سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با پول مهندسان املاک خریدند

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۷۲

حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با حق‌الزحمه مهندسان املاک خریداری کرده‌اند، گفت: لغو کسر ۵ درصد از حق‌الزحمه مهندسان ناظر توسط سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، درخواست ۵ ساله مهندسان بود.

به گزارش تسنیم، مظاهریان درخصوص ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو کسر ۵ درصد از حق‌الزحمه مهندسان ناظر اظهار کرد‌: از بدو ورود بنده به مسوولیت معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همواره این درخواست از سوی مهندسان مطرح می‌شد که چرا از حق‌الزحمه آنها ۵ درصد توسط سازمان‌هایی که توان مالی کافی برای اداره امور خود را دارند، کسر می‌شود. وی تصریح کرد: سابقه این کسر ۵ درصد به ابلاغیه معاون وزیر در سال ۱۳۸۳ برمی‌گردد، زمانی که سازمان‌ها به عنوان نهادهای غیردولتی متکی به بخش خصوصی بودند و شاید از توان مالی لازم برخوردار نبودند. وی ادامه داد: در طول بیست و چند سال اخیر فرآیند ساختار مالی و بنیه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان دگرگون شده و برآورد می‌شود این سازمان‌ها در کشور ۱۵۰۰میلیارد تومان گردش مالی دارند. معاون امور مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه سازمان‌های نظام مهندسی با پول مهندسان ناظر سرمایه‌گذاری متعددی را انجام داده‌اند، اظهار کرد: خرید املاک، سپرده‌گذاری در بانک‌ها و... ازجمله سرمایه‌گذاری‌های سازمان‌ها با ۵ درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر بوده است. مظاهریان تاکید کرد: ‌روشن است در این قضیه باید تجدیدنظر صورت می‌گرفت که با ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مهندسان مالک حق‌الزحمه خودشان هستند و آنها می‌دانند با پول خود چه کاری کنند.

در همین حال، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه ابلاغیه وزارت راه درباره حق‌الزحمه ۵ درصدی کمک به سازمان‌های نظام مهندسی است، گفت: در برخی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها دریافت ۵ درصد حق‌الزحمه مهندسان کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

حسن قربانخانی با اشاره به اینکه به طور مشخص در ماده 37 قانون منابع درآمدی سازمان‌ها را تعریف کرده است، اظهار کرد: در این ماده گفته شده درصدی از حق‌الزحمه مهندسان درباره کارهای ارجاع شده به سازمان پرداخت شود.

او با بیان اینکه سازمان‌های استان درصدی را به عنوان ارجاع کار برداشت می‌کنند، تصریح کرد: با مسوولان وزارت راه و شهرسازی- درباره ابلاغیه لغو کسر برداشت 5 درصد از حق‌الزحمه مهندسان ناظر- هم که صحبت کردیم، نظر آنها این نبوده که سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها نمی‌توانند پول برداشت کنند. بحث این است که مجامع نظام مهندسی ساختمان میزان برداشت از حق‌الزحمه را تعیین کنند نه براساس درصد قبلی. قربانخانی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی با ابلاغیه به دنبال کمک به سازمان‌های نظام مهندسی است، افزود: در برخی استان‌ها 5 درصد کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و مجامع می‌توانند بیشتر تصویب کنند؛ 10درصد، 15درصد یا 20درصد. او بیان کرد: مجمع عمومی عالی‌ترین مقام در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها نظر داده و آن را تصویب کند بنابراین اگر یک مجمع عدد 20درصدی را تصویب کند، کسی نمی‌تواند اعتراض کند.

 

ارسال نظر