مدرسه‌ای که میزبان گردشگران است

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۷۵
مدرسه‌ای که میزبان گردشگران است

بنای تاریخی مدرسه «بانو حیاتی» که در کرمان با نام «اکونوموزه» احیا و مرمت شده، اکنون نه تنها قابل بازدید است بلکه در آن می‌توان با مشاغل اصیل کرمانی‌ها نیز آشنا شد.

بازار کرمان و کوچه پس‌کوچه‌های آن جاذبه‌های کمی‌ ندارد. هر کسی که وارد بازار بزرگ کرمان می‌شود باید ساعت‌ها وقت برای دیدن بناهای تاریخی واقع شده در آن بگذارد و از پستوهای بازار گذر کند و ببیند که هنوز کارگاه‌های صنعتی کوچک بازار سرپاست. مردان کهنسال هنوز هم کار و حرفه قدیمی‌ و شاید از یاد رفته مردم این استان را زنده نگه داشته‌اند.

به تازگی یکی از بناهای تاریخی در گذر اصلی بازار مرمت شده و حرفه و صنعت مردم کرمان را به نمایش گذاشته است. هر اتاق آن به یک هنر و یک صنعت اختصاص دارد. سفالگری، فرش‌بافی، گلیم‌بافی، اتاقی هم تزیین شده تا نشان دهد یک کرمانی از وسایل هنری و دستی خود منزلش را تزیین می‌کند. قرار است حمام پایین بنا هم مرمت و قابل استفاده شود. اینجا را به نام مدرسه بانو بی‌بی‌جان حیاتی می‌شناسند این بنا توسط شهرداری کرمان از سال ۹۴ افتتاح و راه‌اندازی شده است تا به عنوان اکونوموزه مشاغل و حرف کرمان قدیم فعالیت کند. حالا هر گردشگری که به بازار می‌رود سری هم به این مدرسه می‌زند. مدرسه‌یی که در و دیوارش تمام سفید است و ورودی آن یک تابلو دارد که نوشته تا اطلاع ثانوی پولی بابت بلیت ورودی گرفته نمی‌شود.

 

ارسال نظر