توافق نفتی با اروپا نزدیک است

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۶۳۳
توافق نفتی با اروپا نزدیک است

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد با وجود تهدید تحریم‌های امریکا، توافق نفتی ایران و اروپا نزدیک است.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، محمدجواد ظریف، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ایران به توافقی با کشورهای اروپایی برای فروش نفت با وجود تحریم‌های امریکا، نزدیک شده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی در نشست هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد، آشکارا با رویکرد ضد ایرانی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا، مخالفت کردند.

وزیر امور خارجه گفت: هیچ کشور دارای حاکمیت یا سازمانی نمی‌تواند بگذارد شخص دیگری تصمیم بگیرد که این کشورها با چه شخصی معامله‌ کنند.

وی با اشاره به طراحی سازوکاری برای فروش نفت ایران در ازای دریافت ارزهایی به غیر از دلار، گفت: این برای این است که ما نفت خود را بفروشیم و درآمد را دریافت کنیم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با رد احتمال حمله امریکا به ایران، گفت: اگر امریکا باور داشت که می‌تواند در چنین حمله‌ای موفق شود، تاکنون این کار را انجام داده بود.

در همین حال به گزارش واشنگتن‌پست، محمد جواد ظریف در این گفت‌وگو که در نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک برگزار شده بود، درباره پایبندی ایران به توافقنامه هسته‌ای گفت: در صورتی که مکانیسم ویژه ایجاد شده از سوی اروپایی‌ها کارایی نداشته باشد، ایران احتمالا از این توافقنامه خارج می‌شود.

در پی خروج امریکا از توافقنامه هسته‌‌ای، کشورهای اروپایی از تصمیم خود برای ایجاد مکانیسم ویژه به منظور تسهیل روند پرداخت‌‌های مربوط به صادرات و واردات ایران دارند تا از این طریق، فعالان اقتصادی را به پیگیری داد و ستد قانونی با ایران ترغیب کنند.

ظریف افزود: ایران قصد دارد با فروش نفت و انجام معاملات بین‌المللی به جای دلار با سایر ارزها، با تحریم‌های امریکا بر فروش نفت کشور مقابله کند. مکانیسم اصلی، حذف دلار است.

وی با بیان این مطلب که کشورها شروع به عقد توافقنامه‌هایی برای استفاده از پول‌های رایج شان در داد و ستد دوجانبه با ایران کردند، افزود: شما می‌توانید از پول خودتان استفاده کنید. کالا و اجناس را با پول رایج خود بفروشید، اجناس را با پول رایج سایر کشورها بخرید و در پایان یک دوره مشخص، این را با ارزی غیر از دلار تراز کنید. این کاملا ممکن است و شاید حتی مفید باشد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که ممکن است خروج ایران از توافقنامه هسته‌ای باب حمله نظامی به ایران را بگشاید، گفت: فکر می‌کنم اگر امریکا باور داشت می‌تواند در چنین حمله‌ای به ایران موفق شود، این کار را انجام می‌داد.

به نوشته واشنگتن‌پست، در حالی که مقامات امریکا مدعی حضور ایران در درگیری‌های سوریه، عراق، لبنان و یمن هستند؛ ظریف با زبان انگلیسی سلیس و روان، امریکا را به عنوان متجاوز منطقه معرفی کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: آیا نقشه‌ای که نشان‌دهنده همه پایگاه‌های امریکایی مستقر در اطراف ماست را دیده و گفته‌اید چرا ایرانی‌ها کشورشان را در وسط این پایگاه‌ها قرار داده اند؟ ما در منطقه خودمان هستیم و به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم. بدون اینکه از ما درخواست شود، سربازان خود را به هیچ کجا نفرستادیم. ما از اندازه کشورمان، جغرافیای‌مان و منابع مان راضی هستیم و به خاک، منابع یا مردم هیچ کجای دیگر چشم ندوخته‌ایم.

تلاش «کری» ماندن ایران در برجام بود

از سوی دیگر وزیر امور خارجه کشور در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان با اشاره به دیدارش با جان کری خاطرنشان کرد که در این دیدار او تلاش داشت که ایران را بر ماندن در برجام متقاعد کند.

 محمدجواد ظریف، در بخشی از این گفت‌وگو که با فرید زکریا از شبکه سی‌ان‌ان انجام شده بود، علاوه به پاسخ به سوالاتی درباره «ملاقات جان کری»، همچنین به «ادعای عربستان مبنی بر کشاندن جنگ به داخل ایران» و «مواضع ترامپ» پاسخ داد.

وی درباره ملاقات‌ با جان کری با بیان اینکه «گمان نمی‌کردم که صحبت من با او برایش مشکل‌ساز شود» یادآور شد که «من قبلا نیز با سناتورها و مقامات دیگر نیز صحبت‌کرده بودم.»

وی محتوای این ملاقات‌ را «تلاش جان کری برای باقی ماندن ایران در برجام» عنوان کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره تهدیدات عربستان نیز گفت: عربستان پیشتر تهدید کرده بود که جنگ را به داخل ایران می‌کشاند، آنها هم‌اکنون نیز درصدد همین کار هستند.

 

 

ارسال نظر