کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۹۳

کمک ۳میلیارد دلاری عربستان و امارات به سودان

در پی سقوط حکومت عمر البشیر در سودان که حدود ۳۰ سال قدرت را در اختیار داشت، عربستان و امارات اعلام کردند سه میلیارد دلار به این کشور کمک می‌کنند. به‌گزارش رویترز، ۵۰۰ میلیون دلار از این کمک در اختیار بانک مرکزی سودان قرار می‌گیرد و ۲.۵ میلیارد دلار بقیه نیز صرف تهیه مواد غذایی، دارویی و فراورده‌های نفتی می‌شود. روشن نیست که این سه میلیارد دلار کمک بلاعوض است یا به صورت وام در اختیار سودان قرار خواهد گرفت. اقتصاد سودان در سال‌های اخیر، به‌ویژه به‌دلیل کمبود دلار، دچار چالش‌هایی جدی بوده و شروع اعتراض‌های اخیر در این کشور نیز دلایل اقتصادی داشت.

رزمایش مشترک آنکارا و باکو

ترکیه و جمهوری آذربایجان یکم تا سوم ماه مه در آذربایجان رزمایش مشترکی به نام «مصطفی کمال آتاتورک ۲۰۱۹» برگزار می‌کنند. به‌گزارش آناتولی، این رزمایش مشترک در چارچوب همکاری‌های نظامی دو کشور برگزار شده و در همین راستا هیات ترکیه وارد جمهوری آذربایجان شده است. در این رزمایش علاوه بر سربازان دو کشور، خودروهای زرهی، جنگنده‌ها، هلیکوپترها و سیستم‌های دفاعی-هوایی استفاده خواهند شد.

مذاکرات قطر بهترین فرصت صلح در افغانستان است

وزیر خارجه امریکا در تماس با رییس‌جمهوری افغانستان نسبت به تعویق بی‌حد مذاکرات با طالبان ابراز نارضایتی کرده و تازه‌ترین حمله بهاری شبه‌نظامیان را محکوم کرده است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، مذاکرات افغان-افغان در قطر قرار بود در روزهای گذشته آغاز شود اما در نهایت اختلافاتی درباره اینکه چه کسانی باید حاضر باشند، بروز کرد. این اولین‌باری می‌شد که مقام‌های طالبان و دولت کابل قصد داشتند بر سر میز مذاکره بنشینند.

انتقاد داووداوغلو از سیاست‌های حزب اردوغان

نخست‌وزیر پیشین ترکیه از سیاست‌های حزب عدالت و توسعه بعد از انتخابات محلی ماه گذشته میلادی انتقاد کرده و گفته: «ائتلاف حزب رجب طیب اردوغان با ملی‌گرایان به حزب حاکم آسیب رسانده است.» به‌گزارش رویترز، احمد داووداوغلو نخست‌وزیر ترکیه در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ گفته: «نتایج این انتخابات محلی نشان داد که ائتلاف سیاسی میان ملی‌گرایان و حزب عدالت و توسعه به حزب حاکم آسیب رسانده است. این آسیب هم به تعداد آرا و هم به هویت حزب صدمه زده است.» این اظهارات پس از این بیان شد که در انتخابات محلی ۳۱ مارس، حزب حاکم در انتخابات استانبول و آنکارا شکست خورد.

 

 

 

ارسال نظر