اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۰۰:۴۴:۵۰
کد خبر: ۱۶۰۷۰۶

آخرین وضعیت تجارت ایران با اوراسیا

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: تجارت برخی کالاها که کشورهای اوراسیا به آن نیاز ضروری دارند، بسیار روان شده و حجم مبادله آنها نسبت به گذشته در حال افزایش است، اما روند تجارت کالاهای دیگر همچنان کند است. به گزارش «ایرنا» جمشید نفر درباره توافقنامه اوراسیا که از ۵ آبان عملیاتی شده است، گفت: این کار یک شروع جدید است و به‌طور حتم در ابتدا مواردی وجود دارد که با مشکل مواجه می‌شود اما وزارتخانه‌های امورخارجه و اقتصاد باید از این طرح پشتیابی کنند تا در نهایت مشکلات برطرف شود. وی با اشاره به روند تعیین تعرفه تجاری بین دو طرف خاطرنشان کرد: تعرفه ترجیحی معمولا یک بازار چانه‌زنی چندجانبه است بین کشورهای مبدا و مقصد؛ مثلا ممکن است برخی کالاهایی که ما اصرار به صادرات آن داریم، چندان مطلوب کشور واردکننده نباشد و طبیعی است که در کالاهای مطلوب کشور واردکننده، مسیر تجاری بازتر بوده و فعالیت روان‌تر باشد. به گفته دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران، به دلیل جدید بودن این توافقنامه ممکن است در مسیر گمرک نیز مشکلاتی به وجود آید که با آسیب‌شناسی‌های دقیق می‌توان آنها را مرتفع کرد.

ذخایر کالاهای اساسی بالاتر از حد تکلیف‌شده است

ایسنا |وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ذخایر کالاهای اساسی کشور اعلام کرد که این ذخایر بیش از میزان تکلیف شده است. رضا رحمانی در بازدید از مجتمع انبارها و سردخانه‌های شهید امین‌زاده در شهرستان بهارستان استان تهران ادامه داد: کنترل‌های بهداشتی و استانداردی لازم و همچنین نظارت بر تاریخ مصرف محصولات ذخیره شده به صورت مداوم و منظم انجام و رصد می‌شود. وی با بیان اینکه ذخایر کالاهای اساسی برای تامین این مواد در مواقع بحران و همچنین تنظیم بازار است، بیان کرد: مشکلی از لحاظ تامین کالاها و اقلام مورد نیاز و ضروری مردم و شهروندان نداریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص توضیح داد: از لحاظ تامین مرغ و گوشت مورد نیاز مشکلی نداریم و حتی برای اینکه احیانا با مشکلی مواجه نشویم، یک سری گوشت مرغ را نیز وارد و ذخیره‌سازی کردیم. رحمانی همچنین تصریح کرد: ذخایر شکر نیز تا هشت ماه آینده به اندازه کافی داریم.

رشد ۴۰ درصدی تولید دارو

شاتا|بررسی آمارهای وزارت صمت، حاکی از تولید ۳۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون عدد داروی انسانی از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه و رشد ۳۱.۹ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است. برپایه این آمارها، در هشت ماهه امسال تولید پودر شوینده با افت ۸.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ۳۹۱ هزار و ۲۰۰ تن رسید. تولید کاغذ در این مدت رشد ۶.۸ درصدی تجربه کرد و به ۶۵۶ هزار و ۸۰۰ تن رسید. در مدت یاد شده، ۴۶۱ هزار و ۲۰۰ مترمکعب نئوپان و ۸۱۸ هزار و ۸۰۰ متر مکعب فیبر تولید شد که در مقایسه با 8 ماهه پارسال به ترتیب رشد ۱۹.۹ درصدی و افزایش ۲ درصدی داشته است. برپایه این آمارها، در این مدت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن سموم دفع آفات نباتی (رشد ۳۱.۴ درصدی)، یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۲۰۰ تن روغن ساخته شده نباتی (رشد ۸.۵ درصدی)، ۳۴۰ هزار و ۷۰۰ تن روغن صنعتی و موتور تصفیه اول (افت ۱۹.۹ درصدی) و ۷۷ هزار و ۲۰۰ تن دوده (کاهش ۱۲.۷ درصدی) تولید شد.

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن وتجارت حاکی از تولید ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار فوت مربع چرم از ابتدای امسال تا پایان آبانماه است. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲.۸ درصدی نشان می‌دهد. در این مدت تولید نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با رشد ۱.۱ درصدی به ۱۴۴ هزار و ۸۰۰ تن، تولید الیاف و تاپس پلی استر با رشد ۱۷.۶ درصدی به ۱۵۶ هزار و ۴۰۰ تن، تولید نخ پلی استر با رشد ۲۱.۹ درصدی به ۱۹۷ هزار و ۵۰۰ تن و تولید الیاف اکریلیک با افت ۶۶.۳ درصدی به ۸۰۰ تن رسید.

 

ارسال نظر