ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۶۴

رشد ترانزیت به ۲۴ درصد رسید

آمارهای 5 ماهه سازمان راهداری نشان از رشد ۲۴درصدی ترانزیت از ابتدای امسال دارد.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام این سازمان در 5 ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۶ بیش از 4 میلیون و ۱۸هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور جابه‌جا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی ۲۴درصدی را نشان می‌دهد. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در طول این مدت یک‌میلیون و ۲۲۹ هزار تن از ترانزیت به مواد نفتی و 2میلیون و ۷۸۹ هزار تن به کالاهای غیرنفتی اختصاص یافته است. در حوزه کالاهای غیرنفتی مازوت، پارچه، قطعات اتومبیل و مواد غذایی اصلی‌ترین کالاهای جابه‌جا شده بوده‌اند.

مانند گذشته همچنان بندر شهید رجایی مهم‌ترین بندر اقتصادی و مرز ایران بوده که در این راستا ۳۵درصد کل ترانزیت کالا را به خود اختصاص داده است. پس از رجایی مرزهای پرویزخان با ۲۰درصد، بازرگان با 10.4درصد و شهید باهنر با 8درصد قرار گرفتند. در حوزه تردد کامیون‌ها نیز ماشین‌های ترانزیتی از مبدا عراق به سمت امارات‌متحده‌عربی، از امارات به سمت افغانستان و از امارات به سمت عراق بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند.

رشد آمار ترانزیتی در ماه‌های ابتدایی امسال درحالی رقم خورده که در سال‌های قبل بنا به دلایل مختلف امکان ثبت رشد قابل‌توجه در این حوزه وجود نداشت. سازمان راهداری اعلام کرده ایران با استفاده از امکانات جغرافیایی و اقتصادی خود به‌دنبال آن است که در حوزه ترانزیت این رشد ثبت شده را ادامه داده و گسترش دهد.

 

میانگین افزایش قیمت مسکن 9 درصد است

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور از افزایش معاملات مسکن از مرداد و شهریور سال جاری خبر داد و گفت: میانگین افزایش قیمت مسکن در کلان‌شهرها حدود 9 درصد بوده است.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: بدون شک با افزایش هزینه‌های تولید، قیمت مصالح ساختمانی، عوارض دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها، قیمت تمام شده مسکن نیز افزایش یافته و رشد 9 درصدی قیمت‌ها با توجه به کاهش سود سپرده‌های بانکی معقول به نظر می‌رسد. به گفته وی، هر چند که در برخی مناطق کلان‌شهرها قیمت مسکن افزایش بیش از نرخ تورم داشته، اما در بسیاری از مناطق شهری به‌خصوص در تهران و کلان‌شهرها قیمت‌ها یا ثابت مانده یا در حد نرخ تورم رشد داشته است.

وی اظهار کرد: از 2 ماه پیش نشانه‌های رونق تدریجی بازار مسکن مشاهده می‌شد و کانون انبوه‌سازان از افزایش بدون ضابطه قیمت مسکن و تلاطم در این بازار استقبال نمی‌کند. پورحاجت با بیان اینکه مسکن یک کالای تولیدی پیشران در اقتصادی ملی است، گفت: با رونق بازار مسکن تولید و اشتغال‌زایی نیز در کشور افزایش می‌یابد و ما نباید نگران افزایش قیمت مسکن در کشور باشیم، زیرا رونق این بازار بر رشد اقتصاد ملی نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور، تاکید کرد: با تثبیت نرخ سود سپرده‌های بانکی و انضباط مالی، بازار مسکن نیز با ثبات خواهد بود که در این صورت متقاضیان واقعی با ریسک کمتری واحدهای موردنیاز خود را خریداری خواهند کرد. وی با اشاره به افزایش قیمت اجاره‌بهای مسکن در کلان‌شهرها یادآور شد: هر چند افزایش قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم بوده، اما در حوزه اجاره‌بهای مسکن شاهد به‌هم ریختگی و یک آشفتگی در بازار بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در 5 ماهه گذشته روند افزایش نرخ اجاره‌بهای واحدهای مسکونی نسبت به سال‌های گذشته متفاوت بوده، به‌طوری که در برخی مناطق کلان‌شهرها شاهد افزایش 40درصدی قیمت‌های اجاره‌بها نیز بودیم و این خبر خوبی برای مستاجران نیست.

۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر متقاضی ندارد

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: در حال حاضر ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور متقاضی ندارد. به گزارش مهر، احمد اصغری مهرآبادی گفت: در دولت قبل ۶۹۰ هزار واحد و تاکنون هم بالغ بر ۹۰۰هزار واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل متقاضیان داده شده است.

وی بیان کرد: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بالغ بر یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: از تعداد مذکور ۳۰۰ هزار واحد هم عملیات ساخت آن به اتمام رسیده ولی به‌دلیل مشکل زیرساخت و نبود خدمات زیربنایی به متقاضیان تحویل داده نشده است.

 

ارسال نظر