پیرمرد نابینای کیاسری به استرالیا راه یافت

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۷۷
پیرمرد نابینای کیاسری به استرالیا راه یافت

به گزارش مهر، مستند «مشتی اسماعیل» ساخته مهدی زمانپور کیاسری به بخش جایزه بهترین فیلم بلند پانزدهمین جشنواره فیلم «فلکسیف» استرالیا راه یافت.

این جشنواره در سال ۲۰۰۲ برای یک دوره ۲۰ساله شروع به کار کرد و این پانزدهمین دوره از این جشنواره است.

جشنواره فیلم «فلکسیف» به نمایش فیلم‌های کوتاه، بلند و هنرهای رسانه‌یی می‌پردازد و امسال بخشی از جشنواره «فرینج سیدنی» نام دارد که قرار است ۵۰ فیلم کوتاه و بلند از ۳۰ کشور دنیا اکران کند. این جشنواره ۲۳ تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ برابر با اول تا ۲ مهرماه در شهر سیدنی استرالیا برگزار می‌شود. زمانپور کیاسری در مستند «مشتی اسماعیل» سراغ پیرمردی رفته که بر اثر یک نارسایی وراثتی در ۴۰سالگی دچار نابینای مطلق شده‌ است. مشتی اسماعیل، نابینایی است که با وجود این ناتوانی نه‌تنها کارها و امور شخصی خود را انجام می‌دهد بلکه‌ از عهده کارهایی برمی‌آید که حتی افراد سالم هم از انجام آن عاجز هستند.

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم مذهب ایتالیا 2012، بهترین فیلم هیات داوران دانشکده هنر تورنتو در جشنواره فیلم مذهب ایتالیا 2012، بهترین فیلم مستند جشنواره اسماعیلیه مصر 2013، بهترین فیلم مستند هیات داوران دانشگاه‌های ایتالیا در جشنواره مد فیلم ایتالیا 2014، بهترین فیلم میان‌مدت جشنواره مستند ویزیون دوریل سوییس 2014، بهترین فیلم مردمی جشنواره فلاهرتنیا روسیه 2014، منتخب جشنواره فیلم پالم اسپرینگ امریکا 2013، منتخب جشنواره فیلم تلویزیونی فیپا فرانسه (غیررقابتی) 2015، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر 1391، جایزه ویژه هیات داوران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران 1390، بهترین فیلم میان‌مدت جشنواره مستند سینما حقیقت 1390، بهترین فیلم جشنواره فیلم سیب 1390 فقط و فقط بخشی از افتخارات خارجی و داخلی مستند «مشتی اسماعیل» است؛ اثری که روایتگر برش‌هایی از زندگی پیرمرد نابینایی است که با وجود محرومیت ظاهری از نعمت بینایی، اما با چشم دل می‌بیند و ادراک می‌کند.

پیرمرد نابینا، اما زنده‌دل کیاسری از درخت بالا می‌رود و گردو می‌چیند، تمام مراحل آماده‌سازی زمینش برای کاشت برنج را خودش انجام می‌دهد، راه آبی را که دارد، هرز می‌رود فقط با حس شنوایی و لامسه می‌بندد و اگر خبر نداشته باشی که نابیناست باور نمی‌کنی ‌این همه فعالیت و تکاپو از سوی کسی است که روز و شب را یکسان و یک شکل می‌بیند.

 

ارسال نظر