قمار سیاسی «همه یا هیچ» سالوینی

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۹۸
قمار سیاسی «همه یا هیچ» سالوینی

گروه جهان|

احزاب سیاسی ایتالیا با هدف جلوگیری از برگزاری انتخابات زودهنگام و قدرت گرفتن بیش از پیش راست‌های افراطی تلاش دارند تا پیش از پایان مهلت قانونی (سه‌شنبه) دولت جدید را تشکیل دهند. این در حالی است که ماتئو سالوینی رهبر حزب دست راستی «لیگ شمال» با خروج از دولت ائتلافی و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام، قصد دارد تا دولت اکثریت یا دولت ائتلافی با حضور احزاب راستگرا را تشکیل دهد؛ اما اگر احزاب سیاسی مخالف موفق شوند تا اختلافات را کنار گذاشته و دولت ائتلافی بدون حضور حزب لیگ تشکیل دهند، آنگاه سالوینی نه تنها دولت اکثریت یا موافق خود را نخواهد داشت، بلکه حیات سیاسی‌اش نیز با تهدیدی جدی مواجه خواهد شد.

گاردین با اشاره به مذاکره احزاب سیاسی نوشته که بحث اصلی میان حزب ضدتشکیلاتی «جنبش 5ستاره» به رهبری لوئیجی دی‌مایو و حزب چپ میانه دموکرات تعیین، نخست‌وزیر آینده ایتالیا است.

گفته شده، نیکلای زینگارتی رهبر حزب دموکرات، با درخواست دی‌مایو برای بازگرداندن جوزپه کونته به عنوان نخست‌وزیر مخالفت کرده است. جوزپه کونته هفته گذشته از سمت نخست‌وزیری استعفا کرد تا این فرصت را به رییس‌جمهوری بدهد که دولتی جدید تشکیل داده و مانع از برگزاری انتخابات زودهنگام شود. کونته خود در نشست گروه7 در فرانسه گفته که انتظار ندارد تا بار دیگر نخست‌وزیر شود. او همچنین تاکید کرده که حاضر نیست تا بار دیگر رهبری دولت ائتلافی متشکل از جنبش پنج ستاره و حزب لیگ را برعهده بگیرد.  ایتالیا ماه گذشته و با خروج حزب لیگ به رهبری سالوینی (وزیر کشور) از دولت ائتلافی و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام وارد بحران سیاسی شد. سالوینی با متهم کردن جنبش پنج ستاره به کارشکنی اعلام کرد که دیگر قادر به همکاری با دی‌مایو نیست. برخی ناظران بر این باورند که او قماری را آغاز کرده که شاید زودتر از حد تصور به حیات سیاسی‌اش پایان دهد.

یورونیوز در این باره نوشته: وقتی در مارس ۲۰۱۸ و در پایان انتخابات پارلمانی ایتالیا، حزب لگا به رهبری ماتئو سالوینی توانست ۱۷ درصد آرا را به خود اختصاص دهد، کمتر کسی تصور می‌کرد یک سال و نیم بعد، این سیاستمدار پر سر و صدای ایتالیایی، به پایان راه خود نزدیک شده باشد. سالوینی و حزب لیگ هر چند پس از جنبش ۵ ستاره، چه در انتخابات سنا و چه در مجلس نمایندگان در جای دوم قرار گرفتند، اما این سیاستمدار راست‌گرا، با تشکیل ائتلافی از دیگر جریان‌های دست راستی موفق شد با ۳۷ درصد بزرگ‌ترین ائتلاف در هر دو مجلس را تشکیل دهد. این در حالی بود که جنبش ۵ ستاره که مجموعه‌ای از فعالان ضد تشکیلاتی را تشکیل می‌داد با حدود ۳۳ درصد در جای دوم قرار گرفت. بعد از آن بود که این دو گروه با تشکیل یک ائتلاف، برای نخست وزیر جوزپه کونته با یکدیگر به توافق رسیدند.

این ائتلاف نسبتا ناهمگون با برگزاری انتخابات پارلمان اروپا بیش از گذشته شکننده شد. پس از پایان شمارش آرا، مشخص شد که حزب راست‌گرای لیگ به رهبری سالوینی، با 33.6درصد در صدر قرار گرفت و حزب دموکرات (چپ میانه) با ۲۳ و نیم و جنبش ۵ ستاره با ۱۶.۶ درصد در جای سوم قرار گرفتند. این نتایج سبب شد تا وزیر کشور به‌دنبال قبضه کردن قدرت در ایتالیا باشد. اختلافات میان سالوینی و کونته روز به روز بیشتر می‌شد و جنبش ۵ ستاره ائتلاف خود با لیگ را در حال پایان می‌دید.  سالوینی که در یک سال و نیم گذشته شاهد افزایش محبوبیت خود در جامعه ایتالیا بود تصمیم گرفت دست به قماری سیاسی بزند. او از کونته خواست تا دولت را منحل کند و انتخاباتی تکراری برگزار شود. سالوینی به‌دنبال این بود که با انحلال دولت و برگزاری انتخابات زودرس به تنهایی دولت جدید را تشکیل دهد یا دست‌کم با همراهی دیگر احزاب راستگرای دیگر به حضور گروه‌هایی چون جنبش ۵ ستاره بی‌نیاز شود.

  ائتلاف چپ و پوپولیست‌ها

جوزپه کونته ۲۰ اوت به‌دلیل آنچه بی‌مسوولیتی وزیر کشور می‌خواند از سمت خود استعفا کرد. حال زمزمه‌هایی از احتمال ائتلاف حزب دموکرات و جنبش ۵ ستاره شنیده می‌شود، احتمالی که می‌تواند کابوس سالوینی باشد. رهبر حزب لیگ هرچند در ابتدا گمان نمی‌کرد خبری از این ائتلاف باشد، اما در روزهای پیش از استعفای کونته، با پی بردن به این احتمال شروع به تعریف و تمجید از سرجیو ماتارلا رییس‌جمهوری ایتالیا کرده است. کسی که در شرایط بحرانی کنونی، به اصلی‌ترین شخصیت سیاسی ایتالیا بدل می‌شود و نظرات او تا اندازه زیادی تعیین‌کننده آینده سیاسی این کشور چکمه است.

ماتارلا که از ابتدا هم رابطه خوبی با سالوینی و سیاست‌های دست راستی او نداشت، نگاه مثبتی به بروکسل و همچنین حزب دموکرات دارد. این در حالی است که حزب لیگ شدیدا ضد اتحادیه اروپا است و رویکردهایش به‌ویژه در حوزه مهاجرستیزی با آرمان‌های رهبران کنونی این اتحادیه در تضاد جدی است.

در روزهای آینده باید منتظر مذاکرات میان جنبش ۵ستاره و حزب دموکرات ماند. حزب دموکرات هفته گذشته به جنبش ۵ ستاره پیشنهاد داد تا با همراهی یکدیگر دولت ائتلافی را تشکیل دهند. اگر این دو حزب بتوانند دست به چنین کاری بزنند، سالوینی و حزب لیگ از صحنه کنار می‌رود و باید به بودن در اپوزیسیون در پارلمان ایتالیا عادت کند. اما اگر خبری از ائتلاف نباشد انتخابات زودرس (احتمالا اکتبر) برگزار خواهد شد. آن‌طور که نتایج نظرسنجی‌ها می‌گوید در انتخابات زودهنگام، سالوینی می‌تواند با همراهی دیگر احزاب راستگرا دولت تشکیل دهد. اما نگرانی سالوینی بیشتر از آنجاست که اگر دولت ائتلافی دموکرات‌ها و پوپولیست‌ها تشکیل شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که در انتخاباتی که بعدها برگزار خواهد شد، او و حزب رادیکال دست راستی‌اش همچنان به اندازه امروز جایگاه و مقبولیت داشته باشند.

 

ارسال نظر