روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۰۶

موافقت با ایجاد کمیته آمارهای بخش خصوصی

شورای عالی آمار در پنجاه و پنجمین نشست خود با پیشنهاد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مبنی بر ایجاد کمیته آمارهای بخش خصوصی کشور مستقر در اتاق ایران موافقت کرد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، محمدرضا دوست‌محمدی، مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران با اعلام این خبر گفت: ایجاد کمیته آمارهای بخش خصوصی کشور، نخستین‌بار با پیشنهاد مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سال 1394مطرح شد و با توجه به وظایف آماری که بر اساس مواد 4 و 6 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار برای اتاق‌ها تعیین‌شده به تصویب رسید. دوست‌محمدی افزود: ‌پس از آن و به‌منظور طی مراحل قانونی برای ایجاد این کمیته، موضوع با هماهنگی مرکز آمار ایران در دستور کار کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار قرار گرفت و در نود و هفتمین جلسه کمیسیون تخصصی در سال 1395 به تصویب رسید.

«توتال» و «شل» متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران

تعادل  تفاهمنامه همکاری بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای ساماندهی طرح‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان (هرمزگان) امضا شد. مهدی کرباسیان در حاشیه این مراسم از تمایل غول‌های صنعت همچون بی‌ای‌اس‌اف، توتال و شِل خبر داد. مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو و مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این تفاهمنامه را در محل سازمان ایمیدرو امضا کردند. به‌گفته کرباسیان در این منطقه، طی تفاهمنامه جداگانه با سازمان حفاظت محیط زیست و به کار گرفتن مشاور نروژی مجوزهای لازم برای شروع و ادامه فعالیت تولیدی اخذ شده است. همچنین موضوع «بندر» نیز با پیگیری‌های انجام شده قابل حل است. وی گفت: در فاز نخست این پروژه 4 پست اسکله و در فاز دوم 14 پست اسکله تعریف شده است. مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز گفت: قرار بر این است که برای سرمایه‌گذاران پارسیان زمین به صورت اجاره بر تملیک واگذار شده همچنین برای مسکن و اسکان کارکنان و پرسنل این پروژه‌ها نیز تدابیری شود. شاهدایی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم تجربه‌های تلخ عسلویه و ماهشهر در پارسیان تکرار شود، افزود: استفاده از کریدور انرژی جهت استفاده و تولید محصولات میانی برای تکمیل فاز دوم پارسیان را دنبال می‌کنیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: اجرای این پروژه‌ها در فاز نخست 5 هزار نفر و برای هر طرح 5 الی 7هزار نفر را مشغول به کار می‌کند.

اجرای طرح E-VISA تایوان برای تجار ایرانی

اداره کل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه طی نامه‌یی به مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران از صدور روادید الکترونیکی برای تجار ایرانی خبر داد و شرایط صدور این نوع ویزا را اعلام کرد. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، این در حالی است که چند روز پیش نیز دفتر تجاری تایوان در تهران طی نامه‌یی به اتاق تهران این مساله مهم را اطلاع‌رسانی کرده بود و اکنون با دریافت نامه وزارت امور خارجه کشورمان تایید نهایی آن نیز اعلام شد. دولت تایوان از اول ژوئن سال ۲۰۱۷ برای تجار ایرانی و ایرانیان متقاضی سفر به تایوان، طرح E-VISA را اجرا می‌کند.

تزریق پول جدید به تولید

تسنیم  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پرداخت ۱۰هزارمیلیارد تومان تسهیلات جدید برای ۱۰هزار واحد تولیدی در روند طرح رونق خبر داد. محسن صالحی‌نیا افزود: براساس مصوبه بانک مرکزی قرار شده، تسهیلات جدید 10هزارمیلیارد تومانی برای 10هزار واحد تولیدی، صنعتی و معدنی در روند طرح رونق پرداخت شود. وی همچنین با اشاره به وظایف شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو گفت: کنار کشیدن این شورا از تعیین قیمت خودرو بی‌معناست و تاخیر پیش آمده را نمی‌توان مقدمه‌یی برای عدم دخالت این شورا دانست. صالحی‌نیا در پاسخ به سوالی درخصوص عدم قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت گفت: شورای رقابت طبق وظیفه قانونی‌اش مسوول تعیین قیمت خودرو است.

معافیت مالیاتی فرش را حذف نکنید

تسنیم  رییس مرکز ملی فرش ایران از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواست تا در بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، معافیت مالیاتی فرش دستباف را بازگردانند. حمید کارگر با اشاره به لحاظ نشدن معافیت مالیاتی فرش دستباف در لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: پیش از این فرش دستباف در فهرست کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده قرار نداشت و از معافیت برخوردار بود. این مساله در ردیف 13 از ماده 12 در فصل دوم قانون فعلی تصریح شده است. وی ادامه داد: در لایحه‌یی که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، این معافیت حذف شده که می‌تواند پیامدهای زیانباری برای این هنر- صنعت ملی و داخلی کشورمان داشته باشد.

پیشنهاد تاسیس مرکز تجاری ایران در قطر

خبرگزاری صداوسیما  نایب‌رییس اول کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: ایران باید به سرعت برای راه‌اندازی مرکز تجاری ایرانیان در قطر اقدام کند. عدنان موسی‌پور با اشاره به تحولات سیاسی منطقه و تیرگی روابط ریاض و دوحه اظهار کرد: با توجه به نیاز قطر به تجارت با ایران به نظر می‌رسد در این شرایط بهترین راه برای توسعه تجارت با قطر، راه‌اندازی مرکز تجاری ایرانیان در قطر در موقعیت کنونی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

 

ارسال نظر