هنگ‌کنگ بدون توقف

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۳۱:۳۱
کد خبر: ۱۳۰۳۶۶
هنگ‌کنگ بدون توقف

گروه گوناگون| این روزها، با گسترش جمعیت و شلوغ شدن کلان‌شهرها، استفاده از خودروی شخصی دردسرهای بسیاری به‌دنبال دارد؛ از مهم‌ترین مشکلات استفاده از خودروی شخصی، پیداکردن جای پارک، هزینه بنزین و از دست دادن زمان بسیار در ترافیک‌های طولانی است. همچنین، افزایش آلاینده‌ها نیز یکی از مهم‌ترین نگرانی کشورهاست که باعث شده محدودیت‌های بسیاری برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی یا تک‌سرنشین اعمال شود. بر این اساس، استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی به گزینه جایگزین و مناسبی در بسیاری از شهرهای دنیا تبدیل شده است؛ اهمیت این سیستم به‌قدری است که کمبود یا نبود سیستم حمل‌ونقل مناسب در شهرها، اهمیت آن شهر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در واقع، به گفته بسیاری از کارشناسان شهری، حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین معیارهای پیشرفته‌بودن شهرها به‌شمار می‌رود. این موضوع باعث شده که رقابت تنگاتنگی در مورد بهبود کیفیت زیرساخت‌ها و افزایش سرعت حمل‌ونقل‌های عمومی در میان کشورها ایجاد شود.

طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، هنگ‌کنگ یکی از پیشروترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را در میان سایر مناطق به‌خود اختصاص داده است. همچنین گفته شده که متروی هنگ‌کنگ که در سال 1979 افتتاح شد، یکی از دقیق‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در جهان به‌شمار می‌رود. آنطور که در تازه‌ترین بررسی‌ها گفته شده، تقریبا 99 درصد از قطارهای شهری در هنگ‌کنگ، بدون تاخیر در ایستگاه حاضر هستند.

برلین نیز، یکی از پرترددترین شهرها و مقاصد گردشگری به‌شمار رفته و شبکه حمل‌ونقل عمومی بزرگی دارد تا مسافران در سریع‌ترین زمان با کمترین هزینه به مقصدشان برسند. قطار شهری برلین نیز، در میان دقیق‌ترین سیستم حمل‌ونقل‌ها قرار داشته و 99 درصد از حرکت قطارها بدون تاخیر است. این در حالی است که در سال گذشته میلادی، در برخی خطوط کمبود یا معیوب بودن واگن، تاخیرهایی در حرکت قطارهای این شهر ایجاد کرده بود. پاریس نیز در میان شهرهایی قرار دارد که سیستم حمل‌ونقل پیشرفت‌های دارد. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، حمل‌ونقل ریلی در پاریس، نقش عمده‌ای در جابه‌جایی مسافران دارد. همچنین پاریس به عنوان قلب سیستم حمل‌ونقل ریلی فرانسه معرفی شده است. در این شهر، حدود 98 درصد از قطارها بدون تاخیر در ایستگاه‌ها حضور دارند. در لندن نیز، 97 درصد قطارها در زمان تعیین‌شده در ایستگاه‌ها حضور داشته و مسافرگیری می‌کنند. این در حالی است که طبق بسیاری از گزارش‌ها، تلاش شهر لندن برای ایجاد نظام حمل‌ونقل پاک، ایمن، ارزان و دقیق در مقایسه با دیگر شهرهای اروپا، به‌شدت عقب مانده است.

در سال 1992، سازمان ملل متحد مکزیکوسیتی را آلوده‌ترین شهر جهان اعلام کرد. در آن زمان سالانه نزدیک به یک‌هزار نفر در این شهر بر اثر آلودگی جان خود را از دست می‌دادند و 35 هزار نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از آلودگی در بیمارستان بستری می‌شدند. دلیل اصلی آلودگی مکزیکوسیتی دود ناشی از ماشین‌ها و کارخانه‌ها بود که باعث افزایش آلاینده‌ها در هوا می‌شد. یکی از مفید‌ترین راهکارها در کاهش استفاده از خودروهایی با سوخت‌های فسیلی، گسترش و بهبود کیفیت سیستم نقلیه عمومی بود. امروزه مکزیکوسیتی یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی جهان را در اختیار داشته و سیستم متروی این شهر یکی از بزرگ‌ترین متروهای قاره امریکاست. همچنین، قطارهای این شهر در میان سرویس‌های حمل‌ونقل با کمترین تاخیر قرار دارند. آنطور که گفته شده، حدود 71 درصد از قطارهای مکزیک بدون تاخیر در ایستگاه حضور دارند. در نیویورک نیز هرچند که سیستم حمل‌ونقل ریلی بزرگی وجود دارد اما تاخیر قطارها بیشتر از سایر شهرهایی است که سیستم حمل‌ونقل پیشرفت‌های دارند. آنطور که گفته شده، از هر 10 قطار در نیویورک، 4 قطار با تاخیر به ایستگاه می‌رسد و تنها حدود 63 درصد از آنها در زمان تعیین‌شده مسافرگیری دارند.

 

ارسال نظر