ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۶۷

تغییر سبد مالی شهرداری‌ها از عوارض ساخت به نوسازی

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها که در حال نهایی شدن است، شاهد تغییر سبد مالی شهرداری‌ها از عوارض ساخت و ساز به عوارض نوسازی هستیم.

به گزارش ایسنا، هیربد معصومی در آیین گشایش هشتمین همایش شهر ایده‌آل، با اشاره به پیگیری‌های وزارت کشور برای نهایی شدن لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها گفت: در این لایحه عوارض ساخت و ساز در درآمد شهرداری‌ها به زیر 10درصد خواهد رسید و حدود 40درصد از درآمد شهرداری‌ها به منابع عوارض نوسازی اختصاص می‌یابد که تحول عمده‌یی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تصویب کلیات لایحه مذکور در کمیسیون خاص امور کلان‌شهر تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور گفت: در صورت تصویب این لایحه سهم شهرداری‌ها از اعتبارات قانونی مالیات بر ارزش افزوده از 33درصد فعلی به 50درصد افزایش می‌یابد.

معصومی افزود: مبحث خودکفایی شهرداری‌ها از اوایل سال 1362 در برنامه دوم توسعه کشور مطرح شده است و با وجود تکلیف قانونی تا دولت یازدهم اقدامی برای احصای درآمد پایدار شهرداری‌ها صورت نگرفت و باتوجه به برنامه‌ریزی‌های جدی برای حمایت از شهرداری‌ها در دولت یازدهم، این لایحه در این دولت از سوی وزارت کشور تهیه و برای سیر مراحل قانونی تصویب، تقدیم دولت شد.

وی یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم درخصوص ارزیابی دقیق مشکلات حوزه شهرداری‌ها و مدیریت شهری و برنامه‌ریزی برای رفع آنان را تشکیل کمیسیون خاص امور کلان‌شهر تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور برشمرد و گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، پس از تشکیل این کمیسیون چند لایحه و سند آسیب‌شناسی در موضوعات مرتبط با شهرداری‌ها را با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه و تقدیم دولت کرد.

 

ایجاد ۵ محل اسکان موقت برای تهران در زمان بحران

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، با تاکید بر ایجاد نقاطی در تهران برای اسکان موقت مردم در شرایط بحرانی گفت: برای ایجاد شهرک اسکان موقت مردم کمبود منابع وجود ندارد.

به گزارش مهر، محسن علیجانی زمانی با اشاره به پیشنهاد ساخت شهرک درحد فاصل تهران و قم برای انتقال مردم تهران در شرایط بحرانی، گفت: شهر تهران ۹ میلیون نفر جمعیت دارد که با احتساب شهرک‌های اطراف، جمعیت به ۱۵ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند، ضمن اینکه اخطار وقوع زلزله نیز در مقاطعی در تهران داده شده است؛ بنابراین تهران به دلیل تراکم جمعیت در صورت وقوع زلزله‌یی بیش از ۶ ریشتر بحران‌های عدیده ایجاد خواهد شد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: البته در شرایط عادی نیز برخی بحران‌ها در تهران وجود دارد، از این رو باید نقاطی را در پایتخت برای نگهداری از مردم در شرایط بحرانی در نظر گرفت؛ به‌عنوان مثال ۴ نقطه هر کدام برای نگهداری ۵۰۰ هزار نفر یا ۵ نقطه برای نگهداری ۶۰۰هزار نفر با هدف اسکان موقت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اصل ایجاد چنین نقاطی برای اسکان موقت مردم تهران در شرایط بحرانی ضروری و غیرقابل اجتناب است، تصریح کرد: اما اینکه این نقاط در چه مناطقی در تهران درنظر گرفته شود، نیازمند کار کارشناسی بیشتری است، هر چند به‌طور حتم باید ۵ نقطه را در تهران درنظر گرفت؛ البته این مناطق دایمی نبوده و تنها باید امکانات اولیه برای زندگی را در آن فراهم کرد.

علیجانی با اشاره به اینکه در اختصاص بودجه برای ساخت این نقاط تمام دستگاه‌ها اعم از مدیریت شهری، وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران، قوه قضاییه و دستگاه‌های دیگر باید تعامل کنند، گفت: به‌عنوان مثال قوه قضاییه باید در زمان بحران با استفاده از برخی ویژگی‌ها با افراد سوءاستفاده‌گر در زمان بحران برخورد کند، به‌طور حتم کمبود منابع در کشور وجود ندارد.عضو مجمع نمایندگان استان تهران، افزود: تعامل دستگاه‌ها و پرهیز از موازی‌کاری در بحران‌ها در شرایط بحرانی کمک‌کننده درجهت حل مشکلات است، به‌طور قطع این مساله در کمیته راهبردی مجمع نمایندگان استان تهران پیگیری می‌شود.

 

ارسال نظر