کشوری بر پایه مهاجرت

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۷۳
کشوری بر پایه مهاجرت

گروه گوناگون   

 داده‌های جدید منتشر شده از سوی اداره آمار امریکا نشان می‌دهد که جمعیت مهاجران امریکایی در تابستان 2016 حدود 43.7میلیون نفر بوده است. این رقم مربوط به مهاجران قانونی و غیرقانونی است که در طول سال‌های گذشته به امریکا سفر کرده‌اند. آمار اعلام شده، افزایش قابل‌توجهی را در جمعیت مهاجران در امریکا از سال 2006 تاکنون نشان می‌دهد. این در حالی است که پیش از این، فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع 6 کشور مسلمان به امریکا، برنامه‌ مهاجرت به این کشور را تغییر داده و موج جدیدی از اعتراض‌ها را به سیاست‌های رییس‌جمهوری امریکا در پی داشته است.

طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده اداره آمار امریکا، در سال 1900 آمار مهاجران در امریکا بیش از 10 میلیون نفر بود. این تعداد حدود 13.6درصد از جمعیت امریکا را تشکیل می‌دادند. طبق گزارش‌های به دست آمده، در واقع مهاجرت از بریتانیا، آلمان، ایرلند، فرانسه، روسیه و شرق اروپا، امریکا را به کشور کنونی تبدیل کرد. تا سال 1930، ورود مهاجران به امریکا روندی صعودی داشت و در مقایسه با جمعیت این کشور درصد قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده بود. به گفته تحلیلگران، ایجاد تغییرات در قوانین، مهاجرت به امریکا را از سال 1920 به بعد دشوار کرده و تاثیرات موج مهاجرت از سال 1800 را کاهش داد. آن‌طور که آمار نیز نشان می‌دهد، از سال 1930 تا 1960، ورود مهاجران به امریکا سیر نزولی پیدا کرد. در واقع در سال 1960، جمعیت مهاجران در امریکا به پایین‌ترین میزان خود در یک قرن گذشته رسید. بر اساس تحقیقات ارائه شده، از سال 1930 تا 1960، مهاجرت نقش مهمی در زندگی امریکایی ایفا نکرد. نظام سهمیه‌بندی جریان مهاجرت افرادی را که خارج از امریکا متولد شده بودند را به‌طور چشمگیری محدود کرد. به علاوه، نرخ بالای بیکاری در رکود بزرگ اقتصادی مردم را از مهاجرت به امریکا پشیمان کرد و جنگ جهانی دوم مهاجرت داوطلبانه را به تاخیر انداخت.

پس از این سال‌ها، آن‌طورکه پیش از این در گزارش‌ها منتشر شده در سال 1960، کوبا یک پیمان تجاری با شوروی منعقد و تعرفه سنگینی بر کالاهای امریکایی وضع کرد، امریکا نیز در مقابل شروع به حمایت همه‌جانبه کوبایی‌هایی کرد که از کشور خود تبعید شده‌اند. طبق قانون مصوب سال 1960 در امریکا اعلام شده بود که برای مهاجران کوبایی که به این کشور سفر کنند، مجوز اقامت صادر خواهد شد. این موضوع باعث شد که هزاران کوبایی خود را به امریکا رساندند. همچنین تصویب قانون مهاجرت در سال 1975 نیز منجر به لغو محدودیت‌های نژادی برای مهاجران شد و درهای امریکا را به روی مردم سراسر جهان باز کرد و باعث هجوم خیل مهاجران با تحصیلات عالی و تحصیلات کمتر به این کشور شد. بر این اساس جمعیت مهاجران امریکا در سال 1970، پس از چند سال رکود، افزایش خود را آغاز کرد. جمعیت مهاجران امریکا در سال 1990 با حدود 10 میلیون افزایش از سال 1960 به 20میلیون نفر رسید. در این سال حدود 8 درصد از جمعیت امریکا را مهاجران تشکیل می‌دادند. با توجه به افزایش قابل ‌توجه ورود و چالش‌های ایجاد شده توسط مهاجران، دولت امریکا تلاش‌های بسیاری برای کنترل ورود مهاجران به خاک این کشور آغاز کرد. از مهم‌ترین تلاش‌ها می‌توان به فرمان‌های دونالد ترامپ برای منع ورود مهاجران به امریکا اشاره کرد؛ هرچند به گفته بسیاری از کارشناسان تصمیم رییس‌جمهوری امریکا، ربط چندانی به درخواست‌های ساکنان امریکا ندارد.

با توجه به تلاش‌های گسترده‌ دولت امریکا برای محدودیت ورود مهاجران به این کشور، آمار به دست آمده نشان می‌دهد که در سال 2016 حدود 13.5 درصد از جمعیت امریکا را مهاجران تشکیل دادند. در این سال حدود 43.7میلیون نفر از سراسر جهان به‌صورت قانونی و غیرقانونی به خاک امریکا وارد شده‌اند. طبق گزارش‌های به دست آمده، افزایش آمار مهاجران در این سال‌ها بیشتر به دلیل جنگ‌های داخلی در کشورهای خاورمیانه به‌ویژه عراق، افغانستان و سوریه بود. همچنین نا‌آرامی‌ها و بحران‌های اقتصادی در کشورهای آفریقایی نیز جمعیت بسیاری را از این مناطق روانه امریکا کرد. همان‌طور که اشاره شد، محدودیت‌های بسیاری برای ورود مهاجران به خاک امریکا اعمال شده، با این‌حال پیش‌بینی می‌شود که جمعیت مهاجران به این کشور در سال‌های آینده نیز افزایش داشته باشد. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2060، جمعیت مهاجران امریکا به 78.2میلیون نفر خواهد رسید که این تعداد، حدود 18.8درصد از جمعیت امریکا را تشکیل می‌دهند.

هرچند که امریکا از کشورهایی است که بر خلاف بسیاری از کشورهایی که بستر تاریخی دارند، بر پایه مهاجرت به خصوص مهاجرت اروپاییان بنا شده اما بسیاری از امریکایی‌ها و مهاجرانی که در سال‌های بسیار دور به این کشور وارد‌ شده‌اند، نگاهی خوش‌بینانه‌یی به مهاجران جدید نداشتند؛ چرا که این مهاجران به‌دلایل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از زادگاه خود به این سرزمین مهاجرت کردند. این موضوع موجب محدود شدن فرصت‌های اقتصادی شهروندان این کشور می‌شود و به نوعی از میان رفتن فرصت زندگی بهتر برای آنان می‌شود.

 

ارسال نظر