ضرورت توجه بازار سرمایه به فعالیت‌های دانش‌بنیان

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۰۴
ضرورت توجه بازار سرمایه به فعالیت‌های دانش‌بنیان

گروه بورس  

ثبت رکورد‌های تاریخی بورس طی چند وقت اخیر نشان‌دهنده بازگشت اقبال به تالار معاملات سهام است به گونه‌یی که سهامداران با امیدواری بیشتری نسبت به گذشته در جریان داد و ستد‌های روزانه بازار بورس قرار می‌گیرند. در این بین، با توجه به اینکه کارشناسان بورسی افزایش شاخص‌های بازار را تا پایان سال پیش‌بینی می‌کنند اما این نکته را نباید فراموش کرد که این شیب صعودی سهام با نوسان‌هایی همراه است که در ذات بازار سرمایه قرار دارد و منطقی است. در این رابطه مهرداد نعمتی معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید بیان کرد: روند رو به رشد نماگرهای بازار سهام طی چند وقت اخیر به چندین سقف‌شکنی شاخص کل در بورس و فرابورس انجامیده و بازدهی این دو بازار را بر مدار سودآوری قرار داده است. وی در خصوص دلایل روند رو به رشد شاخص گفت: افزایش قیمت‌ها در بازارهای کالایی جهانی به ویژه محصولات پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی، رشد آرام نرخ ارز در بازار داخلی و سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی در کاهش نرخ سود سپرده‌ها از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که منجر به سودآوری صنایع متناظر بورسی و فرابورسی که از این عوامل تاثیر می‌پذیرند شده است؛ ضمن آنکه اقبال سهامداران را به حضور بیشتر در بازار سهام تشویق کرده، اقبال به نمادهایی را که دارای P/E پایین‌تر و بنیادی‌تر هستند نیز افزایش داده است. به گفته رییس هیات‌مدیره فرابورس ایران ارزش بازاری زیاد شرکت‌هایی که مستقیما از تغییرات قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرند، موجب می‌شود که در زمان رشد و ریزش قیمت‌های جهانی، بازدهی اینگونه شرکت‌ها تاثیر زیادی بر شاخص بورس و فرابورس داشته باشد.

نعمتی از لزوم چرخش اقتصاد و بازار سرمایه به سمت فعالیت‌های خدمات‌محور و دانش‌بنیان سخن گفت و افزود: نه تنها مشکل بازار سرمایه بلکه مشکل اقتصاد کشور تکیه زیاد بر شرکت‌های کالا محور است که اگر به سمت خدمات‌محوری حرکت کنیم مانند شرکت‌های خدماتی، توریسم، IT محور، دانش‌بنیان، خدمات مالی و...، رشد متعادل و پایداری در بستر اینگونه فعالیت‌ها برای اقتصاد محقق می‌شود و به‌تبع آن می‌توانیم بازار سرمایه‌یی با عمق بیشتر نیز داشته باشیم؛ به گونه‌یی که تاثیرپذیری آن از متغیرهای برون‌زایی همچون قیمت‌های جهانی کالاها، کاهش یابد. به گزارش سنا، وی در پاسخ به این پرسش که در بازار سرمایه تا چه حد به حوزه دانش‌بنیان‌ها و تامین مالی این دسته از شرکت‌ها توجه شده است، گفت: از اقدامات موثری که طی چند سال اخیر برای تامین مالی فعالیت‌ها و امور نوآورانه و دانش‌بنیان‌در فضای بازار سرمایه صورت گرفته است می‌توان به راه‌اندازی بازار دارایی فکری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و تابلو دانش‌بنیان در بازار SME در فرابورس ایران اشاره کرد که زمینه را برای بارورسازی هرچه بیشتر فعالیت‌های دانش‌بنیان و حرکت به سمت تجاری‌سازی آنها فراهم کرده است. به گفته رییس هیات‌مدیره فرابورس ایران، تاکنون ارزش معاملات در بازار دارایی فکری فرابورس به بیش از 50 میلیارد ریال رسیده و از طریق پذیره‌نویسی سه صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در فرابورس 120 میلیارد تومان منابع مالی برای امور دانش‌بنیان جذب شده است که از افق روشنی در مسیر جذب منابع مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، اختراعات، طرح‌های صنعتی و... حکایت می‌کند. وی برگزاری فین‌استارز توسط فرابورس ایران را نیز که از سال گذشته رقم خورده است تسهیل‌گر ارائه خدمات دو سویه میان بازار سرمایه و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه مالی دانست و گفت: بازار سرمایه به عنوان یک بخش خدماتی باید پاسخگوی طیف مختلف نهادها و آحاد در سطح داخلی و بین‌المللی باشد و شفافیت، گزارشگری، امنیت و حراست از اسرار از جمله وظایف آن به شمار می‌رود که کوتاهی در هر یک از این زمینه‌ها منجر به بروز چالش‌هایی خواهد شد، اما استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با ارائه راهکارهای دقیق، سریع و ارزان قیمت می‌توانند در زمینه‌های مورد نظر به حل مشکلات بازار سرمایه کمک کنند.

نعمتی، تلاش فرابورس ایران برای توسعه بازار بدهی را نیز که به مدد رشد و راه‌اندازی ابزارهای مالی مبتنی بر بدهی در حال رقم خوردن است یکی از اقدامات فرابورس طی ۹ سال گذشته این رکن بازار سرمایه قلمداد کرد و گفت: این مهم همسو با رشد بازار سهام تامین مالی دولت و طیف وسیعی از ناشران مختلف را رقم خواهد زد. رییس هیات‌مدیره فرابورس ایران ابراز امیدواری کرد: با پیشبرد برنامه‌ها و اهداف ترسیم شده برای افزایش دامنه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه بازار بدهی و جذب هرچه بیشتر بنگاه‌های اقتصادی در فرابورس اعم از بازارهای اصلی یا بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نه تنها شاهد تعمق بازار سرمایه باشیم بلکه رشد و توسعه اقتصادی کشور نیز از این طریق بیش از پیش محقق شود.

 جلوگیری از رونق بازار سوداگری

در سویی دیگر، سید مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر لزوم سوق نقدینگی به بازار سرمایه تاکید کرد. وی درباره وضعیت بورس گفت: می‌توان عنوان کرد که نوسانات بورس در ماه‌های گذشته بطور نسبی معقول بوده است چراکه سودآوری شرکت‌های بورسی در رشد شاخص بورس، تاثیر قابل توجهی داشته است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی در ماه‌های گذشته از سوی بانک مرکزی و اتفاقاتی که برای سپرده‌گذاران برخی از موسسات مالی و اعتباری افتاد باعث شد انگیزه سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر افزایش یابد، که یکی از این بازارها، بازار سرمایه بوده و بخشی از نقدینگی به این بازار، سوق داده شده است. به گزارش خانه ملت، فرشادان تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از محصولات تولیدی صادر می‌شود و نرخ ارز در ماه‌های اخیر با رشد روبرو شده بطور طبیعی این موضوع نیز بر روی سودآوری برخی از شرکت‌های بورسی تاثیرگذار بوده است. نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در هرصورت باید از سوی تیم اقتصادی دولت، شرایطی در اقتصاد کشور فراهم شود که سوق نقدینگی به بازار سرمایه بیشتر صورت گیرد چرا که انجام این مهم، در جلوگیری از رونق بازار سوداگری تاثیرگزار است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در هر صورت باید رشد شاخص بورس براساس مولفه‌های اقتصادی باشد و از رشد کاذب بازار جلوگیری شود در حال حاضر قیمت‌های مواد خام و برخی فلزات در سطح جهان با افزایش روبرو شده است و بخشی از روند صعودی شاخص بورس به دلیل موضوع مذکور بوده است.

 با تحلیل وارد شوید

افزون بر این، امید احمدی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به بازارهای دیگر دارای مزیت‌هایی است، به تازه‌واردان بورس توصیه کرد به دور از تحلیل، اقدام به خرید و فروش سهام نکنند. امید احمدی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار بورس نسبت به بازارهای دیگر مزیت‌هایی دارد، عنوان کرد: یکی از این مزایا این است که سرمایه‌گذاران با هر مبلغی و حتی پول ناچیزی می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند؛ این در حالی است که در بسیاری از بازارها از جمله سکه، مسکن و خودرو برای سرمایه‌گذاری باید مبلغ مشخصی اقدام به خرید و فروش کنند. به گزارش ایبِنا، این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در بورس کاملا قانونی بوده و چون مکانیزم عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده قیمت سهام است، امکان کلاهبرداری و از بین رفتن سرمایه افراد وجود ندارد. وی همچنین با اشاره به اینکه بازار سرمایه نقدشونده‌ترین بازار در کشور است، اظهارداشت: اینکه هر سرمایه‌گذاری به محض اینکه اراده کند بتواند دارایی خود را به پول نقد تبدیل کند مزیت بسیار بزرگی است، بر این اساس بازار سهام امکان نقدشوندگی بیشتری نسبت به بازارهای دیگر از جمله بازار مسکن و خودرو دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از دیگر سو، با توجه به تنوع ابزار و اوراق موجود در بورس، منابع کسب سود نیز در این بازار متنوع است. به عنوان مثال وقتی سهام یک شرکت خریداری می‌شود، سرمایه‌گذار به شیوه‌های مختلف از جمله تفاوت قیمت خرید با قیمت روز، افزایش سرمایه، دریافت سود نقدی و... از سرمایه‌گذاری خود سود کسب می‌کند؛ که البته تحقق مجموعه این عوامل در گروه بررسی مناسب از وضعیت صنایع و شرکت‌ها و نیز استفاده از مشاوه و تجریه دیگران برای انتخاب سهم مناسب برای خرید و فروش است. وی اظهار داشت: البته سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مهارت‌های خاص خود را نیاز دارد؛ به عنوان مثال سرمایه‌گذاران باید بدانند که چه زمانی فرصت مناسب برای خرید سهام و چه وقتی، زمان مناسب برای فروش سهم است. ضمن اینکه چون بورس همانند سایر بازارها، ریسک‌های خود را دارد؛ بنابراین کسانی که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند باید با سرمایه مازاد خود آن هم برای بلندمدت وارد بازار بورس شوند. احمدی در ادامه با اشاره به اینکه بازار سرمایه بازاری است که به دلیل نوسانات مختلف اقتصادی و سیاسی، ممکن است قیمت سهام در آن کاهش یا افزایش یابد، تصریح کرد: بنابراین سهامداران در برابر رخدادهای گوناگون که عمدتا زودگذر هستند نباید هیجان‌زده شوند و تحت تاثیر این موضوعات و به دور از تحلیل، اقدام به خرید و فروش سهام نکنند. وی همچنین به معامله‌گران توصیه کرد: سهامداران به ویژه‌ تازه‌واردان برای اینکه با جو حاکم بر بازار سرمایه آشنا شوند، بهتر است در گام نخست به‌ صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام نکنند و از طریق شرکت‌های مشاوره و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس فعالیت کنند تا ریسک معاملات خود را کاهش دهند.

 

ارسال نظر