انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۴۱
انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

دومین جلسه شورای پنجم شهر تهران، ری و شمیرانات، درحالی روز گذشته برگزار شد که تا پایان جلسه حاشیه‌های مربوط به تایید حکم محمدعلی نجفی شهردار منتخب تهران ادامه داشت و هر لحظه اخبار جدید در این باره پخش و در گروه‌های خبری مرتبط با شورا منتشر می‌شد. با این حال، در این جلسه با وجود مخالفت برخی اعضا، مصطفی سلیمی به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

به گزارش «تعادل»، هر چند هفته گذشته و هنگام انتخاب شهردار اعضای شورای شهر اذعان داشتند که نیازی به انتخاب سرپرست برای شهر تهران نیست، اما ابتدای هفته محسن هاشمی رییس شورا، اظهار کرد: چنانچه حکم محمدعلی نجفی شهردار منتخب تا زمان برگزاری جلسه روز یک‌شنبه توسط وزارت کشور تایید نشود، به ناچار سرپرستی برای شهرداری تهران انتخاب می‌کنند. باتوجه به اینکه در جلسه روز گذشته تاییدیه وزارت کشور صادر نشده بود بنا به پیشنهاد محسن هاشمی رییس شورا بحث انتخاب شهردار مطرح شد. هر چند برخی اعضای شورا با این موضوع مخالف بودند و تاکید داشتند وزارت کشور باید هرچه سریع‌تر حکم شهردار منتخب شورا را صادر کند و برخی دیگر بر قانونی بودن انتخاب سرپرست تاکید کرده و عدم انتخاب سرپرست را حرکتی غیرقانونی می‌دانستند.

زهرا صدراعظم نوری از اعضای شورای پنجم با یادآوری توانمندی‌های نجفی اظهار کرد که نجفی مشاور اقتصادی رییس‌جمهور است و با توجه به وضعیت شهر تهران با ۱۲ میلیون جمعیت باید به سرعت روند رسیدگی حکم وی پیگیری و حکم او که فردی شناخته شده است، انجام شود و نباید این میزان انتظار و معطلی وجود داشته باشد. برای آنکه مجبور نباشیم فرد دیگری را به‌عنوان سرپرست انتخاب کنیم، تلاش کنیم وزیر کشور به سرعت حکم وی را ابلاغ کند. در ادامه حجت نظری با بیان اینکه با سخنان خانم نوری درخصوص ویژگی‌های آقای نجفی موافق هستم اما صراحت قانونی برای انتخاب سرپرست تا زمان تعیین تکلیف حکم شهردار وجود دارد، گفت: در کنار آنکه تلاش می‌کنیم حکم آقای نجفی صادر شود و تقاضا داریم وزیر کشور در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند، باید این صراحت قانونی را نیز درنظر بگیریم.

 15 روز پیش مدارک نجفی ارسال شد

حسن رسولی از مخالفان انتخاب سرپرست نیز با بیان اینکه انتخاب شهردار دو مرحله‌یی پیش‌بینی شده، گفت: پس از انتخاب شهردار منتخب توسط شورا باید این انتخاب توسط وزیر کشور تایید و حکم صادر شود. ۱۵ روز پیش مدارک آقای نجفی را در ۱۴ بند به وزارت کشور ارسال کردیم تا استعلامات لازم انجام شود اما همچنان این کار صورت نگرفته است. زیبنده نیست مشاور رییس‌جمهور تا این میزان روند صدور حکمش به تاخیر بیفتد.

مجید فراهانی نیز با اشاره به وقوع دو آتش سوزی در شهر تهران و احتمال وقوع بحران خواستار تعیین سرپرست برای شهرداری شد.

بهاره آروین عضو دیگر شورای شهر تهران، ری و شمیرانات با بیان اینکه به نظر می‌آید قانون در این مورد دچار خلأ است، گفت: باید در این زمینه از مجلس استفساریه می‌گرفتیم نه برای این دوره بلکه برای حل این مشکل در آینده، زیرا قانون در این مورد شفاف نیست. تبصره ماده ۷۳ شوراها ابهام دارد اما شهر نباید بدون شهردار باشد. حتی برای چند ساعت هم شده باید سرپرست تعیین کرد.

در نهایت اعضا مصطفی سلیمی را به‌عنوان سرپرست انتخاب کردند. هاشمی به شوخی گفت: این شورا، شورای تک گزینه‌یی‌هاست.

 سرپرست شهرداری تهران کیست؟

مصطفی سلیمی دارای لیسانس شیمی دانشگاه تهران، فوق‌لیسانس مدیریت و دکتری مدیریت محیط‌زیست است. وی شهردار مناطق 6، 18 و 21 تهران در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف بوده است. مسوولیت ارزشیابی و کنترل عملکرد وزارت کشور، مسوول رسیدگی به شکایات وزارت کشور و مدیرکل حراست شهرداری تهران و هیات‌مدیره باشگاه فرهنگی، ورزشی پرسپولیس ازجمله سمت‌های قبلی او بوده است. بعد از انتخاب سرپرست شهردار، محسن هاشمی اعلام کرد که تلفنی از سوی شهردار منتخب دعوت شده و برای دقایقی صحن شورا را ترک کرد. هنگام بازگشت مجدد به صحن شورا با شوخی خطاب به اعضا گفت که آقای نجفی گفته‌اند در انتخاب سرپرست دست نگه دارید، خبرهای مثبتی در راه است. ایشان گفتند: حکم سلیمی را نزنید، ممکن است همین امروز تایید حکم من بیاید. با وجود این، بعد از تماس تلفنی با سلیمی، وی در شورای شهر حضور یافت و نطق کوتاهی درخصوص پذیرش این مسوولیت ایراد کرد و در ادامه زهرا نژادبهرام با خنده گفت که امیدواریم دوران سرپرستی شما کوتاه باشد.

 تعیین اعضای کمیسیون‌ها

بعد از انتخاب سرپرست، بیشتر وقت دومین جلسه شورای شهر پنجم به تعیین کمیسیون‌ها و انتخاب نمایندگان شورا در شوراهای فرادست گذشت و اعضای کمیسیون‌های 6گانه شورای شهر به شرح زیر تعیین شدند:

کمیسیون اجتماعی و فرهنگی: محمدجواد حق‌شناس، حسن خلیل‌آبادی، حجت نظری، الهام فخاری و احمد مسجدجامعی

کمیسیون بودجه: محمود میرلوحی، مجید فراهانی، سیدحسن رسولی، مرتضی الویری و بهاره آروین

کمیسیون معماری و شهرسازی: علی اعطا، زهرا نژادبهرام و محمد سالاری

کمیسیون عمران: محسن هاشمی، افشین حبیب‌زاده، محمد علیخانی و شهربانو امانی

به گزارش «تعادل»، همچنین در این جلسه اعضای شورا 10 عضو را به‌عنوان نمایندگان مستقر در کمیسیون‌های ماده 100 انتخاب کردند که بر این اساس صدراعظم نوری، محمد سالاری، علی اعطا، محمود میرلوحی، حسن خلیل‌آبادی، محمد علیخانی، آرش میلانی، حسن رسولی و شهربانو امانی به عنوان نمایندگان شورا در شعب ده‌گانه کمیسیون‌های ماده 100 انتخاب شدند.

محسن هاشمی‌ رییس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه باید به شهرداران مناطق و نواحی هشدار دهیم که از بروز تخلفات ساختمانی جلوگیری کنند، گفت: متاسفانه وضعیت به‌گونه‌یی است که افراد می‌دانند اگر تخلفی هم انجام دهند و پرونده‌شان به کمیسیون ماده 100 برود، با پرداخت جریمه مشکل‌شان حل می‌شود که باید مسوولانه با این موضوع برخورد شود.

 تعیین نماینده در شهرستان‌های تهران

علاوه بر این پارلمان شهری پایتخت نمایندگان خود را در سه شهرستان تهران، ری و شمیرانات براساس رای‌گیری تعیین کردند. تعداد نمایندگان شورای شهر برای هر شهرستان 3 نفر است.

در جریان تعیین نمایندگان شورای شهر تهران در شهرستان‌های تهران، ری و شمیرانات که در دومین جلسه علنی این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت، محسن هاشمی ریاست شورا با اشاره به پیشنهاد برخی اعضا برای تعویق این دستورجلسه به دو جلسه آینده شورا گفت: اگر موافق تعویق این دستورجلسه هستید باید برای آن رای‌گیری انجام شود.

در ادامه مجید فراهانی به‌عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: آیین‌نامه دادرسی شوراهای شهر و روستا مصوب هیات وزیران در ماده 4 به صراحت عنوان کرده که اعضای شورا در نخستین جلسه باید هیات رییسه، سخنگو و نمایندگان شورا در شوراهای شهرستان را انتخاب کنند. از این رو، انتخاب نمایندگان شورا در شوراهای اسلامی شهرستان باید در جلسه قبل انتخاب می‌شدند که به‌دلیل کمبود وقت انجام نشد. بی‌تردید با تعویق این دستورجلسه مخالف هستم.

حق‌شناس نیز در تذکری با اعلام مخالفت خود با تعویق این دستورجلسه تاکید کرد: ریاست شورا اعلام نکردند که چه افرادی تعویق پیشنهاد را داده‌اند و آیا این پیشنهاد به صورت مکتوب بوده است؟

سیدحسن رسولی نیز در این جلسه به‌عنوان موافق پیشنهاد تعویق دستورجلسه شورا گفت: شورای عالی استان‌ها و شوراهای فرادست پس از طی مراحل قانونی شکل می‌گیرند. نیاز است که فرصت داشته باشیم برای شکل‌گیری شوراها تصمیمات درستی را بگیریم. در ادامه جلسه شورای شهر تعویق این دستور کار، مورد موافقت اعضا قرار نگرفت. از این رو، پس از رای‌گیری برای شورای شهرستان تهران، آقایان الویری با 17 رای، رسولی با 16 رای و خانم امانی با 13 رای انتخاب شدند. همچنین برای شهرستان ری آقایان خلیل آبادی با 19 رای، خانم خداکرمی با

 15 رای و نظری با 14 رای انتخاب شدند.

برای انتخاب سه نماینده شورای شهرستان شمیرانات نیز پس از رای‌گیری مسجدجامعی و فخاری انتخاب شدند. نفر سوم باتوجه به تساوی تعداد آرای فراهانی و حق‌شناس، بار دیگر رای‌گیری تکرار شد که نهایتا فراهانی با 15 رای به‌عنوان سومین نماینده شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در شورای اسلامی شهرستان شمیرانات انتخاب شد.

 برگزاری جلسات هفتگی با خبرنگاران

بعد از اتمام جلسه شورای شهر، علی اعطا سخنگوی شورای شهر، در نخستین نشست خبری خود به بیان توضیحاتی درباره روند انتخاب شهردار پرداخت و گفت: طبق دستورالعمل و آیین‌نامه شورای شهر باید سرپرست برای شهر تهران انتخاب شود که نهایتا در جلسه یک‌شنبه آقای سلیمی به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران تا صدور حکم نجفی به‌عنوان شهردار انتخاب شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم حکم نجفی هرچه زودتر صادر شود، گفت: براساس آیین‌نامه شورا تمام جلسات به‌صورت علنی برگزار می‌شود مگر اینکه موضوع مهم و خاصی باشد که بنا به درخواست اعضا مبنی بر غیرعلنی بودن جلسه، موضوع به رای‌گیری گذاشته شده و اگر دوسوم آرا کسب شود، جلسه مذکور غیرعلنی خواهد بود.

به گفته اعطا، از این به بعد جلسات یک‌شنبه و سه‌شنبه به‌صورت علنی برگزار خواهد شد و ظهر یک‌شنبه هر هفته نشست سخنگو با اهالی رسانه برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه علاوه بر جلسات هفتگی با خبرنگاران، دبیران سرویس‌ها نیز جلسات دوره‌یی خواهند داشت، گفت: متاسفانه شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تغییر و تحول گسترده در بدنه شورا و شهرداری پخش شده است، اما اعلام می‌کنم تیم جدید نمی‌خواهد ترکیب را به‌هم بریزند و نهایتا موضوع تغییر رویکرد در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر