ساخت قطعه 2 آزادراه تهران-‌شمال کلید خورد

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۰۸
ساخت قطعه 2 آزادراه تهران-‌شمال کلید خورد

28 خرداد

گروه راه و شهرسازی|

عملیات اجرایی ساخت قطعه 2 آزادراه تهران- شمال به طول 22 کیلومتر در حدفاصل دوآب شهرستانک - پل زنگوله با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مستضعفان دیروز آغاز شد. با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج- چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

بیش از 19سال از ساخت آزادراه تهران-شمال می‌گذرد، آزادراهی که قرار است زمان سفر به استان‌های شمالی کشور را تا حد زیادی کاهش دهد، اما سال‌هاست که به دلایل مختلف از کمبود اعتبار مالی لازم تا تغییر پیمانکار، تکمیل و افتتاح این آزادراه به تعویق افتاده است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیش از این در سخنرانی‌های مختلف خود در خصوص زمان افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال که در واقع اصلی‌ترین بخش آزادراه است، اعلام کرده بود که قطعه یک آزادراه تهران-شمال در بهار 96 افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد، اما در شرایطی که واپسین روزهای بهار را سپری می‌کنیم، هنوز این قطعه افتتاح نشده است. بنا به تازه‌ترین اظهارات آخوندی، افتتاح قطعه نخست آزادراه تهران-شمال به تابستان موکول شده است.

 تاخیر در بهره‌برداری از قطعه یک

با وجود این، اما معاون اول رییس‌جمهوری تاخیر در افتتاح و بهره‌برداری از قطعه یک آزادراه تهران-شمال را امری طبیعی دانسته است.

روز گذشته در جریان بازدید از آزادراه تهران- شمال، اسحاق جهانگیری با بیان اینکه قطعه یک آزادراه شمال را در سال 96 به بهره‌برداری می‌رسانیم و تاخیر چند ماه در این پروژه عظیم مهندسی طبیعی است، اظهار کرد: قطعه 2 سه ساله ساخته می‌شود و قطعه 3 را با فاینانس خارجی می‌سازیم.

در این بازدید معاون اول رییس‌جمهوری پس از صدور دستور ساخت قطعه 2 این آزادراه گفت: قطعه یک آزادراه تهران - شمال تونل‌های بسیار بلندی دارد به‌طوری که طول یکی از این تونل‌ها به 4هزار و 900 متر می‌رسد. به گفته جهانگیری در دو سال اخیر ساخت این آزادراه پیشرفت فیزیکی بسیار مطلوبی داشته است و قطعا قطعه یک آزادراه تهران- شمال در سال جاری تکمیل می‌شود.

معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ساخت قطعه دوم هم به طول 22 کیلومتر آغاز شده است، اظهار کرد: در این قطعه چهار پیمانکار ایرانی حضور خواهند داشت. مناقصات انتخاب این چهار پیمانکار برگزار شده است و کارگاه‌ها تجهیز شده‌اند. وی گفت: قرار بر این است که قطعه دوم 3‌ساله ساخته شود. قرارداد 800میلیارد تومانی با پیمانکاران منعقد شده است. جهانگیری در بازدید خود درباره تعیین تکلیف قطعه 3 آزادراه تهران – شمال نیز گفت: با سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت این قطعه در حال مذاکره هستیم و امسال قطعه سوم تعیین تکلیف می‌شود. تامین مالی قطعه 3 از طریق فاینانس و منابع خارجی تامین می‌شود و در سال جاری به این جمع‌بندی خواهیم رسید که پیمانکار خارجی را انتخاب کنیم و این قطعه هم تعیین تکلیف شود.

 افتتاح آزادراه در سال ۹۹

وزیر راه و شهرسازی نیز که جهانگیری را در بازدید از روند تکمیل فاز یک آزادراه تهران-شمال همراهی می‌کرد نیز از تسویه حساب پیمانکار خارجی در قطعه یک آزادراه تهران – شمال خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال ۹۹ به بهره‌برداری کامل برسد. به گفته آخوندی این آزادراه با تکنولوژی جدید کف‌سازی ساخته می‌شود و زیرسازی این جاده باید متناسب با کف‌سازی بتونی باشد که یک تکنولوژی جدید در کشور است و حجم سرمایه‌گذاری و معماری این آزادراه نکته بسیار مهمی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت تونل 4900 متری در قطعه یک گفت: سقف این تونل به صورت دوپوشه ساخته می‌شود که می‌تواند عایق آتش‌سوزی باشد و در صورت احتمال آتش‌سوزی در این تونل با توجه به دوپوشه ساخته شدن سقف تونل می‌توان ریسک را کاهش و مردم را به سرعت نجات داد.

آخوندی تصریح کرد: ساخت تونل با سقف دوپوشه برای نخستین بار است که در ایران انجام می‌شود.

وی افزود: عملیات اجرای آزادراه تهران – شمال و عملیات انفجار آن در شرایطی انجام می‌شود که روستاهای متعددی در حاشیه این پروژه وجود دارد و برای انجام عملیات حفاری و انفجارها باید تمام جوانب را بررسی کنیم.  به گفته وزیر راه و شهرسازی با حل مشکلات ساخت این آزادراه به‌خصوص در قطعه یک و در رابطه با زمین‌های معارض، شرکت آزادراه تهران - شمال که وابسته به بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی است در نظر دارد با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال ۹۹ به بهره‌برداری کامل برسد.

 نیاز 2700میلیارد تومانی برای تکمیل قطعات 1و2

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز دیگر مقام مسوولی بود که در بازدید از فاز نخست آزادراه تهران-شمال در جریان روند عملیات اجرایی ساخت این آزادراه قرار گرفت. خیرالله خادمی بودجه مورد نیاز برای تکمیل قطعه یک آزادراه تهران – شمال را 700میلیارد تومان دانست و گفت: برای ساخت قطعه 2، دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این قطعه سه ساله ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: قطعه یک آزادراه تهران – شمال 32 کیلومتر است که عملیات منحصربه‌فردی برای ساخت تونل‌های آن انجام شد و پل‌های بسیار عظیمی در طول این محور ساخته شده که این حجم از عملیات مهندسی با تکنولوژی جدید برای نخستین بار است که در کشور به اجرا می‌رسد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه در این پروژه 6 پیمانکار ایرانی مشغول به کارند و با پیمانکاران چینی تسویه حساب کرده‌ایم، گفت: زمانی که دولت یازدهم در این پروژه شروع به کار کرد، پیشرفت فیزیکی قطعه یک 30 درصد بود که امروز پیشرفت فیزیکی این پروژه به 85 درصد رسیده و تقریبا 20درصد از کار باقی‌مانده است. خادمی گفت: برای ساخت این پروژه تاکنون 1800 میلیارد تومان هزینه شده است و برای تکمیل مابقی آن 700 میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران – شمال گفت: روزانه 100میلیارد تومان توسط پیمانکاران این پروژه صورت وضعیت می‌شود و برخی رکوردهای مهندسی در عملیات ساخت این پروژه شکسته شده به‌طوری که آمار پوشش بتنی تونل در روز 60 متر است. به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل چهار پیمانکار ایرانی در قطعه 2 حضور خواهند داشت و این قطعه 3‌ساله ساخته و به اتمام می‌رسد و پس از 3سال می‌توانیم قطعه یک آزادراه شمال را به تونل البرز در قطعه2 وصل کنیم که برای ساخت قطعه 2 به 2000 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که 800 میلیارد تومان قرارداد با پیمانکاران منعقد کرده‌ایم.

 هزینه 1600میلیارد تومانی تکمیل قطعه یک

 رییس بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار ساخت آزادراه تهران-شمال نیز در جریان بازدید معاون اول رییس‌جمهوری از آزادراه تهران -شمال از هزینه‌کرد بیش از 1600میلیارد تومان برای تکمیل قطعه اول آزادراه تهران- شمال در 2 سال گذشته خبر داد.

محمد سعیدی‌کیا در گزارش اقدام‌های بنیاد مستضعفان (شرکت آزادراه تهران -شمال وابسته به بنیاد) افزود: فقط در خردادماه امسال بیش از 100 میلیارد تومان برای این قطعه هزینه شده تا بتوانیم در این مسیر بسیاری از عملیات اجرایی را به انجام برسانیم. وی گفت: در 2سال گذشته برای انتخاب پیمانکار 10 مناقصه عمومی برگزار و دو شرکت از بنیاد و 8 شرکت از بخش خصوصی برای تکمیل این آزادراه انتخاب شدند؛ همچنین مسیرآرایی و معماری مسیر نیز برای نخستین‌بار در این آزادراه به اجرا گذاشته شده است.

 

ارسال نظر