جایزه «مهرگان طلایی» اهدا می‌شود

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۳۱:۱۱
کد خبر: ۱۲۶۰۳۶
جایزه «مهرگان طلایی» اهدا می‌شود

مدیر جایزه «مهرگان» از اهدای جایزه «مهرگان طلایی» یا «مهرگان مهرگان‌ها» خبر داد و از برنامه‌های آینده این جایزه ادبی خصوصی گفت.

علیرضا زرگر با اعلام این خبر گفت: جایزه «مهرگان طلایی» برگزیدگان و دریافت‌کنندگان تندیس مهرگان، تقدیرشده‌ها و تحسین‌شده‌های بخش رمان در طول دو دهه برگزاری این جایزه را شامل می‌شود و در واقع برگزیده ۲۰ سال جایزه «مهرگان ادب» در بخش رمان از سال‌ ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۷ است. در بخش داستان کوتاه هنوز به دوره بیستم نرسیده‌ایم.

او افزود: در این جایزه به نوعی فرایند رشد و توسعه ادبیات داستانی معاصر را ارزیابی می‌کنیم، اینکه چه میزان در تولید آثار داستانی موفق بوده و آنها را مورد توجه قرار داده‌ایم. البته این موضوع دو سه سالی است که در دبیرخانه جایزه مهرگان وجود دارد. امسال جایزه «من بوکر» در پنجاهمین دوره برگزاری خود، جایزه «بوکر طلایی» را اهدا کرد. البته چون دهه‌های آنها زیاد بود، دهه‌ دهه کردند، اما در ارزیابی‌های اولیه ما و گفت‌وگویی که با داوران دوره‌های مختلف مهرگان داشتیم، ادبیات داستانی ما از آنچنان دگرگونی و تغییراتی برخوردار نبوده که بشود دو دهه را جدا داوری کرد. زرگر درباره داوری «مهرگان طلایی» نیز بیان کرد: هیات داوری متشکل است از داوران دوره‌های مختلف مهرگان و داوران دوره بیستم که کار انتخاب آثار برگزیده این دوره را بر عهده‌ دارند. در واقع فکر کردیم کسانی داوری این دوره را بر عهده بگیرند که ادبیات چند سال را خوانده‌ و در جریانش قرار دارند.

او اظهار کرد: این جایزه حساسیت‌های خاص خود را دارد، زیرا بسیاری از نویسندگان که مهرگان را گرفته‌اند در زمان دریافت جایزه نسبت به امروز گمنام‌تر بودند اما حالا چهره‌های شناخته‌شده‌تری هستند. دوستانی هم که تحسین شدند برخی از این کیفیت برخوردارند و مسلما انتظار از «مهرگان طلایی» زیاد است.

 

ارسال نظر