سرزمین خورشید جان گرفت

۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۳۴
سرزمین خورشید جان گرفت

خشکسالی‌های ۲۰ساله در روستای خورزاد شهرستان سرایان ادامه حیات در این روستا را دچار مشکل کرده و احیا دوباره قنات روستا نور امید را در دل کشاورزان روشن کرده است.

خشکسالی‌های متوالی چندین ساله به دلیل کاهش بارندگی در منطقه سبب کاهش آب سفره‌های زیرزمینی، قنات‌ها، چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و رودخانه‌های فصلی شده است به طوری که تعداد زیادی از قنوات و منابع آبی در روستاها خشکیده یا آب آن بسیار کم شده است و به دلیل خشک شدن قنات روستاها و مشکل زراعت و معیشت مردم بسیاری از روستاها ساکنان خود را از دست داده‌اند و از سکنه خالی شده‌اند. خورزاد روستایی در دهستان مصعبی آیسک شهرستان سرایان بوده که به سرزمین فرزندان خورشید مشهور است. خورزاد یعنی فرزندان خورشید چراکه تمام ساکنان آن همگی از سلاله نبی مکرم اسلام(ص) هستند و این افتخار تنها به این روستا اختصاص دارد. استقرار روستا بین دو کوه بر عظمت و شکوه این روستای کوهستانی افزوده و زندگی در این روستا با قنات در هم تنیده است اما چندین سال است که این روستا با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. قنات اصلی روستای سادات خورزاد چندین سال قبل با آغاز روند خشکسالی آب آن بسیار کم شده و به حد خشک شدن رسید و همزمان با خشک شدن آب قنات، زمین‌های کشاورزی نیز خشکیدند و تعدادی از مردم روستا نیز مهاجرت کردند چراکه وقتی قنات روستا خشک شود، زندگی نیز در آنجا می‌میرد. با اجرای طرح احیا و مرمت قنات اصلی روستای خورزاد از زمستان سال گذشته بعد از چندین سال رگ‌های این قنات شاهد جاری شدن دوباره آب شدند و روستا جان تازه‌یی گرفت.

به گزارش مهر، مدیر جهاد کشاورزی سرایان نیز با بیان خبر احیا و مرمت قنات اصلی روستای خورزاد گفت: برای اجرای عملیات احیا و مرمت و بازسازی قنات اصلی روستای خورزاد به میزان ۴۵۰میلیون ریال اعتبار بلاعوض دولتی از محل کمک‌های فنی و اعتباری اختصاص یافته است. موسی سلیمانی گفت: قنات روستای خورزاد با طول بیش از ۶۰۰ متر و عمق مادر چاه به میزان ۴۵متر و اراضی تحت پوشش 6 هکتار با توجه به خشکسالی‌های چند ساله و تخریب و مسدود شدن پایین دست قنات آفت بسیار شدیدی پیدا و دبی آن به 4 لیتر بر دقیقه کاهش پیدا کرده بود.

 

ارسال نظر