نشانه‌های رشد تولید

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۱۹۱
نشانه‌های رشد تولید

سید‌عبدالوهاب سهل‌آبادی |

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران |

مقام معظم رهبری در روزهای گذشته به حرکت‌های تولید به سمت اهداف مطلوب اشاره کردند. با توجه به فرمایشات و توصیه‌های مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته از تولید حمایت شده و برخی واحدهای تولیدی که توان ادامه مسیر را داشته‌اند، در سال جاری توانسته‌اند رشد خوبی را رقم بزنند.

اکثر تولیدکنندگان با توجه به رویکرد صادرات محور توانسته‌اند، ارزآوری بیشتری از طریق افزایش تولید خود داشته باشند. از این رو همه تولیدکنندگان سعی بر این داشتند که کالاهای تولیدی خود را به جامعه جهانی و کشورهای همسایه عرضه کنند و این رویکرد از جمله مواردی بود که توانست رشد تولید را نسبت به سال‌های گذشته رقم بزند. نکته مهم دیگر این بود که تولیدکنندگان متوجه شدند که باید همت کرده و خودشان افسار کار را در دست بگیرند؛ به گفته گذشتگان «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من». این فعالان اقتصادی سعی کردند با تهاتر کالاهای خود در خارج از کشور نسبت به واردات مواد مورد نیازشان اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین آنها تا جای ممکن از تکیه بر بانک‌ها دست کشیدند؛ چراکه بانک‌ها در چند سال گذشته از طریق سودها و جریمه‌های کلان فشار زیادی بر تولیدکننده وارد کردند که باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان و بخش خصوصی زیر بار این جریمه‌ها خم شده و نتوانند ایستادگی کنند.

محاسبات میزان مصرف برق، گاز و... در برخی از استان‌ها نشان می‌دهد؛ مصرف انرژی میان هشت تا 15 درصد در استان‌های مختلف افزایش داشته است که خود نشانه‌ای از رشد تولید است؛ چراکه افزایش مصرف انرژی به معنی حرکت چرخ کارخانه‌ها است.  با توجه به اینکه امروز تولید با رشد همراه بوده است به نظر می‌رسد، می‌توانیم شرایط بهتری را تجربه کرده و با تولید بیشتر، اشتغال بیشتری ایجاد کنیم. در این راستا، بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در تولید یا کارخانه‌های نیمه دولتی و نیمه خصوصی را جبران کند. به همین دلیل، هنوز هم تقاضای ما از دولت محترم این است که با توجه به سال «رونق تولید» اگر فقط ماده 19 اقتصاد مقاومتی را رعایت کند، می‌تواند شرایط جبران مشکلات را برای بخش خصوصی فراهم کند؛ چراکه این ماده به اصل شفاف‌سازی در تمام عرصه‌ها اشاره کرده و با اجرای دقیق آن مردم اطمینان می‌یابند که دیگر شاهد تخلفات مسوولان کشور نخواهند بود. در ماده مذکور آمده است که همه ارگان‌های دولتی و نیمه دولتی باید در تمام محاسبات و مراحل اقتصادی خود اصل شفافیت را رعایت کنند و گزارش عملکرد خود را ارایه دهند. از آنجا که بخش خصوصی در عملکرد خود باید تاوان مشکلاتی که ایجاد می‌کند را خود بدهد، پس مطمئنا سعی م یکند تا در فعالیت‌های خود بهتر عمل کند و امیدواریم که بخش خصوصی نیز نگاهی به ماده 19 اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری داشته باشد.

مطمئن هستم که این گردنه سخت را پشت می‌گذاریم. امروز همه دنیا می‌دانند که تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه امریکا که از طرف هیچ نهاد بین‌المللی تایید نشده است، توان فروپاشی اقتصاد ایران را نداشته است. خوشبختانه مقاومت و صبوری مردم به همراه همت تولیدکنندگانی که چرخ کارخانه‌هایشان توان ادامه راه را داشت، تولید کشور را سرپا نگه داشته و باعث رشد آن شده است. امروز همه دنیا می‌دانند که تحریم‌ها نیز نمی‌تواند ایران را از پای درآورد. امیدوارم همین مسیر ادامه پیدا کرده و بخش خصوصی بتواند به رسالت واقعی خود که همانا شکوفا کردن اقتصاد، توجه به تولید و ایجاد اشتغال در بخش تولید است، بپردازد و دین خود را به مردم کشور ادا کند.

 

 

ارسال نظر