بررسی پرونده باغ 10 هزار متری در اقدسیه

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۵۵

پرونده باغ 10هزار متری در اقدسیه یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه روز گذشته شورای شهر بود. به گزارش «تعادل» و به گفته محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی این باغ 10هزار متر وسعت دارد و کاربری آن ورزشی است و در حال حاضر قصد دارند، باشگاه را گسترش دهند. در این مکان پیش از این 137درخت وجود داشته که فقط چهار اصله درخت باقی‌مانده و باقی خشک شدند.

سالاری در تشریح این موضوع گفت: بر اساس رای کمیسیون ماده 7 بدوی اینجا باغ اعلام شده است اما شرایط باغ را ندارد و نباید ماده 4 اعمال شود. جریمه 3برابری یعنی 11میلیون کاشت دوبرابری درختان که برای آن لحاظ شده است به نظر من به عنوان جریمه کفایت می‌کند.  افشین حبیب‌زاده معاون نظارت شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه پروانه ساختمان سال 82 گرفته شده است، ادامه داد: همان سال باید از فضای سبز شهرداری استعلام می‌گرفتند که این کار صورت نگرفت و این معضل اصلی و اساسی ماست. دوم آنکه از کمیسیون ماده 7 اعلام کرده‌اند که این ملک باغ است پس باید طبق قانون با آن برخورد شود.

زهرا نژادبهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی نیز با تاکید بر اینکه نباید در این موارد احساساتی تصمیم گرفت، افزود: همین طور که نمی‌شود، گفت اینجا باغ است. باغ بودن یا نبودن قوانین مخصوص به خود را دارد اما علی اعطا عضو کمیسیون معماری و شهرسازی و سخنگوی شورای شهر معتقد بود که باغ بودن یا نبودن پنج شرط دارد و یکی از این شروط تشخیص عضو شوراست و از آنجایی که نماینده شورا در کمیسیون ماده 7 رای باغ بودن این زمین را داده است همین کفایت می‌کند. محسن هاشمی نیز اظهارات اعطا را تایید کرد.

زهرا صدراعظم‌نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست اعتراض کرد و خواست این پرونده دوباره به کمیسیون مربوطه باز گردد. صدراعظم‌نوری با اشاره به اینکه ابهامات فراوانی در این پرونده وجود دارد، گفت: من پیش از این از سازمان پارک‌های شهرداری در این مورد استعلام کردم اما پاسخ‌ها با هم نمی‌خوانند این زمین از سال 68 پرونده دارد و پرونده آن در جریان است. رای کمیسیون ماده 12 را نداشته و به کمیسیون ماده 7 نرفته است. در همین راستا پیشنهاد می‌کنم برای آنکه حقی ضایع نشود رای‌گیری صورت نگرفته و پرونده به کمیسیون مربوطه بازگردد تا شفاف شود. در نهایت محسن هاشمی رییس شورای شهر پرونده ملک را جهت بررسی مجدد به کمیسیون مربوطه بازگرداند.

 کوتاهی اوقاف در نگهداری باغ 3000 متری اراج

همچنین در جلسه روز گذشته زهرا نژادبهرام در تذکر پیش از دستور خود از کوتاهی سازمان اوقاف برای نجات باغ 3000متری در منطقه یک خبر داد.

به گفته وی این باغ 3000متری اوقاف در محله اراج وقف زائران حسینی شده و مملو از درختان مثمر و غیرمثمر شده است که متاسفانه مالک این باغ یعنی سازمان اوقاف نسبت به نگهداری از این باغ 3000متری کوتاهی می‌کند.

وی با بیان اینکه شبکه آبرسانی این باغ بر اساس سلسله قنوات بالادستی است که متاسفانه سال‌هاست لایروبی نشده است، گفت: سازمان اوقاف علاقه‌مند است که زمین این باغ را از فضای سبز به کاربری مسکونی بدل کند و حتی در مدیریت شهری قبلی نیز تفاهمنامه دوطرفه برای تغییر کاربری امضا شده بود که ناتمام باقی ماند.

به گفته وی در سال‌های گذشته نیز آتش‌سوزی مشکوکی در این باغ اتفاق افتاد. عدم آبیاری باغ توسط مالک و همچنین تبدیل قسمتی از باغ به محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی سوال برانگیز است و این در حالی است که مالک در مقابل اقدام شهرداری برای آبیاری کارشکنی می‌کند.

وی افزود: لازم است، شهرداری تهران در اسرع وقت این گزارش را به مقامات قضایی اعلام کند تا لغو مالکیت باغ و در اختیار قرار گرفتن این باغ به نفع مردم در دستور کار قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر