عمران‌خان در جست‌وجوی صلح با ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۰۷۲
عمران‌خان در جست‌وجوی صلح با ترامپ

گروه جهان|

عمران‌خان نخست‎وزیر پاکستان، شنبه به دعوت همتای امریکایی خود در سفری سه روزه راهی ایالات متحده شد. روند صلح افغانستان، بحران اقتصادی پاکستان و مسائل مربوط به اختلاف با هند محور مذاکره عمران‌خان و دونالد ترامپ خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که عمران‌خان در این سفر تلاش خواهد کرد تا یخ بی‌اعتمادی میان امریکا و پاکستان را که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ قطورتر هم شده، بشکند. در این میان برخی منابع پاکستانی از لابی گسترده محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، و برخی سناتورهای جمهوری‌خواه برای متقاعد کردن ترامپ به میزبانی از نخست‌وزیر پاکستان خبر داده‌اند.

نشریه پاکستانی «اکسپرس‎تریبیون» همزمان با راهی شدن عمران‌خان به سوی امریکا نوشت که محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی، با جرد کوشنر داماد ترامپ، لابی کرده تا توانسته رضایت کاخ‎سفید برای دعوت از عمران‌خان را کسب کند. در این گزارش آمده: «بن‌سلمان توانست از نفوذ شخصی خود در دولت امریکا به‌ویژه لابی با کوشنر استفاده کرده و سفر رسمی نخست‌وزیر پاکستان به واشنگتن را نهایی کند.»

گفته شده، تلاش برای انجام شدن سفر رسمی عمران‌خان به امریکا زمانی آغاز شد که ترامپ دسامبر سال گذشته با ارسال نامه‎ای به نخست‌وزیر پاکستان خواستار همکاری اسلام‌آباد برای پیشبرد صلح در افغانستان شد. منابع مطلع گفته‌اند که پاکستان و امریکا در نظر دارند برای کاهش بی‌اعتمادی بین دو کشور که زمان روی کار آمدن دولت ترامپ به‌شدت افزایش یافته، گفت‌وگو کنند. عمران‎خان قرار است دوشنبه (فردا) با ترامپ دیدار کند.

در گزارش اکسپرس‎تریبیون آمده که علاوه بر بن‎سلمان، لیندسی گراهام سناتور جمهوری‎خواه و از سیاستمداران نزدیک ترامپ نیز تلاش کرده تا رییس‌جمهوری امریکا را قانع کند که با عمران‌خان دیدار کند. نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا و اعضای شورای مشترک بازرگانی امریکا و پاکستان نیز از جمله سیاستمدارانی هستند که قرار است با عمران‌خان دیدار کنند.

   فشار برای اجرایی شدن صلح

همزمان با سفر عمران‌خان به ایالات متحده، یک مقام امریکایی گفته که دونالد ترامپ در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان او را برای کمک به پیشرفت روند صلح افغانستان تحت فشار قرار خواهد داد. اسپوتنیک به نقل از این مقام امریکایی نوشته: «هدف این دیدار تحت فشار قرار دادن پاکستان برای همکاری قوی در زمینه پیش‌برد روند صلح افغانستان است. ما از پاکستان می‌خواهیم طالبان را برای آتش‌بس دایمی و شرکت در مذاکرات بین افغان‌ها که دولت افغانستان نیز در آن حضور خواهد داشت، تحت فشار قرار دهد.»

ترامپ بارها اعلام کرده است که قصد پایان دادن به جنگ در افغانستان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از این کشور را دارد. جنگ افغانستان طولانی‌ترین حضور امریکا در یک جنگ است. به اعتقاد ناظران، همکاری با پاکستان در این زمینه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کند تا گروه‌های تندرو دیگر از خاک پاکستان به عنوان پایگاه خود برای ورود به افغانستان استفاده نکنند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که ترامپ از پاکستان بخواهد شکیل آفریدی را آزاد کند. آفریدی به سیا کمک کرده بود که حضور اسامه بن‌لادن را در پاکستان تایید کند. «فرزانه شیخ» کارشناس امور بین‌الملل درباره دیدار عمران‌خان و ترامپ گفته: «از آنجایی که هیچ‌یک از این دو قابل پیش‌بینی نیستند، پیشرفت مذاکرات کاملا به فضایی دیدار این دو سیاستمدار بستگی دارد.»  عمران‌خان در شرایطی راهی امریکا شده که ترامپ ۲۰۱۸ پاکستان را به فریبکاری در روند مبارزه با تروریسم متهم کرده و کمک‌های مالی امریکا به اسلام‌آباد را قطع کرد. حال پاکستان امیدوار است که دستگیری حافظ سعید بنیانگذار گروه تندروی لشکر طیبه که از سوی امریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته (تنها چند روز پیش از سفر عمران‌خان) پیام مثبتی برای ترامپ باشد. رییس‌جمهوری امریکا در واکنش به دستگیری حافظ سعید گفته که این اتفاق نتیجه نتیجه فشار دولت او به اسلام‌آباد بوده تا علیه ستیزه‌جویان قاطعانه‌تر رفتار کند. در حملات چهار روزه به بمبئی که در سال ۲۰۰۸ رخ داد و حافظ سعید یکی از متهمان کلیدی آن است بیش از ۱۶۰نفر کشته شدند. امریکا برای بازداشت حافظ سعید ۱۰میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.  موضوع دیگری که احتمالا در دستورکار سفر عمران‌خان قرار دارد، بررسی اختلافات هند و پاکستان بر سر کشمیر خواهد بود. شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، پیشتر گفته: «عمران‌خان در سفر رسمی خود به واشنگتن امریکایی‌ها را درخصوص از سرگیری گفت‌وگوهای صلح میان پاکستان و هند و ضرورت حل مناقشه کشمیر متقاعد خواهد کرد.»  نخست‌وزیر پاکستان در شرایطی عازم امریکا شده که کشورش که با بحران پرداخت بدهی‌‌هایش روبرو است و برای حل این چالش جدی به دریافت کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول نیاز دارد. این کشور همچنین شدیدا به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد.

 

ارسال نظر