برآورد جدید از بدهی شهرداری تهران؛ 65 هزار میلیارد تومان

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۳۶

گروه راه و شهرسازی|

مجید فراهانی، عضوشورای پنجم پایتخت برآورد تازه‌یی از میزان بدهی شهرداری تهران ارائه و مجموعه این بدهی‌ها را 65 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

میزان دقیق بدهی‌های شهرداری تهران از جمله ابهامات عملکردی شهرداری در دوران مدیریت 12 ساله قالیباف برای نهاد شهری بود که در شورای چهارم بارها در خصوص آن بحث و گفت‌وگو شد، بدون اینکه نتیجه‌یی داشته باشد. در همین حال، ارقام ارائه شده از سوی اعضای شورا با ارقام اعلامی از سوی مسوولان شهرداری تفاوت حیرت‌انگیزی داشت. تازه‌ترین رقمی که مسوولان شهرداری طی یکی، دو ماهه گذشته ارائه کرده‌اند، 15هزار میلیارد تومان است. قدرت‌الله گودرزی معاون مالی و اقتصادی شهردار سابق در گزارشی که در صحن شورا ارائه کرد، میزان دقیق بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها، بیمه، مالیات، پیمانکاران و مردم را 15هزار و 511 میلیارد تومان برشمرد. رقمی که اختلاف 50هزار میلیارد تومانی با برآورد جدید بدهی‌های شهرداری دارد. البته در همان جلسه محمدمهدی تندگویان از اعضای شوای چهارم عنوان کرد که این رقم غیرقابل باور است و بدهی‌های شهرداری 60هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایسنا، عضو شورای شهر پنجم با بیان اینکه مشکل اصلی و نخستین بحران بعدی شهردار در سه، چهار ماه آتی مشکلات مالی شهرداری است، گفت: شهرداری حتی از پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل خود باز مانده است. بر اساس آمار موجود ۲۵هزار میلیارد تومان میزان بدهی‌های سررسید شهرداری و بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های ناتمام روی دست شهرداری باقی مانده است که با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم، شهرداری ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی فعلی و آتی دارد و این در حالی است که بودجه سالانه شهرداری در سال جاری حدود ۱۸‌هزار میلیارد تومان است که با توجه به آنکه بخش اعظم بودجه صرف هزینه‌های جاری شهری می‌شود، باقیمانده بودجه به هیچ‌وجه کفاف تسویه بدهی‌ها را نمی‌دهد. وی با بیان اینکه بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های اضطراری جاری شهرداری لازم است، گفت: ۶۰۰۰میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و ۴۰۰۰میلیارد تومان نیز برای جمع‌آوری زباله پسماند فضای سبز و سایر هزینه‌ها نیاز است تا چراغ شهرداری و شهر روشن بماند و این در حالی است که ۷۰‌درصد بودجه شهرداری تهران بر اساس فروش تراکم و صدور پروانه‌ها و جرایم ساختمانی است که در تامین این دو مقوله نیز با رکود شدید مواجه هستیم و به علت رکود ساختمان و پیش‌فروش کردن تراکم‌های سیار، متاسفانه باید اعلام کرد که درآمدهای آینده شهر پیش‌پیش فروخته شده است و با پیش‌فروش شدن شهر تامین مالی شهرداری با بحران جدی روبه‌روست. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم، شهرداری ۶۵هزار میلیارد تومان بدهی فعلی و آتی دارد و این در حالی است که بودجه سالانه شهرداری در سال جاری حدود ۱۸هزار میلیارد تومان است که باتوجه به آنکه بخش اعظم بودجه صرف هزینه‌های جاری شهری می‌شود، باقیمانده بودجه به هیچ‌وجه کفاف تسویه بدهی‌ها را نمی‌دهد. فراهانی با بیان اینکه بخش اعظمی از بدهی موجود شهرداری تهران به بانک شهر است، گفت: متاسفانه این روزها شاهد بودیم که نمایشگاه شهر آفتاب و فروشگاه شهروند بدون تشریفات قانونی جهت کاهش بدهی‌ها به ثمن بخس به بانک شهر واگذار شده است. مصوبه شورای چهارم این بود که شهر آفتاب و شهروند باید به بانک شهر یا سایر ذی‌نفعان و ذی‌صلاحان واگذار شود. اما هیچ مزایده‌یی برای واگذاری این دو منبع ارزشمند درآمدی شهرداری برگزار نشد و سایر ذی‌نفعان از این دایره خارج شدند و حال جای سوال است که واگذاری این سرمایه‌های شهر در روزهای آخر و بدون برگزاری مزایده چه معنایی دارد؟

 ورود به واگذاری شهروند و شهرآفتاب

وی با بیان اینکه شورای شهر پنجم حتما به مقوله فروش شهروند و شهر آفتاب وارد می‌شود و اگر تخلفی در این زمینه صورت گیرد با همکاری دستگاه قضایی بررسی و اموال شهر تهران را بازپس خواهیم گرفت، گفت: بنا بود بر اساس مصوبه شورای شهر چهارم مزایده برگزار شود و مزایده نیز از طریق فرآیندهای قانونی ایجاد شود نه اینکه تعدادی حسابرس و بازرس برای قیمت‌گذاری تعیین و بعد بنا به دلایلی برکنار شوند و بعد از آن تیم 5-4 نفره‌یی منصوب شوند و علاوه بر نحوه قیمت‌گذاری که ابهام دارد، در نوع واگذاری نیز ابهاماتی دیده شده که باید به عنوان نمایندگان شهر تهران این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که چه بر سر این دو درآمد پایدار شهر تهران آمده و با چه بهایی و بر اساس چه تشریفات قانونی این واگذاری صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، مجید فراهانی با بیان اینکه مدیریت آینده تهران باید در مورد گذشته استراتژی مشخص داشته باشد، گفت: لازم است شورا و شهرداری پس از استقرار، حسابرسی دقیق و قاطعی در حوزه‌های مختلف داشته باشند تا حسابرسان مستقل، گزارشی شفاف و روشن از وضعیت شهرداری ارائه دهند تا مشخص شود چه چیزی از مدیریت قبلی تحویل گرفته‌ایم و اینکه شهر در چه وضعیتی قرار دارد، وضعیت بدهی‌ها چگونه است؟ و در کل تصویری شفاف از وضعیت فعلی تهران به مردم ارائه شود و در ادامه این گزارش نیز باید برنامه‌ریزی شود تا مردم بدانند که در 4سال آینده قرار است چه اقداماتی عملیاتی شود.

فراهانی با اشاره به برنامه نجفی در حوزه کاهش رانت بر لزوم ارائه برنامه عملیاتی در این باره تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که برای کاهش و از بین بردن رانت باید شرایط و موقعیتی فراهم شود که افراد نتوانند از رانت استفاده کنند و باید اقداماتی در این رابطه صورت گیرد، هر چند که نجفی عنوان کرده که قراردادهای بالای یک سقف معین شهرداری را روی سایت قرار می‌دهد تا همه شهروندان از کم و کیف و پیشرفت آن مطلع شوند اما این کافی نیست، چرا که برای پیشگیری از رانت باید به سمت اصلاح ساختار و قوانین و همچنین ضابطه‌مند کردن تصمیمات بر اساس تدوین و اجرایی کردن دستورالعمل‌ها و فرآیندها پیش برویم. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مزیت نسبی مدیریت شهری آینده رابطه نزدیک با دولت و شخص آقای روحانی است، گفت: این حسن رابطه مدیریت محلی و مدیریت ملی نویدبخش یک اتفاق خوب برای آینده شهر و کشور است، چرا که متاسفانه در ۱۴ سال گذشته شهردار وقت با انگیزه رییس‌جمهور شدن با دولت وقت در جدال همیشگی بوده است و در این جدال بی‌پایان هیچ چیز مثبتی نه تنها عاید مردم نشده بلکه به واسطه فاصله و شکافی که بین دولت‌ها و شهرداری ایجاد شده، خسارت‌های جبران ناپذیری مردم و مشخصا شهر تهران پرداخت کرده‌ است که دلیلی برای این مساله وجود نداشت. این ارتباط خوب شهرداری و دولت می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوبی باشد.

 بذل و بخشش‌های شهرداری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بذل و بخشش‌های شهرداری به مراکز و نهادهای مختلف و... گفت: وقتی کتابچه بودجه شهرداری تهران را ورق می‌زنیم، رقم‌های زیادی برای کمک و احیا و بذل و بخشش به بخش‌های مختلف می‌بینید که در این شرایط مالی شهرداری، این کمک‌ها جای ابهام جدی دارد باید بازنگری جدی در این ردیف‌های کمک ایجاد شود، مردم تهران از ما سوال می‌پرسند وقتی شهرداری از امور واجب خود وامانده و حتی در حقوق پرسنل و بدهی‌های خود به پیمانکاران درمانده شده، چگونه کمک‌های متنوعی به موسسات و مراکز متعدد در بودجه شهرداری اختصاص داده می‌شود؟

 

 

ارسال نظر