ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۲۹

لغو افزایش سود وام مسکن مهر

اگرچه بانک مرکزی در بخشنامه‌یی به بانک مسکن دستور افزایش سود تسهیلات مسکن مهر را صادر و این بانک هم بخشنامه را به شعب بانکی ابلاغ کرده بود، اما با واکنش عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و نامه‌نگاری او با مدیرعامل بانک مسکن، بانک مرکزی اعلام کرد که تسهیلات مسکن مهر کماکان با نرخ‌های قبلی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، محمدعلی کریمی مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی درباره نرخ سود تسهیلات مسکن مهر گفت: قائم‌مقام بانک مرکزی اوایل هفته گذشته، دستور عدم صدور بخشنامه افزایش نرخ سود تسهیلات مازاد مسکن مهر را به مدیرعامل بانک مسکن داده بود، با وجود این، این بانک نسبت به ابلاغ بخشنامه مربوط اقدام نکرد.

بانک مرکزی همچنین روز چهارشنبه ١٧ آبان، همزمان با درخواست از دولت برای تصویب یارانه سود تسهیلات مازاد وام مسکن به صورت کتبی هم دستور لغو بخشنامه صادر شده توسط بانک مسکن را به واحدهای خود در سراسر کشور ابلاغ کرد. در این میان هر چند درخواست بانک مرکزی مبنی بر تصویب یارانه سود تسهیلات مازاد مسکن مهر و منظور کردن رقم آن در بودجه سالانه در نوبت طرح در جلسه دولت قرار داشته است، با وجود این بانک مسکن با هماهنگی بانک مرکزی طی ماه‌های اخیر، بیش از 500هزار فقره قرارداد تسهیلات متمم مسکن مهر از 250میلیون ریال به 400میلیون ریال را با همان نرخ‌های یارانه‌یی گذشته تفاهم یا منعقد کرده است؛ بنابراین تاکنون بانک مسکن قراردادی با نرخ‌های اعلام شده و غیریارانه‌یی با مشتریان خود منعقد نکرده است. برهمین اساس با تصویب یارانه سود تسهیلات مازاد و متمم مسکن مهر در نخستین جلسه پیش‌روی دولت، موضوع به صورت قانونی هم به بانک مرکزی و بانک مسکن ابلاغ خواهد شد و تسهیلات مسکن مهر کماکان با نرخ‌های قبلی در اختیار مشتریان گرامی قرار می‌گیرد. گفتنی است، هفته گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از سه‌برابر شدن سود تسهیلات مسکن مهر توسط بانک مرکزی بود.

طرح‌های مبارزه با آلودگی شهر تهران در گرو تامین منابع مالی

سید آرش حسینی‌میلانی عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر لزوم تکمیل تحقیقات در حوزه مبارزه با آلودگی هوای شهر تهران به سرانجام رسیدن طرح‌های مبارزه با آلودگی هوای این شهر را در گرو تامین منابع مالی دانست.

حسینی‌میلانی در تشریح اقدامات کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش برای مقابله با آلودگی هوای شهر تهران به ویژه در فصل پاییز و زمستان که شاهد تشدید آلودگی هوا هستیم، گفت: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در دو جلسه، مسوولان مرتبط با موضوع آلودگی هوا را دعوت کرده و مسائل و ابعاد مختلف مقابله با آلودگی هوای تهران را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

وی تاکید کرد: عمده فعالیت‌ها در بحث افزایش کیفیت سوخت در سال گذشته بوده است که پیشرفت خوبی نیز در کیفیت سوخت شاهد بوده‌ایم. البته مواردی وجود دارد که باید به استانداردهای مطلوب برسد اما در کلیت شاهد روند قابل قبولی بوده‌ایم. این عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران به موضوع کیفیت خودروهای تولید داخل اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بخش عمده‌یی از تلاش‌ها برای افزایش کیفیت خودروها در قالب تولید خودروهای جدید با استانداردهای روز انجام شده است. وی افزود: اما مشکل اصلی ما با خودروهای فرسوده‌یی است که ظرف سالیان گذشته در شهر تهران تردد دارند و خوشبختانه امروز بخش زیادی از آنها در چرخه‌یی در حال خروج از شهر تهران هستند اما سرعت خروج این خودروها مطلوب نیست.

میلانی با اشاره به قانون هوای پاک تاکید کرد: در این قانون، دولت رسما از طرف مجلس مکلف شده است که وام کم‌بهره با بازپرداخت 10ساله برای جایگزینی خودروهای فرسوده بدهد. از این‌رو در حال حاضر انتظار داریم با توجه به تلاشی که انجام می‌شود در بودجه سال 1397 بحث واگذاری تسهیلات به سرانجام مطلوبی برسد. وی ادامه داد: امروز بانک‌ها در ارائه تسهیلات در خصوص نوسازی خودروهای فرسوده مشکلات زیادی دارند، لذا در بحث تامین منابع لازم برای جایگزینی خودروهای فرسوده حتی در بخش تاکسی‌ها نیز با موانعی روبه‌رو هستیم.

 

ارسال نظر