جزئیات تازه از واگذاری املاک نجومی

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۹۴

گروه راه و شهرسازی|

روز گذشته مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا برگ جدیدی از تخلفات در واگذاری املاک نجومی را رو کرد. به گفته فراهانی واگذاری بی‌ضابطه زمین به برخی نهادها، استفاده تجاری از املاکی که به اسم عام‌المنفعه واگذار شده و واگذاری بی‌ضابطه ملک به اعضای شورای سابق تنها بخشی از این تخلفات است.  به گزارش ایلنا، فراهانی درباره آخرین نتایج بررسی در رابطه با واگذاری غیرقانونی املاک گفت: چگونگی اجرای مصوبه شورا با عنوان طرح «الزام شهرداری تهران به ساماندهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و موسسات تابعه» برای ما اهمیت ویژه‌یی دارد. برای‌مان اهمیت داشته و دارد تا بدانیم این سازمان در حوزه ساماندهی املاک و مستغلات شهرداری تهران چه کرده است؟ یعنی روند بازپس‌گیری و ساماندهی املاکی که به اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از ضابطه واگذار شده، در چه وضعیتی قرار دارد.  وی با اشاره به نتایج تحقیقات این سازمان افزود: براساس بررسی‌های ما در حال حاضر بیش از هزار و 100 ملک از املاک شهرداری تهران کماکان در دست اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای مختلف قرار دارد. این آمار البته بیشتر از اینهاست اما تاکنون در ماه‌های گذشته با پیگیری کمیته سه نفره سازمان، فرآیند بازپس‌گیری حدود ۱۵۰ ملک به نتیجه رسیده است.

 واگذاری بی‌ضابطه زمین به برخی نهادها

عضو شورای شهر با بیان اینکه املاک و زمین‌ها بدون هیچ‌گونه ضابطه‌یی در اختیار برخی نهادها قرار داده شده است، گفت‌: مساله اساسی این است که سازمان املاک و مستغلات درخصوص اشخاص حقیقی راحت‌تر از نهادها می‌تواند، املاک را بازگرداند. برگرداندن املاک واگذار شده به نهادها البته بسیار سخت‌تر بوده و تعدادشان هم کم نیست.

فراهانی با بیان اینکه هزار و 100 ملک واگذار شده توسط سازمان املاک مستغلات شهرداری بررسی شده است، افزود: سازمان املاک یک هیات سه نفره را مشخص کرده و این سه نفر تاکنون به بسیاری از املاک واگذار شده مراجعه کرده‌اند. براساس گزارش‌های این هیات، بخشی از این املاک واگذار شده حتی قرارداد هم ندارند. بخشی نیز در پوشش کاربری عام‌المنفعه واگذار شده اما متاسفانه از آنها استفاده تجاری کرده‌اند. همه این موارد در حال ثبت و ضبط است و برای‌شان پرونده بازپس‌گیری تشکیل شده است.

رییس کمیته بودجه شورای شهر افزود: غالبا املاکی که به‌صورت رایگان واگذار شده با دستور شهردار اسبق تهران، معاونان ایشان یا قائم‌مقام شهردار دراختیار اشخاص حقیقی صاحب نفوذ یا نهادها قرار گرفته و هنوز هم دراختیارشان است. ما به‌شدت پیگیر این مساله هستیم و معتقدیم که این املاک به مردم تعلق دارند و باید به آنها برگردد. اغلب املاک ارزش بالایی دارند، برای مثال ملکی وجود دارد که بیش از هزار میلیارد ارزش داشته و واگذار شده است، اعداد بالا هستند.  فراهانی با تاکید بر اینکه این واگذاری‌ها و بذل و بخشش‌ها در حالی رخ داده که برخی مناطق شهرداری با کمبود ملک رو به رو است، تصریح کرد: حتی ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۱۴ واگذار شده است و آنها مجبور هستند از یک فضای نامناسب استفاده کنند. ساختمان اصلی شهرداری منطقه ۱۳ را در اختیار نهادی که نمی‌خواهم اسمش را بیاورم، قرار دادند و شهرداری در چنین شرایطی املاک ارزشمند خود را هبه کرده است. با کمال تاسف باید بگویم مثل این است که شهر تهران صاحب نداشته است. املاک به شکل سلیقه‌یی و با تشخیص فردی به این و آن واگذار می‌شده است.

 سایر تخلف‌های تعاونی‌ها

فراهانی با بیان اینکه یکی دیگر از تخلفات صورت گرفته انواع و اقسام واگذاری‌ها در قالب تعاونی‌های مسکن است، ادامه داد: املاک نجومی تنها یک نمونه کوچک از تخلفات موجود در تعاونی‌های مسکن است. یک تعاونی در قالب اعضایی خاص منتسب به اعضای تعاونی مسکن منطقه یا سازمان و شرکت خاص تشکیل می‌شده و املاک و زمین‌های شهرداری را با قیمت‌های بسیار پایین و نیز تخفیفات بالا دریافت کرده و‌ بعد زمین یا ملک را بین اعضای خود تقسیم می‌کردند.

وی افزود: به نوعی املاک مردم خودمانی شده بود، یعنی زمین وسیع چند هزار متری بین کمتر از چهل، پنجاه نفر واگذار شده و آنها با قیمت‌های بسیار پایین و تخفیف‌های بسیار بالا زمین را خُرد کرده یا مجتمع ساخته و در اختیار می‌گرفتند. املاک نجومی یکی از محصولات و میوه‌های کوچک چنین اتفاقی بوده است.  عضو شورای شهر با بیان اینکه فهرست املاک و زمین‌های واگذار شده به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب بهره‌برداری مدام در حال تغییر است، گفت: کل فهرست نزدیک به هزار و ۳۰۰ مورد است که کمتر از ۲۰۰ مورد آن تعیین تکلیف شده است.  فراهانی با بیان اینکه برای تضمین اینکه دیگر چنین فجایعی رخ نمی‌دهد شورای پنجم دو کار انجام داده است، گفت: اول آنکه طی مصوبه‌یی رسمی در صحن شورا از این پس هر ملک یا زمین که جهت بهره‌برداری به اشخاص و نهادها واگذار خواهد شد حتما باید به تصویب صحن شورا در جلسات علنی برسد. ثانیا با هدف شفافیت سامانه املاک و مستغلات شهرداری تهران و اطلا‌ع‌رسانی افکار عمومی از وضعیت املاک در قالب قراردادهای بهره‌برداری، اطلاعات در سامانه عمومی به شکل شفاف در دسترس همگان قرار گیرد.

 

ارسال نظر