اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۷۹

افزایش سهم ‌۱۰۰ درصدی بخش‌خصوصی در ساخت آزادراه‌ها

معاون ساخت آزادراه‌ها با بیان اینکه در مشوق‌های جدید جذب سرمایه‌گذار خصوصی، مجری آزادراه همان سرمایه‌گذار است، گفت: در قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری آزادراهی، سهم بخش خصوصی به ۱۰۰درصد افزایش یافته است.

‌سیدمحمدحسین میرشفیع در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: استقبال ویژه‌یی از سوی سرمایه‌گذاران برای ساخت آزادراه‌ها وجود دارد و باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی، استقبال مناسبی در این باره پیش‌بینی می‌شود.

میرشفیع ادامه داد: در آزادراه‌ها ریسک سرمایه‌گذاری پایین است گرچه سود قابل پیش‌بینی بلندمدت است اما سود سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزادراهی معقول است؛ بنابراین تلاش کرده‌ایم که در جذب سرمایه‌گذاری خصوصی و برای تشویق آنها کمترین تشریفات اداری را داشته باشیم، ضمن آنکه مشوق دیگر در این زمینه این است که مجری آزادراه همان سرمایه‌گذار است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیاری برای اجرای پروژه‌‌های آزادراهی استقبال کرده‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم سهم دولت در ساخت آزادراه‌ها بسیار کاهش یابد و سهم بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری به 100 برسد.

وی با اشاره به اینکه امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی هم در پروژه‌های آزادراهی وجود دارد، اضافه کرد: در صورت اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی، مدل‌های سرمایه‌گذاری و نحوه بازگشت سرمایه مشخص است و ‌از سوی دولت ایران و بانک مرکزی هم تضمین شده است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: ‌در قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری آزادراهی سهم بخش خصوصی به 100درصد افزایش یافته است در این باره می‌توان به آزادراهی از بندر شهید رجایی به سمت سیرجان اشاره کرد که با سرمایه‌گذاری 100درصدی بخش خصوصی ساخته می‌شود، همچنین آزادراه لامرد-پارسیان هم با مشارکت 100درصدی بخش خصوصی اجرا می‌شود.

میرشفیع با اشاره به تکمیل قطعه یک و دو آزادراه ارومیه-تبریز و ‌قطعه‌یی از آزادراه غرب اصفهان‌ یادآور شد: ‌از سوی شرکت ساخت فهرستی از بزرگراه‌های قابل تبدیل به آزادراه در سراسر کشور، ‌‌به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده و چندین پروژه در این فهرست ‌در اولویت است و فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای این پروژه‌ها انجام شده است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها یادآور شد: ‌تبدیل‌ بزرگراه‌ها‌ به آزادراه، نیازمند استقبال ‌سرمایه‌گذار‌ بخش خصوصی است، در این باره باید منتظر میزان استقبال سرمایه‌گذاران برای ورود به‌ پروژه‌‌ باشیم، البته در این حوزه مشوق‌های مناسبی هم برای جذب سرمایه‌گذار ارائه شده است.

تدوین طرح جامع بهبود کیفیت ساخت و ساز

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تدوین طرح جامع بهبود کیفیت ساخت و ساز خبر داد و گفت: ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند نسبت به ساختمان‌های موجود کیفیت بهتری دارند اما هنوز از استاندارد موردنظر پایین‌تر هستند.

محمد شکرچی‌زاده در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه در حال تهیه پیش‌نویس طرح جامع بهبود کیفیت ساخت و ساز هستیم، گفت: کمیته‌های حقوقی، آتش، سازه، بیمه و مباحث اجتماعی در حال تهیه پیش‌نویس طرح جامع بهبود کیفیت ساخت و ساز هستند و تجارب کشورهای دیگر را برای ساختمان‌های جدید و ساختمان‌های موجود مدنظر قرار داده‌اند.

شکرچی‌زاده افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا از صنعت بیمه برای بهبود کیفیت ساخت و ساز استفاده می‌کنند زیرا ابزار بیمه، ابزاری است که می‌تواند در جهت بهبود کیفیت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: براساس بخشنامه‌یی که در سال 95 ابلاغ شد و قرار بود نمای ساختمان‌ها گواهینامه ضوابط آتش برای جلوگیری از آتش سوزی دریافت کنند زیرا در برخی ساخت و سازها مشاهده می‌کنیم که نمای بناها با ضوابط آتش به هیچ‌وجه هماهنگی ندارند، بنابراین از سال گذشته مقرر شد تا نمای ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود گواهینامه مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی را داشته باشند.

شکرچی‌زاده درباره کیفیت واحدهای مسکن مهر گفت: این واحدها براساس شرایط انبوه‌سازی ساخته شد و بحث کیفیت چندان مطرح نبود و برهمین اساس در برخی پروژه‌های مسکن مهر کیفیت به شکل قابل‌توجهی رعایت نشده است.

رشد 2.5 درصدی جابه‌جایی مسافر ریلی

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن گفت: ‌امسال برای نخستین‌بار پس از چند سال شاهد رشد 2.5درصدی جابه‌جایی مسافری راه‌آهن بودیم.

علی کاظمی‌منش در گفت‌وگو با تسنیم درباره افزایش ظرفیت ناوگان مسافری تصریح کرد: قرار است در این حوزه، تعداد 23 میلیون نفر مسافر در سال 95 را به 27 میلیون نفر افزایش دهیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن، گفت: اسفند سال گذشته و اواخر سال 94 قریب به 250 واگن مسافری از رده خارج شد و واگن جدیدی هم به ناوگان اضافه نشده و قرار است جابه‌جایی مسافر 4 میلیون نفر افزایش یابد.

به گفته کاظمی‌منش، ارتقای کیفیت با اصلاح اساسنامه‌ها و پیگیری شرکت‌ها دومین موضوع موردتاکید راه‌آهن است و طی سالیان گذشته شاهد رشد حمل‌ونقل ریلی مسافری نبوده‌ایم و امسال برای نخستین‌بار است که پس از چند سال رشد 2.5درصدی در جابه‌جایی رخ داده است.

 

ارسال نظر