اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۰:۵۳:۱۲
کد خبر: ۱۱۶۹۱۳

راه‌اندازی سامانه ثبت استانداردهای ملی

 مهر| رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثبت و جست‌وجوی استانداردهای ملی گفت: سامانه مذکور به عنوان یک بانک اطلاعاتی تخصصی زمینه توسعه استانداردها را فراهم می‌کند.

نیره پیروزبخت با اشاره به شروع مراحل اجرایی قانون توسعه و تقویت نظام استاندارد که اخیرا پس از تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و توسط رییس‌جمهوری ابلاغ شد، افزود: سامانه مذکور به عنوان یک بانک اطلاعاتی تخصصی، زمینه توسعه و فراگیری استانداردها را بیش از پیش فراهم می‌کند و یکی از مظاهر دسترسی آزاد به اطلاعات به شمار می‌آید.

او ادامه داد: سامانه مذکور حاصل تلاش مشترک مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاونت تدوین و ترویج استاندارد این سازمان است و به عنوان بانک اطلاعات و مرجع اطلاعات تخصصی، تاریخچه و سوابق، اصلاحات، نسخه‌های جدید و قدیم، استانداردهای مرتبط و سایر اطلاعات درباره استانداردهای ملی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران درباره ضرورت راه‌اندازی این سامانه گفت: بسیاری از تولیدکنندگان، وارد‌کنندگان، صادر‌کنندگان و کارشناسان در حوزه‌های تخصصی نیازمند دسترسی به اطلاعات استانداردهای ملی بودند و تاکنون سامانه به روز و کاملی در این زمینه وجود نداشت و با اجرای این ساماندهی کاربران قادر خواهند بود با توجه به شماره استاندارد ملی، موضوع، رشته، وضعیت اعتبار و سال تصویب استانداردهای مورد نظر را جست‌وجو کنند.

او افزود: این سامانه دو زبانه است و تاکنون اطلاعات بیش از ۳۰هزار استاندارد در بخش فارسی و بیش از ۲۵۰۰ استاندارد در بخش انگلیسی بارگذاری شده است و از طریق پورتال سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی standard.isiri.gov.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

فرمولی خاص برای خروج از رکود

تسنیم| رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه شاید فقط ۱۰درصد تسهیلات ۳۰هزار میلیاردی دولت به واحدهای تولید پرداخت شده است، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت به استناد فرمول خاص خود تاکید دارد که اقتصاد از رکود گذر کرده است.

ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی با اشاره به اینکه آمارهای اعلامی دولت در بخش اقتصاد جای بحث زیادی دارد، اظهار کرد: قرار بود براساس برنامه‌ریزی‌های سالانه 980هزار شغل در کشور ایجاد شود اما باید دید واقعا این میزان اشتغال محقق شده است یا خیر؟

او با بیان اینکه شاید فقط 10درصد از تسهیلات 30هزارمیلیاردی دولت به واحدهای تولید پرداخت شده است، افزود: تعارف که با مردم نداریم، بانک‌ها تسهیلاتی برای پرداخت به تولید ندارند اما چرا به جای رفع این مشکل فقط از وعده پرداخت تسهیلات بانکی به تولید صحبت می‌شود. حتی دولت اعلام نکرده محل تامین تسهیلات 30هزارمیلیاردی کجاست.

او با تاکید بر اینکه چند سالی است که تولید در رکود به سر برده و عملا چاره‌یی برای این مشکل به کار گرفته نشده است، گفت: پرداخت تسهیلات اندک که دردی از تولید دوا نمی‌کند، باید به تحریک تقاضا پرداخت و برنامه روشنی را اعلام کرد. روغنی با اشاره به جلسه خود با وزیر صنعت افزود: در آن جلسه با آمار و ارقام تاکید داشتم که رکود در اقتصاد است و باید چاره اساسی برای آن شود اما وزیر صنعت با این موضوع مخالف بود و به استناد فرمول خاص خود تاکید داشت که اقتصاد از رکود گذر کرده است.

او با بیان اینکه تغییرات رشد صنعت بیشتر متوجه صنایع بالادستی است و صنایع پایین‌دستی سهمی در این میان ندارند، تصریح کرد: امروز صنایع کشور به دلیل مشکلات تحریم حتی امکان خرید ماشین‌آلات و تبادل بانکی ندارند در این شرایط طبیعی است که شاهد رشدی مناسب در تولید کشور نباشیم.

ورود برخی خودروها ممنوع شد

تسنیم| سال گذشته گمرک ایران اعلام کرده بود که صدور پروانه ورود موقت برای اتومبیل‌های وارده به کشور صرفا برای آن دسته از افرادی انجام می‌شود که مقیم خارج از کشور بوده و شرط 6 ماه اقامت متوالی را در کشور مربوطه داشته باشند.

مدت مجاز اقامت خودروهایی که به ‌صورت ورود موقت به کشور وارد می‌شوند 3ماه است و پس از مدت فوق باید از کشور خارج شوند و تمدید مهلت‌های مذکور منوط به موافقت قبلی گمرک ایران خواهد بود. حال در این راستا ورود موقت برخی خودروهای لوکس از قبیل پورشه، مازاراتی و بوگاتی به داخل کشور ممنوع شد. با بخشنامه یک دستگاه دولتی ورود موقت خودروهای سواری با برندهای پورشه، هامر، مازاراتی، بوگاتی و خودروهای تشریفاتی و لوکس مشابه امکان‌پذیر نیست.

ورود موقت عبارت است از ورود کالای معین برای مدت معین با تعلیق حقوقی که به ورود قطعی آن تعلق می‌گیرد به ‌شرط خروج مجدد از کشور. به طور کلی واردات موقت از حقوق ورودی معاف هستند اما تنظیم و تسلیم اظهارنامه و انجام تشریفات گمرکی برای واردات موقت الزامی است. برحسب اینکه کالای موضوع واردات موقت، مجاز، مشروط یا ممنوع باشد، نوع تضمین آن متفاوت است و به‌ موجب قانون و نظر گمرک ایران تعیین می‌شود. به این ترتیب گمرکات اجرایی موظف شدند از صدور پروانه ورود موقت برای خودروهای مورد اشاره یا تمدید مدت تردد آنها و موافقت با ورود خودروهای مذکور تحت رویه‌های کارنه دو پاساژ خودداری کنند.

 

ارسال نظر