اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۰۵

تجدیدنظر در دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی اعلام کرد: پس از تصادف تلخ دانش‌آموزان هرمزگانی این سازمان تصمیم گرفته دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی را تغییر دهد.

به گزارش ایسنا، داوود کشاورزیان در نشست خبری تصریح کرد: در حادثه‌یی که برای دانش‌آموزان هرمزگانی به وجود آمد هم شرکت حمل و نقل شرایط قانونی داشت، هم اتوبوس استاندارد بود و هم راننده تاییدات لازم را دریافت کرده بود. به گفته او تنها موضوعی که عامل بزرگ شدن ابعاد این حادثه و درگذشت دانش‌آموزان شد، نبستن کمربند ایمنی بود از این رو به دنبال آن هستیم با تغییر در دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی شرایطی را به وجود آوریم که مربیان پیش از سفر آموزش‌های لازم را دریافت کنند و بستن کمربند ایمنی الزامی بشود.

6 پیشنهاد نظام مهندسی به روحانی برای «بهبود ساخت»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور طی نامه‌یی خطاب به رییس‌جمهوری در خصوص حضور سازمان نظام مهندسی در چرخه ساخت و ساز پیشنهاداتی را ارائه داد.

به گزارش ایسنا، فرج‌الله رجبی طی نامه‌یی به رییس‌جمهور در 6 بند پیشنهادهایی را در خصوص حضور سازمان نظام مهندسی در چرخه ساخت و ساز ارائه داد.

در این نامه با اشاره به وقوع زلزله‌های متعدد در کشور پیشنهادهایی برای ارتقای کیفیت ساخت و سازها ارائه شده است. در این نامه آمده است: زلزله اخیرکرمان در منطقه‌یی به وقوع پیوست که زلزله سال 1383 قربانیان زیادی گرفته بود، اما رعایت نسبی اصول فنی در بازسازی، موجب شد که در زلزله شدید اخیر ساختمان‌های جدید هیچ گونه آسیبی نبینند، همچنین در زلزله کرمانشاه، ساخت و سازهایی که در بخش خصوصی و بدون مداخله دولت بنا شده بود، دچار آسیب‌‌های کمتری شدند که این موضوع نشانه‌هایی از روند مثبت توسعه مهندسی در کشور است.

فرجی در ادامه اشاره کرده است: پس از وقوع زلزله کرمانشاه و خساراتی که به بار آمده است، مقررشد کلیه پروژه‌هایی که با تایید مهندسان عضو این سازمان احداث شده‌‌اند و آثاری مغایر با مقررات ملی ساختمان شناسایی شوند و چنانچه محرز شود که مهندسان طراح، سازنده یا مهندسان ناظر قصور یا تقصیری کرده باشند به مراجع ذی‌ربط معرفی شوند.

در نامه رییس سازمان نظام مهندسی آمده است: آیین‌نامه زلزله کشور (به شماره 2800) بر این مبنا تدوین یافته است که ساختمان‌های معمولی در برابر زلزله‌های شدید دچار آسیب می‌شوند، اما آوار نخواهند شد. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اغلب مناطق زلزله‌خیز کشور در معرض تهدید دایمی زلزله قرار دارند، لازم است تا آیین‌نامه مذکور به نحوی بازبینی شود که در هنگام وقوع زمین‌لرزه، مردم مجبور به ترک ساختمان‌ها نشوند. همچنین با تجدیدنظر در برخی مفاد مقررات ملی ساختمان به استفاده از مصالح ساختمانی سنگین به خصوص در دیوارهای ساختمان‌های بلند پایان داده شود. در این رابطه پیشنهاد می‌شود تا دولت محترم از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه تولید مصالح نوین سبک، مقاوم در برابر آتش، عایق در برابر سرما و گرما و با رعایت الزامات زیست محیطی در قالب برنامه‌یی جامع پشتیبانی ‌کند.

برخورد با 50 هزار خودرو دودزا در کشور

سردار تقی مهری رییس پلیس راهور ناجا، با تاکید بر اینکه خودروهای فرسوده دو برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند، گفت: ۷۴درصد مینی‌بوس‌ها، ۵۴درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲درصد اتوبوس‌های برون‌شهری، ۳۸درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲درصد وانت‌بارها، ۱۹درصد سواری‌های دولتی و 3درصد سواری‌های شخصی و مجموعا 7.7درصد خودروهای کشور معادل یک‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاه فرسوده هستند و هر ساله به این میزان افزوده می‌شود.

به گزارش ایسنا، سردار تقی مهری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا در حال حاضر، کنترل معاینه فنی است، افزود: در 7ماهه امسال در سراسر کشور، با حدود 4 میلیون خودرو فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون شده است. همچنین با حدود بیش از ٥٠ هزار خودرو دودزا برخورد شده و طی این مدت در تهران حدود 5هزار خودرو فک پلاک و به تعمیرگاه اعزام شده است.

مهری با بیان اینکه بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است، ادامه داد: در کشور ما در سال ٨٤، حدود 7.5 میلیون دستگاه خودرو وجود داشته که در حال حاضر این میزان به ٢٠میلیون خودرو رسیده و بیش از ٩٠درصد خودروها نیز تولید داخل هستند. تولیدکنندگان می‌گویند، مصرف خودروهای‌شان ٧ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما عملا وقتی وارد چرخه فعالیت می‌شوند، بیش از

 ١٠ لیتر مصرف دارند. بنابراین باید برای داشتن هوایی سالم‌تر استاندارد خودروی‌مان را تغییر دهیم. وی یکی دیگر از منابع آلایندگی را موتورسیکلت‌ها عنوان کرد و گفت: حدود ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که بیش از ٩٠درصد آنها کاربراتوری هستند. البته از سال پیش‌تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری با استاندارد یورو ۳ در کشور آغاز شد و از سال ٩٧ هم خودروها و موتورسیکلت‌ها باید یورو ٤ باشند. همچنین خودروهای وارداتی از سال آینده باید با استاندارد یورو ٥ وارد شوند.

 

ارسال نظر