آلمان از همه طرف‌ها می‌خواهد که از برجام حمایت کنند

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۲۱

 وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آلمان دیروز پس از دیدار و گفت‌وگوی خصوصی در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی حاضر شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: ایران و آلمان از روابط دیرینه مبتنی بر اعتماد و منافع مشترک برخوردارند و این رابطه ده‌ها سال ادامه داشته است.

 امروز پس از رفع تحریم‌های ناعادلانه که دولت آلمان هم نقش بسیار مهمی در رفع آن داشت، دوباره شاهد افزایش مناسبات اقتصادی میان دو کشور هستیم.

در جریان سفر من به آلمان گفت‌وگوهای بسیار خوبی با مقامات آلمانی صورت گرفت و هم مقامات آلمان و هم صاحبان صنایع این کشور اراده لازم برای گسترش روابط با ایران را دارند و ما نیز علاقه‌مندیم از امکانات اقتصادی و بانکی این کشور استفاده کنیم.

 ایران کشوری امن در منطقه‌یی است که از بی‌ثباتی و تروریسم رنج می‌برد و توانسته کشوری مردمسالار داشته باشد که شریک خوبی برای آلمان است.

زیگمار گابریل نیز در ادامه گفت: ایران کشور قوی و بزرگی است و رییس‌جمهور روحانی به مردم ایران قول بهبود و رونق بیشتر وضعیت اقتصادی کشور را داده است.

 آلمان از گسترش همکاری‌های دوجانبه با ایران در همه زمینه‌ها استقبال می‌کند. امیدوارم ایران شرایط را برای سرمایه‌گذاری بهتر کند و موفق شود منازعات و اختلافات را در منطقه کاهش دهد. امیدواریم روابط ایران با کشورهای همسایه خود هم گسترش یابد و در منازعات عراق، سوریه و منازعه اسراییل و فلسطین هم به نقش مثبت خود ادامه دهد و به موفقیت برسد.

 ما در مذاکرات‌مان درخصوص اختلاف‌نظرهای خود ازجمله موضوع (رژیم) اسراییل هم صحبت کردیم.

 برخی ادعا می‌کنند ایران برجام را اجرا نکرده ولی گزارش‌های آژانس برعکس است. آلمان از برجام حمایت کرده و ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از این توافق حمایت کرده و آن را زیر سوال نبرند.

 ظریف: ممنوعیت ورود مسلمانان، امریکا را امن نمی‌کند

در همین حال، وزیر امور خارجه ایران در حساب توییتری خود درباره تایید موقت دیوان عالی امریکا از فرمان ترامپ نوشت: ممنوعیت ورود مسلمانان، امریکا را امن نمی‌کند.

محمدجواد ظریف در حساب توییتری خود در ادامه این مطلب نوشت: «به‌جای سیاست‌هایی که افراطی‌ها را تقویت می‌کند، ایالات متحده باید به جنگ واقعی علیه آنها بپیوندد.»

ظریف همچنین در یادداشت توییتری دیگری تاکید کرد: «یک تنش‌افزایی دیگر توسط امریکا در سوریه براساس ادعاهای دروغین، کمک به داعش است؛ آن هم در زمانی که این گروه توسط مردم عراق و سوریه به سمت نابودی می‌رود.» به گزارش ایرنا، دادگاه عالی امریکا روز دوشنبه فرمان ضدمهاجرتی ترامپ را تا حدودی به حال قبل بازگرداند، اما قرار است بررسی این ‏پرونده به‌طور کامل در فصل پاییز امسال انجام شود.

حکم مصوب دادگاه عالی امریکا، یک پیروزی برای رهبر جمهوری‌خواه امریکا تلقی می‌شود. ‏

پیش از این دو دادگاه استیناف فدرال امریکا با لغو فرمان مهاجرتی ترامپ، موانع قضایی پیش پای وی ایجاد کرده بودند. ‏

هدف از فرمان اجرایی ترامپ، جلوگیری از ورود اتباع ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به امریکا برای 90 روز و ‏ایجاد مانع برای آوارگان برای سفر به ایالات متحده به مدت 120 روز عنوان شده است‎.

در فرمان اولیه‌یی که سال گذشته به امضای ترامپ رسید، عراق نیز در زمره کشورهای ممنوعه قرار گرفت، اما بعدا از این ‏‏فهرست حذف شد.

 

 

ارسال نظر