صادرات 3 میلیون دلاری از بید قرمز

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۰۳
صادرات 3 میلیون دلاری از بید قرمز

گروه بنگاه‌ها  

یکی از برنامه‌های مستمری که این صفحه تلاش می‌کند تا در حد توان و فرصت خود به آن بپردازد؛ ایده‌های تازه و بکری است که کارآفرینان ایرانی برای تولید، اشتغال‌زایی و در نهایت صادرات به آن اقدام می‌کنند.

ایده‌هایی که شاید در نگاه نخست برای بسیاری از مخاطبان ویژگی خاصی در پی نداشته باشند، اما همین سوژه‌های به ظاهر ناشناخته به وسیله پایش درست، نیازسنجی منطقی، بازاریابی اصولی و... توانسته‌اند ارزش افزوده فراوانی نه تنها برای خود، بلکه برای خانواده و نزدیکانشان نیز ایجاد کنند.

یکی از این سوژه‌های عجیب و ناشناخته تولید و صادرات بید قرمز در استان مرکزی است که تا همین اواخر ناشناخته بود و تنها کاربرد آن در مصارف تامین هیزم بود، اما سال‌ها قبل که یکی از شهروندان ساکن در شهرستان محلات برای پیگیری روند درمانش به یکی از کشورهای خارجی مراجعه کرده بود، متوجه می‌شود که این درختچه‌های بلااستفاده در استان مرکزی یکی از اقلام دارویی پرمخاطب کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‌شود که مصرف‌کنندگان آن حاضرند برای آن پول خوبی بپردازند. همین جرقه کافی بود تا سلطان محمدی را به فکر اندازد که یک مزرعه از بید قرمز برای صادرات به اروپا و سایر کشورهای متقاضی راه‌اندازی کند و از طریق صادرات این محصول صدها هزار یورو درآمد کسب کند و نه تنها خود و نزدیکانش بلکه بسیاری از افراد همشهری و هم‌استانی خود را نیز به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به کار بگمارد.

این دامنه سرمایه‌گذاری گسترش یافت تا به امروز که بر اساس داده‌های رسمی افزون بر 3هزار نفر به صورت رسمی در 700 واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات مشغول به کارهستند. اعداد و ارقامی که یک‌بار دیگر یادآور می‌کند تا چه اندازه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بکر و ناشناخته وجود دارد که باید از آنها در راستای توسعه صادرات و اشتغال‌زایی استفاده کرد. برای نخستین‌بار کارآفرینی به نام محمد سلطان محمدی اهل شهرستان محلات در سفرهای خارجی مورد توجه واقع و ایده‌های نو در این حوزه مطرح شد. وی که یکی از بهره‌برداران گل و گیاه محلات است، تصمیم گرفت از درختچه‌های بی‌استفاده بید قرمز محلات، کانون درآمدزایی ایجاد کند و برای توسعه و تبدیل بید قرمز به محصول صادراتی کوشید.

سلطان محمدی درختچه بید قرمز محلات را به بازار گل آمستردام معرفی کرد و در بازار بورس آمستردام نیز این گیاه را به نام محلات ثبت کرد و برای این گیاه شناسنامه بین‌المللی آفرید.

با اقدام این دانش‌آموخته بخش کشاورزی و کارآفرین موفق، بید قرمز محلات ثبت جهانی و تجاری‌سازی شد به‌طوری که هلند که به مهد گل و گیاه شهرت دارد نیز متقاضی واردات بید قرمز محلات شد.  این روند ادامه داشت تا امسال که صادرات این محصول رکورد 3میلیون دلاری را در هم نوردید و امسال بیش از یک میلیون شاخه بید قرمز از شهرستان محلات به کشورهای آسیایی واروپایی از جمله ژاپن /تایوان و هلند صادر شده است.

 روایت کارآفرین محلاتی

سلطان محمدی از کارآفرینان کشورمان درباره روند صادرات این محصول اظهار کرد: از زمانی که به ارزش درختچه بید قرمز پی بردم همت خود را در افزایش سطح زیر کشت، تولید و صادرات این محصول گذاشتم تا منبع درآمد آن، زمینه‌ساز اشتغال و رونق اقتصادی برای همشهریان و کشور شود.

سلطان محمدی ادامه داد: تبدیل ایده به عمل در زمینه تولید و صادرات بید قرمز سبب شده که هم‌اکنون 150 تولید‌کننده از این طریق ارتزاق کنند و با خرید تضمینی بید قرمز تولیدی آنها، این محصول با ارزش به کشورهای دیگر صادر می‌شود.  وی اظهار کرد: با خرید محصول برداشت شده بید قرمز، زمینه اشتغال هشت هزار نفر روز فراهم شده است و این افراد در رسته‌های مختلف کاری در کشت، بسته‌بندی و آماده‌سازی محصول برای صادرات فعالیت دارند.  سلطان محمدی گفت: در مقیاس کوچک که محصول و نعمت خدادادی بید قرمز در محلات بهره‌برداری بهینه می‌شود و نیاز است که در خصوص محصولات دیگر و زمینه‌های اشتغال‌زا و تولید ثروت نیز فعالیت‌های مشابه و هدفمند دنبال شود.  این کارآفرین برتر بخش کشاورزی افزود: سطح زیر کشت بید قرمز در دهه گذشته تا 100 هکتار رسید اما در چند سال اخیر به دلیل پدیده خشکسالی در محلات، عرصه کشت درختچه زینتی به 60 هکتار کاهش یافته است.  وی گفت: کمتر کسی با خواص دارویی این گیاه آشنایی دارد و برای همین در داخل کشور خریداری ندارد اما کشورهایی نظیر هلند، چین، امریکا و تایوان برای واردات بید قرمز با کیفیت محلات به رقابت می‌پردازند.  سلطان محمدی افزود: با این وجود زیرساخت‌های صادراتی برای این محصول نظیر حمل و نقل هوایی که بتواند بار را به موقع به مقصد برساند، وجود ندارد و نیاز است در این خصوص حمایت موثر از کارآفرینان انجام شود.  وی ادامه داد: بروکراسی اداری، تحریم‌ها و محدودیت‌ها و نواقص سیستم بانکی از دیگر چالش‌های فراروی تولید و صادرات این محصول است.

 ظرفیت‌های اشتغال‌زایی

مدیر جهاد کشاورزی محلات نیز درباره بازارهای صادراتی این محصول گفت: برداشت درختچه زینتی بید قرمز صادراتی از باغات گل این شهرستان از دو ماه گذشته در محلات آغاز شد.  عبدالله محمودی افزود: سطح باغات درختچه زینتی بید قرمز در این شهرستان 60 هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از آن 700 هزار شاخه تولید شود.

وی ادامه داد: بیش از 95درصد از تولید این محصول، به کشورهای ژاپن، تایوان، امریکا، هلند و چین صادر می‌شود که به‌طور معمول محموله‌های صادراتی از پایانه صادراتی فرودگاه امام خمینی(ره) به کشورهای هدف ارسال می‌شود.  محمودی بیان کرد: درختچه بید قرمز محلات از نوع سیلیکس است که در بسته‌های 80 شاخه‌یی صادر می‌شود.  وی تصریح کرد: محلات در تولید و صادرات بید قرمز رتبه اول را در کشور دارد و برداشت این محصول در مدت دو ماه و نیم 9 هزار نفر روز اشتغال ایجاد می‌کند.  محمودی بیان کرد: تا سال 1379، بید قرمز در محلات تنها کاربری گرمازایی داشت اما از سال 81 با تفکیک و دسته‌بندی مناسب، زمینه صادرات آن به خارج از کشور کلید خورد و در سال 1385 در کتاب گینس به ثبت جهانی رسید.

مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: کیفیت بید قرمز این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی مناسب در بازار دنیا بی‌نظیر است و بید قرمز محلات به عنوان یک برند در دنیا شناخته شده است.  محمودی با بیان اینکه 100 خانوار شهرستان به‌طور دایم به تولید این نوع درختچه زینتی در محلات مشغول هستند، گفت: تولید این محصول در هر هکتار برای سه نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و به نظر می‌رسد که باید در ظرفیت‌های ناشناخته دیگر نیز سرمایه‌گذاری‌های موثر انجام شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی محلات، سال گذشته 587 هزار شاخه بید قرمز تزئینی به خارج از کشور صادر شد.  وی اظهارکرد: هدف از راه‌اندازی این کارگاه صادراتی ایجاد اشتغال افراد بومی و افزایش درآمد خانوارهای روستایی با به کار‌گیری بانوان و افراد کم بضاعت است.

 

 

ارسال نظر