واردات سیگار در سال 97 به صفر می‌رسد

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۴۶

ایرنا|

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با بیان اینکه واردات سیگار در سال 97 به صفر خواهد رسید، گفت: طرح شناسه سیگار با قابلیت رهگیری کالا از مرحله تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی و سهولت شناسایی اصالت کالا، تا 2 ماه دیگر دارای قابلیت اجرایی می‌شود.

علی‌اصغر رمزی افزود: مطابق ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالاها باید در سطح عرضه دارای شناسه کالا و شناسه رهگیری باشند. رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور یادآوری کرد: با اجرای شناسه رهگیری، می‌توان هر پاکت سیگار را از مرحله تولید تا قرار گرفتن آن در باکس، کارتن و پالت، انتقال آن به توزیع‌کننده خاص، تاریخ تحویل به توزیع‌کننده، چگونگی حمل و نحوه توزیع از سوی توزیع‌کننده رد و... در یک سامانه برخط شناسایی کرد. وی گفت: به این ترتیب، بازرسان هم می‌توانند در سطح عرضه، با قرائت کد شناسه اصالت کالا را تشخیص دهند و سیگار قاچاق نیز به سهولت قابل شناسایی است و برخورد با آن نیز سهل‌تر خواهد بود. رمزی بیان داشت: همه نقاط ضعف طرح‌ها و کدهای پیشین (ازجمله طرح شبنم) طی برگزاری کارگروه‌هایی بررسی و سعی شده با به‌کارگیری شیوه‌هایی این خلأها را پوشش دهیم.

این مقام مسوول در ادامه یادآور شد: در سال 93 همه واردکنندگان و صاحبان برندهای سیگار کشور را دعوت کردیم تا تکلیف قانونی «تبدیل واردات به تولید داخل» را اجرایی کنیم؛ هر چند در وهله نخست حاضر به همکاری نشدند، زیرا واردات سهل‌تر و سودآورتر بود و تصمیمی برای سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و تولید نداشتند. وی ادامه داد: از آنجا که ابزار قانونی لازم را دراختیار داشتیم (ازجمله قانون انحصار دخانیات)، با استفاده از این ابزارها، واردکنندگان و صاحبان برندهای سیگار کشور را ملزم به راه‌اندازی واحدهای تولید و انتقال برندها به داخل کشور کردیم. رمزی خاطرنشان کرد: از سال 93 تاکنون 8 کارخانه تولید سیگار در داخل راه‌اندازی شده که بزرگ‌ترین آن در استان البرز به بهره‌برداری رسیده است؛ این کارخانه تا پیش از آن وارد‌کننده 8میلیارد نخ سیگار (معادل 53درصد سیگار وارداتی) از ترکیه بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی 2 کارخانه تولیدی دیگر تا پایان امسال، تصریح کرد: نسبت واردات به مصرف سیگار از 52درصد در سال 93 تا پایان امسال به بیش از 92درصد خواهد رسید. رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اظهار داشت: باتوجه به واردات 16.4 میلیارد نخ سیگار در سال 93، این مقدار در سال گذشته به چهار میلیارد نخ کاهش یافت و انتظار می‌رود تا پایان امسال به کمتر از 2 میلیارد نخ تقلیل یافته و در سال آینده به صفر برسد.

 

 

ارسال نظر