اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۲۲ - ۰۲:۳۹:۵۰
کد خبر: ۱۹۱۵۴۸

تکذیب قطع سیستم گمرک بازرگان

تعادل |روز پنجشنبه بیستم مردادماه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه صدها کامیون حاضر در گمرک بازرگان در اعتراض به قطعی‌‌های متعدد سیستم الکترونیکی گمرک و بی‌تدبیری و بی‌مدیریتی مسوولان گمرک دست به اعتراض زده‌اند. صفحه شبکه اجتماعی ماکوتایمز در اینستاگرام با انتشار فیلمی نوشت: ظهر پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ صدها کامیون حاضر در گمرک بازرگان در اعتراض به قطعی‌‌های متعدد سیستم الکترونیکی گمرک و بی‌تدبیری و بی‌مدیریتی مسوولان گمرک دست به اعتراض زده‌اند. این رانندگان امیدوارند با بوق‌های ممتد کامیون‌های خود صدای اعتراضشان را به گوش مسوولان برسانند. اما این خبر واکنش گمرک را درپی داشت. مدیرکل گمرک بازرگان ضمن رد فضا‌سازی‌های امروز برخی رسانه‌های مجازی مبنی بر قطعی سیستم گمرک اعلام کرد در روز جاری فعالیت این گمرک مرزی ۱۵درصد بیش از روزهای دیگر بوده است.رامین ظهیری مدیرکل گمرک بازرگان در اظهاراتی گفت: فیلم منتشره در فضای مجازی مربوط به امروز نبوده و متاسفانه با چاشنی صداگذاری نیز همراه شده است. وی افزود: سامانه‌های گمرک برای انجام خدمات گمرکی امروز نه تنها قطع نبوده بلکه با تلاش‌های همکاران ما ۱۵درصد بیشتر کامیون ورودی و خروجی پذیرش شده است. مدیرکل گمرک بازرگان ضمن تشریح فعالیت تجاری این گمرک گفت: از صبح تا ساعت ۲۰ عصر بیش از ۱۴۵کامیون دارای محموله تجاری برای خروج از مرز به ترکیه و ۲۵۵کامیون حامل کالا برای ورود به کشور از ترکیه توسط گمرک پذیرش شده و ۶۲۰کامیون در محوطه نیز تشریفات گمرکی آن انجام شده و وارد کشور شدند. ظهیری افزود: در روز جاری پایداری سامانه گمرک پایدار بوده و اساسا ادعای قطعی سیستم و معطلی رانندگان محترم کامیون به این دلیل کذب محض است.

کدام کشورها از لوازم خانگی ایرانی استفاده می‌کنند؟

رییس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی گفت: کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان از جمله مقاصد صادرات لوازم خانگی ایرانی هستند و به برخی کشورها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود.مرسل صدیق در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صادرات قطعات لوازم خانگی گفت: بیشتر صادرات قطعات در حوزه قطعات اجاق گاز، بخاری گازی و غیره مثل انواع شیرآلات است. حتی برخی شرکت‌ها شیرآلات را به اروپا، آلمان، انگلستان و فرانسه هم صادر می‌کنند. البته صادرات به برخی کشورها به دلیل مشکلات سیاسی متوقف شده است. همچنین محصولات پلیمری و محصولات دارای مس، صادرات خوبی دارند و شیشه و خیلی از ورق‌ها نیز صادر می‌شود که البته در قالب مواد اولیه‌ای است که بعدا به قطعه تبدیل می‌شود.به گفته وی کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و جمهوری آذربایجان از جمله مقاصد صادرات لوازم خانگی ایرانی هستند و به برخی کشورها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود. در این میان بهترین بازار در حال حاضر بازار امریکای جنوبی است که مصرف زیادی در حوزه لوازم خانگی دارند، اما ایران به این منطقه صادرات ندارد که یکی از مشکلات اصلی، نبود ناوگان حمل کالا به این کشور است. در اصل ایران وسیله حمل کالا به مقصدهای مختلف را به‌طور سیستماتیک ندارد که یکی از معضل‌های صادرات است، اما برای مثال چین برای صادرات کالای خود راه درست می‌کند. از طرف دیگر درخواست در کشورهای امریکای جنوبی آنقدر زیاد است که صادرات اروپا هم همه این تقاضا را پوشش نمی‌دهد.

جزییات تازه درباره ۳۰ کانتینر مخفی

پیگیری‌های میدانی نشان می‌دهد، در ماجرای ۳۰ کانتینر بلاتکلیف در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر که در سفر رییس قوه قضاییه به استان بوشهر رسانه‌ای شد جزییات تازه‌ای مطرح شده که حائز اهمیت است.

به گزارش تسنیم، اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به منظور ساماندهی و احصاء عدم انطباق‌های احتمالی، از اواخر سال 1400 اقدام به انبارگردانی از ترمینال کانتینری نموده است. در انجام این فرآیند، علاوه بر انبارگردانی سیستمی از سامانه کانتینری، نسبت به بازدید تک تک کانتینرها به صورت فیزیکی اقدام گردید که در این بررسی‌ها 30 باکس کانتینر بدون هیچ اطلاعات و اسناد در سامانه‌ها و اسناد فیزیکی احصاء شد. لازم به ذکر است، با توجه به اینکه قبل از سال 1389 همه فعالیت‌های کانتینری در بندر بوشهر بصورت سنتی و دستی انجام می‌گرفته بنظر می‌رسد در زمان استقرار سامانه و انجام انتقال اطلاعات کانتینرهای موجود از روش دستی به سامانه، این کانتینرها از قلم افتاده و صاحبان کالای آنها نیز هیچ مراجعه‌ای به بندر و گمرک جهت تحویل گرفتن کالای خود ننموده‌اند.از طرف دیگر طبق قانون، گمرک هیچ نقشی در تخلیه، بارگیری، انبارداری و نگهداری کالا بر عهده نداشته و همه این وظایف بر عهده مرجع تحویل‌گیرنده کالا می‌باشد.گفتنی است، مسوولیت و وظیفه گمرک جهت انجام تشریفات گمرکی از زمانی آغاز می‌شود که صاحب کالا، کالای خود را به گمرک اظهار نماید و یا مرجع تحویل‌گیرنده کالا، قبض انبار مربوطه را جهت انجام تشریفات گمرکی کالاهای مهلت منقضی شده (متروکه) را در اختیار گمرک قرار دهد، این درحالی است که در خصوص 30 کانتینر مورد بحث، مرجع تحویل‌گیرنده یا صاحب کالا هیچگونه اظهارنامه یا قبض انباری به گمرک ارایه نداده است.با پیگیری‌های انجام شده در دولت سیزدهم طی ماههای اخیر گمرک ایران همواره سعی در تعیین تکلیف کالاهای رسوبی و متروکه موجود در انبارها و اماکن گمرکی را داشته است.

 

ارسال نظر