تسخیر بازار با خودروهای سبز

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۱۸۴۴۱
تسخیر بازار با خودروهای سبز

گروه گوناگون   

هشتاد و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در ژنو درحال برگزاری است. طبق گزارش‌های منتشر شده، بسیاری از برندهای معروف خودروسازی در این نمایشگاه حضور داشته و جدیدترین محصولات خود را برای عموم به نمایش گذاشته‌اند. در سال‌های اخیر بحران تولید آلاینده‌ها باعث شده که کشورها، راهکارهای بسیاری برای تغییر شرایط آب ‌و هوایی ارائه دهند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای این منظور، افزایش تولید خودروهای الکتریکی بوده است. بر این اساس در این نمایشگاه نیز تمرکز خاصی بر فناوری‌های الکتریکی بوده است. آن طور که گفته شده، تولید خودروهای الکتریکی می‌تواند در کاهش گازهای گلخانه‌یی و آلاینده‌ها تاثیر قابل ‌توجهی داشته باشد؛ بر این اساس بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا با تولید خودروهای الکتریکی تعهد خود را نسبت به آینده‌یی پاک‌تر نشان دهند.

طبق اطلاعات منتشر شده، ماشین‌های الکتریکی پلاگین در سال 2017 حدود 2.3درصد از کل 5 بازار بزرگ خودروسازی در جهان را به ‌خود اختصاص داده بودند. آن طور که انجمن خودروسازان اعلام کرده، چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌های الکتریکی در جهان است. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، چین در تلاش برای کاهش آلودگی هوا، تولید داخلی بیش از 500 مدل خودرو سواری را از ابتدای سال 2018 ممنوع اعلام کرده است. آن طور که گفته شده، تصمیم دولت چین بر این است که به طور کامل به سمت تولید مدل‌های جدید خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی حرکت کند تا بتواند در سال 2030 حدود 40درصد از کل بازار فروش خود را به این خودروها اختصاص دهد. طبق این گزارش در سال 2017 میزان تولید خودروهای پلاگین هیبریدی در چین حدود 579 هزار دستگاه بوده که این تعداد حدود 2.3درصد از بازار فروش خودرو چین را به خود اختصاص داد. این درحالی است که در سال 2016 فروش خودروهای الکتریکی در چین با 50 درصد افزایش روبه‌رو بوده است. آن طور که گفته شده، چین تصمیم دارد در تولید خودروهای الکتریکی مسیر کشورهای اروپایی مانند فرانسه و بریتانیا را در پیش بگیرد؛ بر این اساس پیش‌بینی شده که تا سال 2040 ممنوعیت فروش وسایل نقلیه تمام دیزلی و بنزینی را اجرا کند. پس از چین، امریکا در سال 2017 دومین تولیدکننده خودروهای پلاگین هیبریدی در جهان بود. آن طور که در این گزارش گفته شده در سال گذشته میلادی در این کشور حدود 200هزار خودرو پلاگین تولید شده که این تعداد 1.2درصد از کل فروش خودرو در بازار امریکا را به ‌خود اختصاص داده‌اند. طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، بخش حمل‌ونقل در امریکا نخستین منبع تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌یی در این کشور به ‌شمار می‌رود. هر چند که خودروهای هیبریدی و الکتریکی از محبوبیت قابل‌ توجهی برخوردار هستند اما همچنان نتوانستند، بحران تولید آلاینده‌ها را در این کشور کاهش دهند.

همانطور که در این گزارش گفته شد، چین و امریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در جهان به ‌شمار می‌روند اما همچنان سهم فروش اتومبیل‌های الکتریکی در بازار خودرو این کشورها تفاوت قابل ‌توجهی با نروژ دارد. براساس سایر گزارش‌های منتشر شده، در سال 2017 نروژ رکورد فروش خودروهای الکتریکی را شکسته است. آن طور که گفته شده، سیاست‌های جدید این کشور خریداران را به سمت قوای محرکه الکتریکی هدایت کرده است. بر این اساس بیش از نیمی از درخواست‌های جدید خرید خودرو در سال 2017 در نروژ مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی بوده است. براساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن خودروسازان در سال 2017 حدود 59 هزار خودرو الکتریکی در این کشور تولید شده که این میزان تولید حدود 36.7درصد از فروش بازار خودرو نروژ را به خود اختصاص داده است. طبق شمار تولید خودروهای الکتریکی، ژاپن رتبه چهارم را در میان سایر کشورها به خود اختصاص داده است. آن طور که گفته شده، میزان تولید خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی در این کشور در سال 2017 حدود 56 هزار دستگاه بوده همچنین سهم فروش وسایل ‌نقلیه الکتریکی در بازار خودرو ژاپن حدود 1.3درصد اعلام شده است. طبق این گزارش، آلمان و بریتانیا نیز در میان بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان خودروهای الکتریکی در جهان قرار دارند. در سال 2017 تولید خودروهای پلاگین هیبریدی در آلمان حدود 55 هزار دستگاه و در بریتانیا بیش از 44هزار دستگاه بود. سهم فروش خودروهای الکتریکی در بازار این دو کشور نیز 1.6و 1.8درصد اعلام شده است.

 

ارسال نظر