکشی وارد این شهر می‌شوند. این امر منجر به بروز پدیده‌ای به نام ماشین‌خوابی شده است، حضور جوانانی که بر اساس یافته‌های محققان غالبا کمتر از 30 سال سن داشته، روزها به جابه‌جایی مسافران شهری پرداخته و شب‌ها در خودروهایشان می‌خوابند، آرام آرام به مانند سایر موضوعات و پدیده‌های اجتماعی به عنوان بخش لاینفکی از زندگی در تهران و سایر شهرهای بزرگ تبدیل شده است. این خودروها علاوه بر ایجاد ترافیک، عامل آلودگی هوا و صوتی هستند و حتی مشکل جای پارک را در پایتخت رقم زده‌اند. آنها در تمام طول سال در معابر پایتخت تردد می‌کنند و دست آخر هم عوارض سالانه خود را به حساب شهرداری صادر‌کننده پلاک در شهر خود واریز می‌کنند.

شهرداری تهران اما بدون توجه به ابعاد اجتماعی این موضوع و برای کاهش ترافیک شهر، در طرح ترافیک جدید که با عنوان طرح کنترل محدوده آلودگی هوا از آن نام برده می‌شود، محدودیت‌های جدیدی برای خودروهای پلاک شهرستان در نظر گرفت و خودروهای پلاک شهرستان در هر فصل فقط۱۵ روز حق تردد در این محدوده را دارند. این در حالی است که خودروهای پلاک تهران در هر فصل ۲۰ روز می‌توانند وارد این محدوده شوند. همچنین چندی پیش دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین ابلاغ شد. در این دستورالعمل آمده است که خودروهای پلاک شهرستان نمی‌توانند به عضویت تاکسی‌های اینترنتی تهران درآیند و هر خودرویی باید در شهرستان محل پلاک خود با عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت کند.

هر چند بیش از دوماه از اجرای طرح کنترل و کاهش آلودگی هوا می‌گذرد اما اظهارنظرها درباره تاثیرات مثبت و منفی آن بسیار زیاد است. برخی کارشناسان معتقدند این طرح باعث کاهش ترافیک تهران شده و معاونت حمل و نقل شهرداری نیز به عنوان متولی این طرح مدعی است که اجرای آن توانسته ترافیک شهر را کاهش دهد در حالی که برخی دیگر از جمله پلیس اظهار می‌کنند این طرح نه تنها کمکی به کاهش ترافیک نکرده بلکه در مقاطعی بار ترافیکی شهر را افزایش داده است و صحبت لغو این طرح را پیش کشیده‌اند.

  کاهش 3  درصدی کیف‌قاپی

به گزارش «تعادل»، سردار رحیمی آماری از اماکن مهم تهران نیز ارایه کرد و گفت: تهران چهار ورودی اصلی، ۱۲۰ ورودی و خروجی فرعی، ۱۷۵۰مسجد، ۱۲۷ امامزاده، ۲۰۰۰ پارک، ۱۸ وزارتخانه، ۱۴۰سفارتخانه و ۵۶۱ بنای ویژه دارد که باید مورد حفاظت قرار گیرد. در ادامه او آمار دیگری درخصوص فعالیت‌های پلیس تهران ارایه کرد و از انهدام یک باند بزرگ که قصد فروش سوالات کنکور را داشت، خبر داد و گفت: در این باند برخی مسوولان نیز حضور داشتند.

به گفته او روزانه ۶ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۷۱۵ تماس تلفنی با پلیس گرفته می‌شود و از این تعداد 3میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۳۰ تماس عملیاتی است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از اجرای عملیات‌های مختلف در خصوص برخورد با سارقین و باندهای حرفه‌ای، اراذل و اوباش و مزاحمین نوامیس خبر داد و افزود: در این حوزه طرح‌های گوناگون اجرایی شده و حدود 3 درصد کیف‌قاپی نسبت به گذشته کاهش داشته است. همچنین در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ جاری ۶ درصد دستگیرشدگان جرایم افزایش داشته و سهم تهران از وقوع جرایم ۳۰درصد بوده است. او با اشاره به همکاری پلیس در ساماندهی بساط‌گستران گفت: در ۲۰ نقطه از شهر تهران از جمله مناطق ۱، ۱۱، ۶، ۱۵ و ۱۹ پلیس به موضوع بساط‌گستران ورود پیدا کرد و حدود ۳۰۰۰بساط‌گستر را بدون حاشیه ساماندهی کرد. «افزایش برخورد با حمل‌کنندگان سلاح سرد و گرم، دستگیری اشرار مطرح پایتخت و دستگیری متجاوزین به عنف، کشف ۱۳ تن مواد مخدر در پایتخت، ساماندهی مناطق شوش، مولوی و هرندی، ساماندهی دره فرحزاد، پلمب ۹۵ منزل که محل اجتماع متخلفان بود، از دیگر فعالیت‌هایی بود که سردار رحیمی به آن اشاره کرد.همچنین جمع‌آوری دلالان ارز و سکه در راسته فردوسی که ۳۰ سال این منطقه را به پاتوق خود تبدیل کرده بودند، از دیگر اقدامات پلیس بود که فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ به آن اشاره کرد.»

  سهم امنیت از بودجه شهرداری؟

سردار حسین رحیمی در حاشیه حضورش در صحن شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر همکاری‌های مختلفی دارند گفت: متاسفانه سهم امنیت در بودجه‌های شهرداری صفر است.

او با بیان اینکه در بخش کلانتری‌ها، مدیریت شهری باید کمک می‌کرد افزود: ۱۱ سال است که مصوبه‌ای در این خصوص داریم و قرار بود تعداد کلانتری‌ها به ۲۰۰ کلانتری برسد و در گام اول ۴۰ کلانتری ساخته شود که نشد و نهایتا در هفته ناجا با کمک خیرین ساخت یک الی دو کلانتری را آغاز کردیم اما از طرف شهرداری اقدامی صورت نگرفت. رحیمی درباره گلایه اعضای شورا از وضعیت موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: ما از انجام رفتارهای بدون مطالعه پرهیز می‌کنیم و بحث موتورسیکلت‌ها را سال‌های سال است که دنبال می‌کنیم. آن زمانی که من در راهور تهران بودم برنامه‌هایی در این خصوص داشتیم اما معتقدیم باید کار ریشه‌ای و عمیق شود تا شاهد تحول باشیم. به مردم قول می‌دهم که به زودی طرحی برای موتور سیکلت‌ها به مرحله اجرا درآید.

  ارتباط یک‌طرفه

وی در مورد ارتباط پلیس و شهرداری با بیان اینکه ارتباطی پیوسته اما یک‌طرفه حاکم است ادامه داد: پلیس انواع و اقسام حمایت‌ها از شهرداری دارد اما از آن طرف اصلا کمک‌ها قابل ذکر نیست یا حداقلی است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران در مورد انهدام باند فروش سوالات کنکور نیز با بیان اینکه این دستگیری‌ها در زمان کنکور بود اما آن را رسانه‌ای نکردیم، گفت: یک گروه بزرگ دست به دست هم داده و سعی در فروش سوالات کنکور داشتند و حتی پاسخ‌ها را نیز آماده کرده بودند که خوشبختانه همکاران ما در پلیس امنیت در تهران و برخی استان‌ها با هماهنگی وزارت علوم این باند را منهدم کردند. رحیمی همچنین در مورد سرقت وسایل و تجهیزات شهری از جمله مجسمه‌ها، دیواره‌های صوتی و ... نیز اظهار کرد: باند 8 نفره‌ای که اقدام به سرقت حدود ۴۴ تابلو، تصویر و المان‌ شهری کرده بودند را منهدم کرده و کسانی که دیواره‌های صوتی را نیز ربوده بودند، دستگیر و باند آنها منهدم شدند؛ باید اعلام کنم متاسفانه برخی از آنها از پیمانکاران شهری هستند. او در مورد ربایندگان سردیس‌های تهران با بیان اینکه وقتی سردیسی نصب می‌شود باید امکانات حفاظتی و مراقبتی آن نیز ایجاد شود گفت: به نتایج خوبی در این زمینه رسیده‌ایم و بعدا اعلام می‌کنیم.

  3 میلیون موتورسوار در تهران

بعد از صحبت‌های سردار رحیمی اعضای شورای شهر تهران در مورد ابعاد مختلف فعالیت پلیس در تهران توضیحاتی را ارایه دادند. ابتدا مرتضی الویری، رییس کمیسیون بودجه با بیان اینکه پلیس راهور اعلام کرده که 3 میلیون موتور در تهران وجود دارد، اظهار کرد: به نظر می‌آید برخی از موتورسیکلت‌‌سوارها از قوانین آزاد هستند و در پیاده‌رو و مکان‌های مختلف تردد می‌کند و از پلیس تقاضا می‌کنم اقدام مثبتی در خصوص ساماندهی تخلفات موتورسواران انجام دهد.او همچنین در مورد خودروهای آلاینده تذکر داد و گفت: بارها ملاحظه می‌شود که خودروهای آلاینده به خصوص کامیون‌ها در شهر تردد می‌کنند و با آنها برخورد هم نمی‌شود که باید فکری کرد. در ادامه حجت نظری با بیان اینکه ما می‌خواهیم تعامل بیشتری با پلیس داشته باشیم افزود: پل ولنجک افتتاح شد اما بعد از افتتاح بسته شد و جای سوال است چرا این اقدام رخ داد؟

  ضعف در جذب اعتبارات

محسن هاشمی، رییس شورای شهر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بسیار مناسب بود که در هفته تهران و آغاز سال تحصیلی، به‌طور نمونه شاهد اضافه شدن چندصد دستگاه اتوبوس به ناوگان شرکت واحد یا ده‌ها قطار به ناوگان شرکت مترو می‌بودیم گفت: کمبود اعتبارات شهری و ضعف در پیگیری جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی، مانع این اقدام شده است.

وی ادامه داد: همچنین مناسب بود در این هفته، شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی که طی این دوسال، بخش قابل توجهی از حجم آنها تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسیدند، می‌بودیم یا دست کم کلنگ برخی از پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار مانند خطوط 8 تا 11 مترو را که امکانات ومنابع اجرایی آنها نیز قابل تامین است به زمین می‌زدیم و فعالیت در آنها را آغاز می‌کردیم. رییس شورای شهر تهران هفته تهران را بهانه و فرصتی برای پرداختن به موضوعات اصلی و اساسی شهر دانست و ادامه داد: تقارن این هفته با آغاز پاییز که دوران اوج آلودگی هوا و ترافیک در تهران است این موضوع را به ما یادآوری می‌کند که مهم‌ترین انتظار و مطالبه شهروندان از مدیریت شهری که درنظرسنجی‌های علمی انجام شده، 93 درصد متقاضی دارد، پرداختن به مساله آلودگی هوا وترافیک است. البته در مورد آسیب‌های اجتماعی هم اعلام کرده‌اند که 85 درصد تقاضای شهروندان تهران مرتبط با این موضوع است و در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

  از بین رفتن درآمد پایدار شهرداری‌ها

محسن هاشمی همچنین در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به گلایه‌های فرمانده انتظامی تهران گفت: بهتر است مسائل بین مدیران اجرایی بین خودشان باشد و اینکه سردار رحیمی درخواست‌هایی داشت تا بودجه‌ای برای امنیت شهر به آنها تخصیص یابد، باید بررسی شود.

او با بیان اینکه یک زمانی شهربانی و شهرداری با هم بوده اما بعد از مدتی جدا شدند، گفت: بودجه‌های امنیتی از شهرداری جدا شده و برای بررسی اختصاص دوباره باید دید که در تاریخ بلدیه این مساله وجود داشته یا خیر و خواستم که در این زمینه به من گزارشی ارایه شود. هر چند که مدیریت شهری کمک‌هایی را در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی ارایه می‌کند، ولی اختصاص بودجه امنیت مساله‌ جدیدی است و اطلاعات‌مان در این زمینه تکمیل نیست.

هاشمی در مورد سرانجام لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس در حال پیگیری است، گفت: در حال حاضر خیزی برداشته شده که اسم عوارض را تغییر داده و آن را تبدیل به مالیات کند که ما با این موضوع در دولت مخالفت کردیم و از نمایندگان مجلس نیز خواستیم که به این مساله رای ندهند.

او با بیان اینکه این موضوع برای شهرداری‌ها خطرناک است؛ چرا که این درآمد آنها به صندوق بودجه واریز می‌شود، گفت: از آن جایی که دولت خرج و مخارج زیادی دارد یا بودجه را به شهرداری‌ها نمی‌دهد یا اگر بدهد مقدار کمی می‌دهد، به همین دلیل با تصویب این لایحه به درآمدهای پایدار شهرداری‌ها لطمه می‌خورد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به حواشی تجمع کارمندان مترو واکنش نشان نمی‌دهید، گفت: مسائل پرسنل مهم است و نمی‌توان علنی در مورد آنها صحبت کرد؛ هر چند اطلاعاتم در این زمینه کم است و بهتر است از معاون شهردار سوال کنید.

در این جلسه شورای شهر همچنین نامه فرمانداری در مورد اعتراض هیات تطبیق به مصوبه افزایش انتصاب جوانان بررسی شد و اعضای شورا صرفا با تغییر برخی عناوین نسبت به این اعتراض واکنش نشان دادند و آن را پذیرفتند. همچنین در این جلسه در مورد یک فوریت ایجاد موزه تهران در دفاع مقدس صحبت شد و یک فوریت آن به تصویب رسید.

 

ارسال نظر