فرار از اتهام توسعه‌نیافتگی

۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۰۵
فرار از اتهام توسعه‌نیافتگی

تعادل   

طرح تحقیق و تفحص از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در مجلس شورای اسلامی کلید خورد. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح تحقیق و تفحص از ایمیدرو:«راکد ماندن برخی معادن واگذار شده و عقب‌ماندگی اکتشاف ذخایر معدنی» را دو محور مهم در راستای تحقیق و تفحص از ایمیدرو عنوان کرده است. از سوی دیگر به گفته نماینده شاهین‌شهر تحقیق و تفحص از شرکت ایمیدرو به دلایل مختلف ازجمله هزینه سفرهای خارجی این شرکت در مجلس کلید خورده است. اما از آن سو برخی دیگر از نمایندگان از تصویب طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در مجلس شورای اسلامی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای در تلاش هستند تا دلایل «رکود و توسعه‌نیافتگی بخش معدن» را در این سازمان دولتی جست‌وجو کنند. این موضوع البته واکنش‌هایی نیز به دنبال داشته به گونه‌یی که کارشناسان این سازمان در پاسخ به چنین اقدامی می‌گویند: اساسا قانون مجوزی در رابطه با واگذاری معادن و پهنه‌های معدنی به ایمیدرو تفویض نکرده است. از این رو آنها معتقدند، تحقیق و تفحص در این بخش شامل حال ایمیدرو نمی‌شود. از طرفی مطابق آمارها، ایمیدرو طی دو سال اخیر با انجام کار اکتشافی در بیش از 250هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های معدنی توانسته است، زمینه افزایش ذخایر معدنی را فراهم کند.

 جزئیات تحقیق و تفحص از ایمیدرو

روز گذشته خبری مبنی بر طرح تحقیق و تفحص از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. به طوری که عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام این خبر عنوان کرد که یکی از محورهای تحقیق و تفحص موضوع واگذاری معادن به برخی افراد است به طوری که یک سری از معادن واگذار شده‌اند که فرد خریدار، سرمایه لازم را برای شروع به کار ندارد یا اینکه معدن را نگه داشته تا گران شود و آن را بفروشد. علی اسدی با بیان اینکه قصد داریم این معادن را فعال کنیم، گفت: خریداران باید سریع‌تر برای بهره‌برداری از معادن سرمایه‌گذاری کنند و در صورتی که توان لازم را ندارند، این معادن باید به افراد علاقه‌مند و توانا واگذار شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، عقب‌ماندگی اکتشاف ذخایر معدنی را از دیگر محورهای تحقیق و تفحص از سازمان توسعه معادن عنوان کرد و گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به اندازه کافی به موضوع اکتشاف توجه نشده و در این بخش عقب هستیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی حاضر به صرف هزینه اضافه برای اکتشاف نیست و به همین دلیل بخش دولتی باید این موضوع را پیگیری کند در این راستا عملکرد اکتشاف معادن توسط سازمان توسعه معادن همچنین سازمان زمین‌شناسی در طرح تحقیق و تفحص از ایمیدرو مورد توجه قرار خواهد گرفت. اسدی همچنین به لزوم اجرای ماده 43 برنامه ششم اشاره کرد و گفت: بر این اساس باید 35درصد از واریزی‌های بهره مالکانه یا حقوق دولتی معادن صرف اکتشاف و توسعه همان معدن شود، این درحالی است که این رقم در بودجه عمومی کشور پنهان می‌شود و سازمان مدیریت به دلایلی ازجمله محدودیت منابع مالی زیر بار پرداخت آن نمی‌رود.

 «ایمیدرو» مسوولیتی در واگذاری‌ها ندارد

درحالی عضو کمیسیون صنایع مجلس انگشت اتهام خود را به سمت ایمیدرو نشانه گرفته و معتقد است واگذاری غیرکارشناسی معادن و پهنه‌های معدنی به بخش خصوصی فاقد سرمایه لازم زمینه‌ساز رکود و عقب ماندگی در توسعه بخش‌های مختلف معدنی است که کارشناسان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) معتقدند، اساس واگذاری‌های در حیطه اختیارات ایمیدرو نبود و قانون تنها اجازه اجاره معادن تحت پوشش این سازمان را به بخش خصوصی می‌دهد. امیر صباغ، مدیر برنامه‌ریزی و استراتژی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با تاکید بر اینکه ایمیدرو سازمانی تصدی‌گری است به «تعادل» گفت: براساس قانون واگذاری هر گونه پهنه یا معادن در حیطه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و ایمیدرو تنها قادر به اجاره معادن خود به بخش خصوصی خواهد بود. وی با عنوان اینکه سالانه بیش از چندین هزار پهنه و معدن در کشور واگذار می‌شود، گفت: احتمال خطا به واسطه تعداد بالای مجوزها دور از ذهن نیست اما در صورت بروز خطا هم ایمیدرو منشأ آن نخواهد بود.

از سوی دیگر، درحالی بهارستان‌نشینان «عقب ماندگی در اکتشافات ذخایر معدنی» را از دیگر محورهای مورد سوال از ایمیدرو عنوان می‌کنند که به اعتقاد کارشناسان، انجام کار مطالعاتی و اکتشافی در بیش از 250هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های معدنی از نقاط قوت فعالیت‌های ایمیدرو در چند سال گذشته به شمار می‌رود. به طوری که رییس هیات عامل ایمیدرو در این خصوص گفته است که کار اکتشافی روی 250هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های معدنی در 20 استان باعث دستیابی به 300 نقطه امیدبخش معدنی شده و افزایش ذخایر را نیز به همراه داشته است. به گفته مهدی ‌کرباسیان با اکتشافات صورت گرفته در منطقه سنگان ذخایر سنگ آهن این منطقه از 900میلیون تن به بیش از 1.3میلیارد تن رسیده است. همچنین بیش از 450میلیون تن زغال‌سنگ 150هزار تن آنتیموان و 40تن ذخایر طلا نیز کشف شده است.

همچنین علی اصغرزاده، مدیر اکتشافات ایمیدرو درخصوص انجام فعالیت‌های اکتشافی نیز عنوان کرد با توجه به اینکه در افق 1404 میزان تولید صنایع معدنی افزایش می‌یابد در ابتدای دولت یازدهم کار روی برنامه اکتشافی مورد تاکید قرار گرفت و پس از مشخص شدن پهنه‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پهنه‌های بیشتری در اختیار ایمیدرو قرار داد. وی تصریح کرد: برنامه اکتشاف 250هزار کیلومترمربع با اولویت مناطق محروم و در نوار مرزی به عمق 20کیلومتر انجام شد که با استفاده از نیروهای بومی آموزش دیده توسط ایمیدرو و نیروهای متخصص اجرایی شد. وی ادامه داد: این کار در 21 استان کشور و 34پهنه کار شده و بیش از 400محدوده امیدبخش شناسایی شد که نتایج بسیار خوبی از آنها به دست آمد.

از سوی دیگر، نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی درخصوص دیگر محورهای تحقیق و تفحص از ایمیدرو به هزینه سفرهای خارجی این شرکت برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر افراد همچنین نحوه انتخاب و انتصاب اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو اشاره کرد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی ادامه داد: موضوعات مربوط به انتخاب افراد برای سهام عدالت در این شرکت همچنین عدم پیشرفت طرح‌های توسعه در اختیار شرکت ایمیدرو از دیگر محورهای تحقیق و تفحص است. با این حال اگرچه برخی از نمایندگان از تصویب طرح تحقیق و تفحص ایمیدرو در مجلس خبر می‌دهند اما محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته است که تاکنون نکته‌یی از سوی نمایندگان درخصوص این مساله بیان نشده ضمن اینکه در کمیسیون اقتصادی نیز این موضوع تاکنون مطرح نشده است.

به گفته او، اگر طرحی نیز درخصوص تحقیق و تفحص از سازمانی بیان شود طبیعتا حق نمایندگان است که از حقوق مردم دفاع شود.

 

ارسال نظر