اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۰۲

 پسیل پسته مهم‌ترین آفت باغات سرایان

بیرجند| مدیر جهاد کشاورزی سرایان گفت: پسیل پسته از مهم‌ترین آفات باغات است که سالانه در صورت کنترل نکردن آفت خسارت فراوانی به بار می‌آورد. «موسی سلیمانی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پسیل پسته به دو فرم زمستان‌گذران و فرم تابستان است، اظهار کرد: پسیل پسته هم به‌صورت پوره و هم به‌صورت حشره کامل از شیره پرورده درختان پسته تغذیه و ماده سفیدی ترشح می‌کند که در مجاورت هوا خشک شده و رنگ سفیدی دارد که در اصطلاح محلی شیره خشک می‌گویند. او در خصوص نحوه خسارت زدن به درختان گفت: پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه پروتئین گیاه را جذب و قند را دفع می‌کند که این عمل باعث ضعف درخت، ریزش برگ و جوانه، تولید میوه‌های کوچک و افزایش درصد پوکی و دهان بستگی محصول می‌شود.

 صادرات 15میلیون دلاری محصولات تولیدی استان اردبیل

اردبیل| مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در سه ماه نخست امسال بیش از 15میلیون دلار از محصولات تولیدی استان به کشورهای خارجی صادر شده است. سیدحامد عاملی در دیدار با فرماندار نمین با اعلام این خبر گفت: میزان صادرات سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10درصد افزایش یافته است. او افزود: عمده صادرات که از گمرکات رسمی استان اردبیل به ثبت رسیده شامل محصولات کشاورزی و مصنوعات پلاستیک بوده است. مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار داشت: سال گذشته بالغ بر 56میلیون دلار از محصولات تولیدی استان به کشورهای خارجی صادر شده بود. عاملی افزود: استان اردبیل در زمینه‌های شیرآلات نفت و گاز، قطعات الکترونیکی خودرو، صنایع غذایی و ساختمان جزو تولیدکنندگان سرآمد منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید.

 3طرح آب‌روستایی سمنان با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری می‌رسد

سمنان| مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان سمنان از بهره‌برداری سه طرح آبرسانی استان با حضو وزیر نیرو خبر داد و گفت: ۹۰پروژه در حوزه آب و فاضلاب روستایی پیش‌بینی شده است. منصور کشاورزیان با بیان اینکه درمجموع ۹۰پروژه آب روستایی در استان سمنان از محل صندوق اعتبارات ملی به‌تدریج طی سال به بهره‌برداری می‌رسد، ابراز داشت: برخی پروژه‌ها نیز در حال بهره‌برداری هستند ازجمله دو مجتمع بزرگ آبرسانی خاتم و مجتمع ۷۵ روستایی و مجتمع کوثر دو در سرخه که رسما در سفر وزیر نیرو افتتاح می‌شود. او با بیان اینکه در برخی مناطق مانند خارتوران و سر کویر شاهرود به دلیل نبود هیچ‌گونه منبع آبی به‌صورت دایم با تانکر آبرسانی انجام می‌شود، افزود: درمجموع ۴۴روستا از استان تا این لحظه به‌صورت دایمی یا موردی با تانکر آبرسانی می‌شود که امیدواریم با بهبود شرایط آبرسانی منحنی این شاخص رو به پایین کاهش پیدا کند.

 اهدای درجه هنری به 4هنرمند صنایع‌دستی لرستان

خرم‌آباد| چهار نفر از صنعتگران صنایع‌دستی لرستان درجه هنری دریافت کردند. سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان گفت: بر اساس ارزیابی عملکرد هنرمندان صنایع‌دستی لرستان با توجه به سابقه فعالیت، ارزش هنری، تحصیلات و تدریس و تولیدات با کیفیت هنری که از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد آقایان مجید نیک‌اعتقاد پیشکسوت هنر ماشته بافی و احیا‌کننده هنر فراموش شده حرمی بافی در استان، کسری نیک‌اعتقاد هنرمند جوان رشته ماشته و حرمی بافی و امین قریب استاد و مربی جوان رشته قلمزنی و نامزد دریافت نشان اثر فاخر صنایع دستی و همچنین خانم صدیقه مریدی پیشکسوت هنر ماشته بافی موفق به دریافت درجه هنری شدند.

 کاشت چای ترش برای نخستین‌بار در پارسیان

بندرعباس| چای ترش برای نخستین‌بار در مزارع پارسیان کاشته شد. مدیر جهاد کشاورزی پارسیان گفت: برای خروج از کشت تک محصولی در سال زراعی امسال سه هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کاشت چای ترش اختصاص یافته است. یعقوب دلدار پیش‌بینی کرد که بیش از ۸۰۰ کیلو گرم چای ترش برداشت شود. او گفت: روستاهای بوچیر و هشنیز از جمله مناطق مهم کاشت این محصول در پارسیان است. مدیر جهاد کشاورزی پارسیان افزود: برداشت چای ترش از اول آبان ماه آغاز می‌شود و تا پایان این ماه ادامه دارد.

 

ارسال نظر