بهره‌برداری از 13 پروژه شرکت ملی مس

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۴۵
بهره‌برداری از 13 پروژه شرکت ملی مس

معدن   

همزمان با سفر رییس‌جمهوری به استان کرمان، 13 پروژه شرکت ملی صنایع مس ایران در «سرچشمه، خاتون‌آباد و سیرجان» با سرمایه‌یی بیش از 3 هزار و 520 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام‌های انجام شده در مجموعه مس را مطلوب ارزیابی کرد و درباره طرح‌های زیست‌محیطی در معادن مس گفت که شاهد طرح‌های مهم زیست‌محیطی در این مجموعه هستیم که مورد تایید مجامع بین‌المللی است و در سال‌های نه‌چندان دور، این صنعت، به صنعتی پاک تبدیل خواهد شد.

محمد شریعتمداری با یادآوری اینکه شرکت ملی مس قبل از برجام جزو مجموعه شرکت‌های در تحریم کامل بود، گفت: این موضوع وضعیت شرکت را بسیار حاد کرده بود و در حالی که شرکت مس با 3هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان بدهی روند اضمحلال را سپری می‌کرد، اما امروز این شرکت به مجموعه‌یی بدون یک ریال بدهی به سیستم بانکی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاح پروژه‌های معدنی و در جلسه شورای اداری استان کرمان گفت: تا پایان این دولت 16هزار میلیارد و 200میلیون تومان سرمایه‌گذاری انجام خواهد گرفت که نقش مهمی در اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. شریعتمداری با اشاره به بهره‌برداری 13 پروژه شرکت ملی مس ایران افزود: مس سرچشمه یکی از بهترین الگوهای اقتصاد مقاومتی در کشور است که با جریان انداختن این طرح شاهد رشد اشتغال‌زایی در کشور خواهیم بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه 20هزار نفر به‌صورت مستقیم در شرکت ملی مس مشغول به کار هستند، افزود: در استان کرمان در این مجموعه ۴هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در این دولت سرمایه‌گذاری مستقیم شده است که 3 هزار و ۵۰۰میلیارد تومان آن افتتاح و تا پایان این دولت 16هزار میلیارد و 200 میلیون تومان سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد که نقش مهمی در اقتصاد کشور به‌همراه خواهد داشت. شریعتمداری تصریح ‌کرد: راه‌اندازی طرح تغییر تکنولوژی کوره مس سرچشمه به فلش، از انتشار 520هزار تن گاز co2 سالانه در فضا جلوگیری می‌کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت به احداث کارخانه پالایشگاه خاتون‌آباد اشاره کرد و گفت: احداث کارخانه پالایشگاه خاتون‌آباد به ظرفیت 200هزار تن مس کاتدی در سال با اعتبار 636میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط شرکت مس نیز از دیگر پروژه‌های با اهمیت مس است. همچنین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی500 مگاواتی در سیرجان با 1210 میلیارد تومان بهره‌برداری شد. طراحی و ساخت نصب سیستم جدید خروجی گاز کوره‌های سرچشمه با 230 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تولید فولاد خام کشور گفت: تولید فولاد خام در کشور به 32 میلیون تن تولید رسیده که رسیدن به 55 میلیون تن تولید را در افق 1404 پیش‌بینی کرده‌ایم. شریعتمداری در آیین افتتاح همزمان پروژه‌های مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر و طرح‌های اقتصادی در شهرستان سیرجان افزود: 110میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور در دستور کار است که رشد فیزیکی آن 57درصد است و با بهره‌برداری از آنها بخش زیادی از اشتغال موردنیاز کشور تامین می‌شود.

 

ارسال نظر