کشتیرانی قابلیت مقابله با تحریم‌ها را دارد

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۷۲
کشتیرانی قابلیت مقابله با تحریم‌ها را دارد

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با انتقاد از سازمان بنادر و بانک مرکزی به دلیل عدم حمایت از شرکت‌های کشتیرانی، گفت: پس از اعمال تحریم‌ها ۲۰ شرکت لاینر خارجی از بنادر ایران خارج شدند.

به گزارش تسنیم، مسعود پل مه در یک نشست خبری با بیان اینکه اولین نقطه برخورد ما در تحریم دریا بود، گفت: شرکت‌هایی که به نوعی دارای فعالیت اقتصادی با امریکا بودند یا مورد تهدید قرار گرفته بودند بنادر ایران را ترک کردند. حدود 20 شرکت فعال حمل ونقل دریایی خارجی بودند. وی با اشاره به احیای لیست سیاه تحریم اشخاص حقیقی از سوی امریکا، اظهار کرد: به دلیل تجارب خوب تحریم قبل، قابلیت مقابله با تحریم‌ها را داریم. هرچند تحریم‌ها در بخش‌هایی موثر واقع شده است و دولتمردان باید شرایطی را به وجود آورند تا توان مقابله با تحریم‌ها را داشته باشیم.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران همچنین با بیان اینکه شرکت‌های بیمه بین‌المللی تمام پوشش‌های خود را تا آب‌های سرزمینی کشورمان دارند و بعد از ورود کشتی به آب‌های ملی ایران این پوشش‌ها را سلب می‌کنند، اظهار کرد: در دوره قبل از برجام با توجه به تجربه تحریم‌ها دو موسسه داخلی را راه‌اندازی کردیم و با مذاکره با کشورهای منطقه و خارج از منطقه این توافق به عمل آمد که کشتی‌های ما که با بیمه‌های داخلی تردد می‌کنند را قبول می‌کردند.

پل مه با یادآوری اینکه در دوره بعد برجام دولت به این شرکت‌ها توجهی نکرد که باعث تعطیلی این موسسات شد در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه وضعیت کنونی شرکت‌های کشتیرانی در داخل پس از تحریم‌ها چگونه است و آیا سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط حمایت‌های لازم را از این شرکت در مواجهه با تحریم به عمل می‌آورده‌اند، گفت: پس از تحریم 20 شرکت لاینر خارجی که رتبه بالایی در سطح بین‌المللی داشتند از بنادر کشورمان رفتند و این مساله به ما لطمه وارد کرد. ضمن اینکه تعدادی از مدیران کشتیرانی نیز در لیست تحریمی امریکا قرار گرفتند. وی ادامه داد: پس از تحریم 30 درصد حجم معاملات خارجی در حوزه واردات و ترانزیت پس از تحریم کاهش یافته است. شاید یکی از دلایل این باشد که ارزش پول کشور کاهش یافته است. اما در بخش صادرات کاهش چندانی نداشته‌ایم.

به گفته وی، به همین ترتیب برخی نیروهای پرسنلی با تعدیل مواجه شده‌اند و در بنادر ترمینال دارها با کاهش فعالیت از سه شیفت کاری به یک شیفت کاری برسند. بطور کلی حدود 40 درصد نیروهای فعال در بخش شرکت‌های کشتیرانی تعدیل شده‌اند.

مهرشاد معین انصاری، عضو هیات‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نیز در این باره گفت: در تسویه وجوه و پرداخت عوارض بندری و پایانه‌های بندری به مشکل بر خورده‌اند چرا که پیش از این به راحتی می‌توانستند با حساب‌های ارزی خود، آنها را پرداخت کنند اما امروز با توجه به اینکه مبنای محاسبه عوارض بندری به دلار آزاد تغییر کرده است و دلار به نرخ آزاد محاسبه می‌شد، این کار از طریق حساب‌های ارزی نیز به راحتی ممکن نیست. وی بیان کرد: فعالان حوزه دریایی و بندری به جای پرداختن به امور حمل و نقل دریایی درگیر نقل و انتقالات ارزی شده‌اند و نقشی مشابه صرافی‌ها پیدا کرده‌اند و در این بین سازمان بنادر و دریانوردی و بانک مرکزی نیز کمکی نکرده‌اند.

 

ارسال نظر