آغاز 2پروژه مهم ریلی با همکاری چینی‌ها و روس‌ها

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۰۳

دیروز دو اتفاق مهم در حوزه حمل و نقل ریلی رخ داد. در نخستین رویداد، برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد به‌طور رسمی آغاز شد. در رویداد دیگر، ساخت20هزار واگن باری، ۶۰۰۰ واگن مسافری و ۳۵۰ لکوموتیو با همکاری شرکت‌های روسی کلید خورد.

 وزیر راه و شهرسازی در جریان مراسم امضای قرارداد همکاری ایران با روسیه در عرصه ریلی از آغاز برقی‌سازی خط راه‌آهن تهران- مشهد خبر داد و گفت: هفته گذشته توانستیم پس از پیگیری‌های طولانی مدت پروژه برقی‌سازی خط‌آهن تهران - مشهد را از نظر تامین منابع مالی لازم نهایی کنیم. به گزارش ایسنا، عباس آخوندی ادامه داد: در این رابطه ایران توانست سهم 7.5درصدی خود را برای برقی‌سازی این خط‌آهن تامین کند و پس از آن بانک صنعت و معدن ال‌سی لازم برای طرف چینی را باز کرد تا کار برقی‌سازی این پروژه رسما آغاز شود. وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات این پروژه ریلی توضیح داد: این طرح که باید در جریان یک برنامه 4ساله نهایی شود، می‌تواند سیر ناوگان مسافری را به ۲۰۰کیلومتر در ساعت افزایش داده و امکان جابه‌جایی مسافر میان تهران و مشهد را در یک زمان 6ساعته فراهم کند. در حوزه باری نیز سرعت قطارها به ۱۲۰کیلومتر در ساعت خواهد رسید. امیدواریم با نهایی شدن این پروژه امکان جابه‌جایی سالانه ۳۵ میلیون ایرانی به سمت مشهد مقدس فراهم شود. آخوندی اظهار کرد: در جریان قرارداد با یک شرکت روسی که با محوریت مرکز صادرات روسیه انجام می‌شود، ساخت ۲۰هزار واگن باری، ۶۰۰۰واگن مسافری و ۳۵۰لکوموتیو به شکل مشترک میان شرکت‌های روسی و ایرانی آغاز می‌شود.

او ادامه داد: برای مشخص شدن بزرگی این قرارداد کافی است، ببینیم که تاکنون در کل ناوگان ایران تنها ۲۸هزار واگن باری فعال بوده و با این قرارداد رشد ۷۰درصدی در این حوزه به وجود می‌آید. تعداد کل واگن‌های مسافری ۲۲۰۰ واگن بوده که با اجرای این توافق گشایشی مهم و رشدی حدود ۵۰ درصدی به ثبت خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در جریان اجرای این قرارداد، شرکت واگن‌ساز پارس، کوثر و فولاد درخشان از ایران با طرف روسی همکاری خواهند کرد. این همکاری در کنار رساندن واگن‌های جدید، زمینه اشتغال قابل توجهی را نیز به وجود خواهد آورد. در کنار آن امیدواریم کریدورهای تجاری ایران و روسیه به‌طور خاص مسیر مشترک با هند رونق بگیرد و از 7میلیون تن کالای جابه‌جا شده سالانه بخش مهمی به راه‌آهن ایران برسد.

آخوندی یادآور شد: برآورد می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه ۲۸میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در حوزه ریلی انجام شود که این دو قرارداد جدید بخش قابل توجهی از آن را پوشش می‌دهد. توسعه ریلی می‌تواند موجب بهبود صلح و امنیت در منطقه شود و ایران به‌طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کند. در جریان امضای این توافق میان راه‌آهن ایران و مرکز صادرات روسیه دوطرف نسبت به ساخت ۲۸ هزار واگن و ۳۵۰ لکوموتیو در جریان یک فرآیند سرمایه‌گذاری مشترک 5ساله با برآورد 3میلیارد یورو به مرحله نهایی رسیدند. در این توافق واگن‌ها به شکل مشترک میان شرکت‌های ایرانی و روسی ساخته خواهند شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت از ایران در حوزه حمایت‌های فنی و شرکت یونایتد واگن روسیه به عنوان طرف تغییر‌کننده منابع مالی ساخت ۶۰۰۰ واگن جدید در نظر گرفته شده‌اند.

در این قرارداد که بین راه‌آهن جمهوری اسلامی و مرکز توسعه تجارت روسیه و شرکت بیمه اعتباری روسیه به امضا رسید، طرف روس مبلغ 3میلیارد یورو برای تولید مشترک واگن، لکوموتیو و تجهیزات مورد نیاز شبکه حمل و نقل ریلی اختصاص می‌دهند.

 سرمایه‌گذاری 1.5میلیارد دلاری در ترابری

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه امضای قرارداد تامین مالی 3میلیارد یورویی بین ایران و روسیه در زمینه حمل و نقل ریلی افزود: در برنامه ششم توسعه دولت 1.5میلیارد دلار در زیرساخت‌های صنعت حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش ایرنا، سعید محمدزاده افزود: در پایان برنامه ششم توسعه باید سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی کالا به 30درصد و در بخش مسافری به 20درصد افزایش یابد و امیدواریم با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها به این هدف مهم دست پیدا کنیم.

محمدزاده اظهار کرد: از طریق این خط اعتباری به کمک سازندگان داخلی و مشارکت شرکت‌های روسی تعداد زیادی واگن باری و مسافری و لکوموتیو در کشور تولید می‌شود و در مرحله نخست تولید 6 هزار واگن باری در سه شرکت واگن‌سازی پارس، واگن‌سازی کوثر و واگن‌سازی فولاد درخشان آغاز می‌شود.

همچنین رییس هیات مدیره مرکز توسعه تجارت روسیه نیز در این مراسم گفت: این مرکز از هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران حمایت می‌کند و امروز نیز شاهد امضای قرارداد 3میلیارد یورویی در تهران هستیم. پیتر فرادکوف افزود: هدف ما از امضای این قرارداد ساماندهی انواع سرمایه‌گذاری شرکت‌های روی در ایران است تا بتوانیم به صورت مشترک این واگن‌ها و لکوموتیوها را برای توسعه حمل و نقل ریلی ایران سریع‌تر تولید کنیم. او تاکید کرد: با امضای این قراردادها و حمایت‌های مالی همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه در بخش‌های مختلف اقتصادی بیش از پیش تقویت خواهد شد.

 

ارسال نظر