بازوی پژوهشی پارلمان پنجم پایتخت احیا می‌شود؟

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۹۶
بازوی پژوهشی پارلمان پنجم پایتخت احیا می‌شود؟

گروه راه وشهر‌سازی|آزاده کاری|

محمد‌مهدی تندگویان: اکنون برخی پروژه‌های بزرگ عمرانی در سطح شهر به دلیل نبود همین مرکز مطالعات شهری با مشکل مواجهند. تونل توحید مشکلات بسیاری دارد و هر سال حدود 10 تا 12 میلیارد تومان فقط برای آب‌بندی آن هزینه می‌شود. اگر تونل امیرکبیر مطالعات درستی داشت، اکنون با هزار و 700 میلیارد تومان که هزینه ساختش شده این طور خالی و بدون بهره‌برداری رها نشده بود. سالی 10 میلیارد تومان هزینه نگهداری این تونل است. عملا در شهرداری ابتدا کار انجام می‌شود و بعد از آن تازه به فکر انجام کارهای مطالعاتی می‌افتند

محمد سالاری: در دوره‌های گذشته مدیریت و هیات رییسه شورا یک فرصت ارزشمند را ازشورای شهر گرفتند و آن هم عدم ایجاد مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شورا با بدنه کارشناسی بود. اکنون در مجموعه شهرداری و نیز شهر تهران با توجه به پیچیدگی‌های بسیار گسترده و مشکلات و چالش‌های جدی این نیاز احساس می‌شود که در حوزه‌های مختلف نظر صاحب‌نظران، پژوهشگران و کارشناسان را داشته باشیم. در شورای پنجم راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورا را در اولویت قرار خواهیم داد

حجت نظری: شهرداری یک مرکز مطالعات دارد و از سوی دیگر هر کدام از معاونت‌ها نیز هر کدام اداره برنامه‌ریزی دارند که کارهای تحقیقاتی طرح‌ها را انجام می‌دهند و در خود شورا نیز یک مرکز پژوهش‌ها داریم. من معتقدم این نوع موازی‌کاری‌ها راه به جایی نمی‌برد و باید دراین مورد تجدید نظر ساختاری صورت گیرد. شخصا معتقدم با توجه به کار ویژه تقنینی که شورای شهر دارد، مشابه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این کار به صورت عام باید در خود شورا انجام شود

ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻲروﻳﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان، ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ اﻧﺘﻈﺎرات ﺷﻬﺮوﻧﺪان از ﻣﺪﻳﺮان و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﻳﺰان ﺷﻬﺮی این کلان‌شهر برای ارﺗﻘـﺎی ﻛﻴﻔﻴـﺖ امکانات شهری و ﺑﺮﺧﻮرداری از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی رﻓﺎه و زﻧﺪﮔﻲ ﺳﺎﻟﻢ ﺷﻬﺮی ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ اﻣﺮ از ﻳﻚ ﻃﺮف ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ اﺟﺮای ﭘﺮوژه‌ﻫﺎی زﻳﺮﺳﺎﺧﺘﻲ و ﻋﻤﺮاﻧـﻲ اﺳـﺖ وﻟﻲ از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ اﺟﺮای ﭼﻨﻴﻦ ﭘﺮوژه ﻫﺎﻳﻲ باید ﺑﺮاﺳﺎس ﻇﺮﻓﻴﺖ‌ﻫﺎی .ﻣﺤﻴﻂ، در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ذی‌نفعان و ﻣﻜﺎن‌ﻳﺎﺑﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ و... اﻧﺠﺎمﭘﺬﻳﺮد. در ﻏﻴﺮ اﻳﻦ ﺻﻮرت، اجرای پروژه‌های شهری ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﻫﺪر روی اﻧﺮژی و ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻣﻲشود، ﺑﻠﻜﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻋﺪم رﺿﺎﻳﺘﻤﻨﺪی ﺷﻬﺮوﻧﺪان، ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﻣﺤﻴﻂ و... را ﻧﻴـﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﻧﻘﺶ ﻣﺪﻳﺮان و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰان ﺷﻬﺮی ﺗﻬﺮان ﺗﻨﻬﺎ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﺎرﺑﺮیﻫﺎی اراﺿﻲ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﻓﻀـﺎﻳﻲ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﺑﻠﻜﻪ ﻳﻜﻲ از اﺻﻠﻲﺗﺮﻳﻦ و ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ وﻇﺎﻳﻔﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﻋﻬﺪه آﻧﺎن اﺳﺖ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﺷﻬﺮی برای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار و نیز انجام مطالعه و سنجش پروژه‌ها قبل از اجراست.بنابراین ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی در ﺟﻬﺖ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ، ﺣﺬف ﻳﺎ ﻛﺎﻫﺶ مشکلاتﻣﺤﻴﻄﻲ ﻛﻪ ﮔﺮﻳﺒﺎﻧﮕﻴﺮ ﻣﺮدم و ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ ﻛﻼن‌ﺷـﻬﺮ ﺗﻬـﺮان اﺳـﺖ و ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﻼﺣﻈﺎت زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﻳﺰیﻫﺎ، ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎ و اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﮔﺎﻣﻲ ﻣﻮﺛﺮ در ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒـﻮد وﺿـﻌﻴﺖ ﻣﺤـﻴﻂ زﻳﺴـﺖ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ارﺗﻘﺎء ﺳﻄﺢ ﻛﻴﻔﻴﺖ زﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮدم محسوب می‌شود.

از ﻃﺮﻓﻲ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪد و ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﻋﻤﺮاﻧﻲ ﺷﻬﺮداری ﺗﻬﺮان و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی، اﻳﺠﺎد روﺷﻲ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﺮای ﻓﺮآﻳﻨﺪ ارزﻳﺎﺑﻲ ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﺷﻬﺮی و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮاﻳﻲ آن اﻣﺮی ﺿﺮوری اﺳﺖ. هر چند در شهرداری تهران مرکزی با نام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری وجود دارد، اما به زعم بسیاری از کارشناسان این مرکز در تحقق اهداف خود و نیز انجام مطالعات برای پروژه‌های بزرگ شهرداری چندان موفق نبوده است. به گزارش تعادل، برخی اعضای شورای چهارم از جمله محمد مهدی تندگویان از عدم انجام مطالعات شهرداری در ساخت پروژه‌های بزرگ به ویژه پل صدر انتقاد می‌کردند و حتی تندگویان معتقد بود که در ساخت پل صدر هیچ کار پژوهشی انجام نشده است. این موضوع فقط به پل صدر محدود نشده و سایر پروژه‌های شهرداری تهران در 12 سال گذشته را شامل می‌شود.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه معاونت‌های شهرداری هر کدام دفتری با عنوان پژوهش و توسعه دارند و نیز در حوزه‌های مختلف شهرداری منابعی برای پژوهش در نظر گرفته شده است مثلا معاونت اجتماعی یا حوزه شهرسازی و دیگر معاونت‌ها منابع سنگین و کلانی برای پژوهش درنظر می‌گیرند و از طرفی هم مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی در شهرداری وجود دارد، بنابراین شهرداری باید در ساختار سازمانی خود بازنگری و حوزه‌های موازی را حذف کند. همچنین سال گذشته نیز مهدی چمران، رییس شورای شهر چهارم با توجه به عدم رضایت از فعالیت‌های مرکز مطالعات شهرداری تهران خود اقدام به تشکیل مرکز مطالعات شورای شهر تهران کرد و با این کار موازی‌کاری در این زمینه چند برابر شد. می‌توان گفت، وجود پروژه‌های عمرانی شکست خورده نتیجه همین موازی‌کاری‌ها و عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف شهرداری با هم و نیز با شورای شهر چهارم بود.

 بی‌اقبالی به کار مرکز مطالعات

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای چهارم شهر تهران قبلا در این باره گفته بود: کار مرکز مطالعات مورد پذیرش معاونت‌ها نیست، این مطالعات از دید معاونت‌ها مطالعات کتابخانه‌یی است. یعنی مطالعه انجام می‌شود ولی به واسطه اینکه در حوزه عملیات معاونت‌ها نتایج آن را نمی‌پذیرند و آنچه خواسته‌ آنهاست انجام نمی‌شود جزوه و کتاب می‌شود و به کتابخانه می‌رود و میلیاردها تومان هزینه آن می‌شود و از طرفی هم معاونت‌ها بودجه‌های موازی دارند.

 نیاز شورا به مرکز مطالعات مستقل

اما محمد مهدی تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای چهارم در گفت‌وگو با تعادل با بیان اینکه مرکز مطالعات شهرداری هیچ نوع سرویسی مناسبی را در این چند سال به شورا ارائه نداد، ‌توضیح داد: مرکز مطالعات شهرداری کارهای سفارشی مناطق را انجام می‌دهد و دردی از شهر دوا نمی‌کند. بنابراین از ابتدای شروع به کارم در شورا یکی از طرح‌هایی را که پیگیری کردم راه‌اندازی مرکز مطالعات شهری بود که در نهایت آقای چمران اجازه نداد اجرایی شود. شورای شهر نیاز به مرکز مطالعات مستقل دارد. مرکزی که بتواند موضوعات شهری را در همه سازمان‌ها به شکل کلی مورد بررسی قرار دهد و مطالعات آن صرفا محدود به شهرداری نشود.

وی ادامه داد: روال کنونی مرکز مطالعات شهرداری روال مناسبی نیست. بخشی از کار آنها انجام مطالعات منطقه‌یی است. یعنی مناطق شهرداری در پژوهش‌های مورد نیاز خود آزادی عمل دارند و نظارت چندانی هم بر آنها صورت نمی‌گیرد. انجام کارهای محله‌یی و منطقه‌یی بازتاب چندانی ندارد. برای مثال، یک پژوهشی در رابطه با ایجاد پیست دوچرخه سواری در یک محله انجام می‌شود. برای این موضوع هزینه‌های زیادی صرف می‌شود و با یک مرکز مطالعات قرار داد می‌بندند ولی عملا خروجی پژوهش که معمولا یک کتاب است به درد کسی نمی‌خورد.

به گفته تندگویان، روند مطالعات‌سنجی مرکز مطالعات دچار مشکل است و معلوم نیست بر اساس چه مبنایی این مطالعات را انجام می‌دهد. وی در این باره افزود: هر هفته جزوه‌های متعددی نیز برای ما ارسال می‌کردند ولی واقعا بسیاری از این جزوه‌ها پاسخگوی نیازها و درخواست‌های کلی شهر یا آن چیزی که به عنوان مشکل شهر مطرح می‌شود، ‌نبود. در مجموع در این 4 سال از مجموع مطالعاتی که انجام شد، دو یا سه طرح در حوزه شهرسازی و معماری قابل استناد و استفاده بود.

 مطالعات؛ جامع و کامل نیست

وی با اشاره به اینکه مطالعات این مرکز جامع و کامل نیست، افزود: با نگاه کردن به کتابچه‌ها و جزوه‌های این مرکز متوجه می‌شوید که مطالعات تطبیقی ندارد. یعنی اینکه یک موضوع و مشکل را با شهرهای بزرگ و توسعه یافته مقایسه دقیق و علمی بکنند، بر مبنای آن راه‌حل ارائه داده و آن را بومی‌سازی کنند تا بتوانیم آن را در شهر اجرایی کرده و نسبت به رفع مشکلات کمک کرده باشند، در بین تحقیقات آنها به چشم نمی‌خورد و مطالعاتشان جامع و کافی نیست. همانطور که گفتم مطالعات در سطح محله‌یی و منطقه‌یی باقی مانده و آن را توسعه نداده‌اند.

 نجفی برنامه‌محور است

تندگویان ادامه داد: به نظر من آقای نجفی شهردار جدید در این زمینه موفق خواهند شد. زیرا شخصا ایشان را آدم برنامه‌ریز و اهل پژوهش و برنامه‌محور می‌دانم و معمولا کار بدون برنامه انجام نمی‌دهد و معتقدم همانطور که نیاز است در این مرکز تغییر و تحولات اساسی اتفاق خواهد افتاد.

 2 ردیف بودجه برای یک مرکز

تندگویان در ادامه توضیحاتی در خصوص بودجه این مرکز ارائه کرد و گفت: این مرکز دو ردیف بودجه دارد. یک ردیف بودجه خود سازمان و دیگر ردیفی است که در مناطق پخش شده که خودش رقم قابل توجهی است. یعنی این ردیف تحت پوشش معاونت برنامه‌ریزی و مرکز مطالعات وارد مناطق شده و آنها خودشان از این ردیف استفاده می‌کنند هر چند مناطق برای انجام مطالعات خود از مرکز مطالعات استعلام می‌گیرند، اما عملا کار انتخاب مشاور و تیم تحقیقاتی در خود مناطق انجام می‌شود.

 مرکز مطالعات 2 نفره!

وی درباره مرکز مطالعات شورای شهر تهران نیز گفت: آقای چمران در یک اتاق دو نفر نیرو نشانده و اسم آن را مرکز مطالعات گذاشته است. به نظر من این مرکز مطالعات نیست. مرکز مطالعات قوانین خاص خودش را دارد. مانند مرکز پژوهش‌های مجلس باید در آموزش عالی ثبت شود و مجوزهای لازم را بگیرد.

از سوی دیگر کسانی که در این مرکز فعال می‌شوند باید رده علمی شان مشخص شود، زیرا هر کسی نمی‌تواند در مرکز مطالعات مشغول به کار شود. در شورای دوم یک مصوبه برای راه‌اندازی مرکز مطالعات شهری داشتیم و مجوزهای آن اخذ شده است اما از شورای دوم تاکنون آقای چمران به دلایل نا معلوم اجازه نداد این مرکز راه‌اندازی شود. با وجود این شورای شهر به این مرکز نیاز دارد. مرکزی که یک هیات امنای علمی از استادان دانشگاه و نیروهای متخصص داشته باشد.

 تولید لوایح بدون مطالعه

تندگویان ادامه داد: تاکنون شورای شهر تهران محلی برای تولید لوایح بدون مطالعه بود. یعنی اگر من لایحه یا طرحی را وارد شورا می‌کردم به پشتوانه کارشناسان داخلی خودم بود و با بضاعت کمی که در شورا وجود داشت و کارشناسانی که به شکل ساعتی می‌توانستیم از آنها استفاده کنیم، مسائل را بررسی کرده و در قالب یک طرح و لایحه در شورا مطرح می‌شد. این نوع استفاده از کارشناسان پاسخگوی نیاز شهر تهران نیست. چنانچه مرکز مطالعات شهری به وجود بیاید و هر کدام از کمیسیون‌های شورا و حتی خود شهرداری طرح‌های خود را قبل از اجرا به این مرکز بسپارند تا از جنبه‌های مختلف تحقیقات کاملی روی آن صورت گیرد و بعد از آن برای اجرا ابلاغ شود قطعا شرایط تغییر خواهد کرد. دیگر با پروژه‌های نیمه کاره و شکست خورده درسطح شهر مواجه نخواهیم شد.

 طرح‌های عمرانی بزرگ بدون کارشناسی

وی با یادآوری اینکه اکنون برخی پروژه‌های بزرگ عمرانی در سطح شهر به دلیل نبود همین مرکز مطالعات شهری با مشکل مواجهند اظهار کرد: اکنون تونل توحید مشکلات بسیاری دارد و هر سال حدود 10 تا 12 میلیارد تومان فقط برای آب‌بندی آن هزینه می‌شود. اگر تونل امیرکبیر مطالعات درستی داشت، اکنون با هزار و 700 میلیارد تومان که هزینه ساختش شده این طور خالی و بدون بهره‌برداری رها نشده بود. سالی 10 میلیارد تومان هزینه نگهداری این تونل است. عملا در شهرداری ابتدا کار انجام می‌شود و بعد از آن تازه به فکر انجام کارهای مطالعاتی می‌افتند.

وی با یادآوری پروژه پل صدر گفت: چهار سال است که اعضای شورای چهارم پیگیر مطالعات این پل هستند ولی تاکنون یک ورق هم به ما نشان نداده‌اند. زیرا هیچ چیزی وجود نداشت. مطالعات هم اگر انجام شده در حین اجرا یا بعد اجراست. آن هم درخصوص نوع اجرا و نوع پل بوده است. مطالعات جامعی که شهر تهران چقدر به ساخت این پل نیاز دارد، ساخت آن با چه حجمی باید انجام شود و در شبکه ترافیکی چه تاثیراتی ایجاد می‌کند وجود ندارد. زیرا مطالعه‌یی انجام نشده است.

 راه‌اندازی دوباره مرکز پژوهش‌ها

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای چهارم و پنجم نیز در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص مرکز مطالعات شهرداری تهران گفت: در دوره‌های گذشته مدیریت و هیات رییسه شورا یک فرصت ارزشمند را ازشورای شهر گرفتند و آن هم عدم ایجاد مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شورا با بدنه کارشناسی بود. اکنون در مجموعه شهرداری و نیز شهر تهران با توجه به پیچیدگی‌های بسیار گسترده و مشکلات و چالش‌های جدی این نیاز احساس می‌شود که در حوزه‌های مختلف نظر صاحب‌نظران، پژوهشگران و کارشناسان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: قطعا ساز و کار استفاده از نظرات کارشناسان و پژوهشگران باید در یک مرکز متبلور شود به عنوان مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا. در دوره گذشته در اثر فشار اعضا بالاخره آقای چمران یک مرکز مطالعاتی را با یک بدنه حداقلی شامل چند کارشناس ایجاد کرده که این مجموعه نیاز کمیسیون‌های شورا را برآورده نمی‌کند و در شورای پنجم راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورا را در اولویت قرار خواهیم داد.

 تجدیدنظر در ساختار پژوهشی شهرداری

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم شهر تهران نیز در گفت‌وگو با «تعادل» از موازی‌کاری در انجام طرح‌های مطالعاتی در شهرداری انتقاد کرد و گفت: شهرداری یک مرکز مطالعات دارد و از سوی دیگر هر کدام از معاونت‌ها نیز هر کدام اداره برنامه‌ریزی دارند که کارهای تحقیقاتی طرح‌ها را انجام می‌دهند و در خود شورا نیز یک مرکز پژوهش‌ها داریم. من معتقدم این نوع موازی‌کاری‌ها راه به جایی نمی‌برد و باید دراین مورد تجدید نظر ساختاری صورت گیرد.

وی ادامه داد: شخصا معتقدم با توجه به کار ویژه تقنینی که شورای شهر دارد، مشابه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این کار به صورت عام باید در خود شورا انجام شود. معاونت‌ها نیز می‌توانند ادارات برنامه‌ریزی خود را داشته باشند، اما تصمیم اصلی را مرکز مطالعات شورا اتخاذ کند. به هرحال، باید در ساختار مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری یک تجدیدنظر انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است یکی از مراکز در شهرداری یا شورا حذف شوند، ‌گفت: این تصمیمی است که آقای شهردار باید بگیرد اما ما نیز در شورا این پیشنهاد را مطرح خواهیم کرد.

 موفقیت مرکز مطالعات شهرداری

ابوالفضل قناعتی، عضو شورای چهارم شهر تهران اما در این باره نظر متفاوتی دارد و معتقد است مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در این مدت به خوبی توانسته از پس نیازهای شهر برآید و یک مرکز موفق بوده است. وی در گفت‌وگو با «تعادل» در این باره اظهار کرد: مرکز مطالعات شهرداری مغز فعال بدنه شهرداری محسوب می‌شود و تاکنون عملکرد خوبی داشته و فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

به گفته وی، بیشتر پروژه‌هایی که در شهر تهران اجرا شده‌اند قبل از اینکه در شورا مطرح شوند کارهای تحقیقاتی آن در این مرکز انجام شده است. برنامه‌های پنجساله دوم شهرداری و نیز برنامه‌های سالانه این نهاد نیز در مرکز مطالعات مورد ارزیابی قرار گرفته است.

همچنین لوایح شهرداری و نیز طرح‌هایی که اعضای شورا عنوان می‌کردند همه در این مرکز مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند. در واقع این مرکز مانند یک فیلتر به نحوی عمل کرده است تا تصمیماتی که برای توسعه شهر گرفته می‌شود، با نهایت دقت و در نظر گرفتن جوانب مختلف طرح و انجام پیش‌بینی‌های لازم حداکثر بهره‌برداری و حداقل خطا در آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: من معتقدم مرکز مطالعات شهرداری با توجه به نبود این مرکز در شورا به عنوان بازوی فکری شورا و شهرداری توانسته این دو نهاد را در اخذ تصمیمات مهم شهری یاری کند و از ظرفیت پژوهشی شهرداری برای ارتقای موضوع‌هایی که می‌خواستیم درباره آنها تصمیم‌گیری کنیم، استفاده کردیم.

وی ادامه داد: حضور این مجموعه در کنار شهرداری الزامی است زیرا علاوه بر اینکه به علمی بودن طرح‌ها و برنامه‌ها کمک می‌کند، منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود. این مجموعه می‌تواند با بهره‌گیری از مجموعه‌های دانشگاهی ظرفیت‌های خود را ارتقاء دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا فعالیت این مرکز محدود به پروژه‌های منطقه‌یی و محله‌یی شده یا در پروژه‌های بزرگ مانند پل صدر نیز از تحقیقات این مرکز استفاده می‌شود یا خیر گفت: من در مورد بزرگی و کوچکی پروژه‌ها صحبت نمی‌کنم، اما بیش از 80 درصد پروژه‌های اجتماعی، اقتصادی و عمرانی شهر تهران توسط این مجموعه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. یعنی یک کار پژوهشی و علمی شست و رفته و بدون نقص در این مجموعه انجام می‌شود و بعد وارد شورا و شهرداری می‌شود.  این عضو سابق کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر در پاسخ به اینکه چرا مصوبه شورای دوم مبنی بر تشکیل مرکز مطالعات شهری تحقق پیدا نکرد، گفت: در شورای چهارم به این نتیجه رسیدیم که این کار فقط صرف هزینه اضافی است. وقتی مرکز مطالعات شهرداری وجود دارد و به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای شهرداری و شورا باشد دلیلی نداشت با راه‌اندازی یک مرکز مطالعه دیگر اقدام به موازی‌کاری کنیم.

وی درباره مرکز تحقیقاتی که چمران راه‌اندازی کرده است نیز گفت: چیزی که آقای چمران راه‌اندازی کرده یک مرکز مطالعاتی نیست بلکه مرکز مشاوره است که در برخی موضوعات به رییس شورا مشاوره می‌داد.

 صرف بودجه‌های کلان در مرکز

شنیده‌ها حاکی است، بودجه‌های کلانی در این مرکز تحقیقاتی هزینه می‌شود که بیشتر صرف تحقیقات کتابخانه‌یی می‌شود. ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری در مصاحبه‌یی عنوان کرده بود: در حال حاضر و به خصوص طی یکی دو سال گذشته وضعیت مرکز مطالعات بهبود پیدا کرده است و سعی شده که مطالعات شهرداری تهران با هدف کاربردی شدن تهیه شود. همچنین کمیته‌های کارشناسی در این مرکز تشکیل شده است که با مسوولیت معاونان شهرداری تهران در حال فعالیت است. یک کمیته کارشناسی نیز در شورای شهر پیش‌بینی شده است بطوری که از این پس پروژه‌های مطالعاتی پیش از آغاز در کمیته‌های گفته شده مطرح می‌شود تا به تصویب شورای شهر برسد.

به گفته ناصر امانی، حتی در مورد لوایح و طرح‌هایی که در دستور کار شورا قرار می‌گیرد، مرکز به نحوی عمل می‌کند که قبل از اینکه طرح‌ها در دستور قرار بگیرد نظر کارشناسی بی‌طرفانه بدهد و بعضی اوقات حتی ممکن است نظر مرکز با لایحه شهرداری هم مغایرت داشته باشد اما ما به عنوان شهرداری هیچ مخالفتی انجام ندادیم.

ما نیز از ریاست مرکز خواستیم که نظرات دقیق کارشناسی در اختیار اعضای شورای شهر قرار گیرد. در حال حاضر مرکز مطالعات یک نماینده دایم هم در شورا دارد که در مورد همه طرح‌ها و لوایح به صورت مکتوب نظرات کارشناسی خود را در اختیار شورا قرار می‌دهد.

او گفته‌هایی که درباره طرح‌های بدون مطالعه شهرداری مطرح می‌شود را تکذیب کرده و عنوان کرده که تمام طرح‌هایی که گفته شده از جمله 17 شهریور یا پروژه صدر همگی طرح مطالعاتی داشته‌اند.

متاسفانه اطلاعات اعضای شورا در این باره ناقص است، چون امکان ندارد طرحی بدون مطالعه انجام شود. برخی طرح‌های پ‍ژوهشی شهرداری توسط معاونت‌های مختلف شهرداری انجام می‌شود تا جایی اعضای شورا آن را موازی‌کاری با مرکز مطالعات می‌دانند که در اثر ناکارآمدی مرکز مطالعات به وجود آمده است. مرکز مطالعات ما پژوهش‌های راهبردی را انجام می‌ دهند و معاونت‌های ما پژوهش‌های کاربردی. این تقسیم کاری است که بین معاونت‌ها و مرکز مطالعات انجام شده است.

 

ارسال نظر