ائتلاف 16ایالت امریکا علیه ترامپ

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۰۰:۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۹۷۷
ائتلاف 16ایالت امریکا علیه ترامپ

گروه جهان| طلا تسلیمی|

16‌ایالت امریکایی ائتلافی تشکیل دادند تا از دادگاه فدرال بخواهند دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، را از پیشبرد وضعیت اضطرار ملی اعلام شده در تلاش برای تامین بودجه دیوار در مرز مشترک با مکزیک، باز دارد. این ایالت‌ها پرونده‌ای قضایی در یک دادگاه ایالت کالیفرنیا باز و اعلام کردند که اعلام وضعیت اضطرار ملی با هدف ساخت دیوار مرزی را نقض قانون اساسی می‌دانند. در همین حال، فعالان سیاسی در شهرهای گوناگون در سراسر ایالات متحده در روز «تعطیلی رییس‌جمهوری» تجمع کردند تا حمایت خود را از مهاجرت نشان دهند و از اقدام ترامپ در اعلام وضعیت اضطرار ملی برای ساخت دیوار در مرز امریکا-مکزیک انتقاد کنند.

به نوشته فایننشال‌تایمز، 16ایالت امریکایی که نام کالیفرنیا، نیویورک و ویرجینیا نیز در میان آنها دیده می‌شود، بر این عقیده‌اند که رییس‌جمهوری قدرت تغییر موارد مصرف بودجه اضطرار ملی را ندارد و کنترل این هزینه‌ها با کنگره است. دادستان‌های این 16ایالت اعلام کردند که ترامپ خلاف خواسته کنگره عمل و از «پیش‌نویس بحران‌های ساختگی ناشی از مهاجرت غیرقانونی» برای تامین بودجه‌ای استفاده کرده که برای ساخت‌و‌سازهای نظامی، توقیف مواد مخدر و تدابیر اجرای قانون تعیین شده است. «خاویر بِسِرا» دادستان کل ایالت کالیفرنیا درباره این طرح دعوی گفت: «امروز، در روز ریاست‌جمهوری، رییس‌جمهوری ترامپ را به دادگاه فرامی‌خوانیم تا مانع از سوء‌استفاده او از قدرت شویم. از رییس‌جمهوری ترامپ شکایت می‌کنیم تا نگذاریم بطور یکجانبه پول مالیات‌دهندگان را که بطور قانونی و از سوی کنگره به مردم ایالت‌هایمان اختصاص داده شده، به یغما ببرد. از نظر بیشتر ما دفتر ریاست‌جمهوری جایی برای بازی کردن نمایش نیست.»

ترامپ وضعیت اضطرار ملی را پس از آن اعلام کرد که دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در تلاش برای ممانعت از تعطیلی مجدد بخش‌هایی از دولت فدرال، بر سر برنامه بودجه‌ای توافق کردند که در آن 1.37میلیارد دلار به ساخت دیوار مرزی تخصیص داده شده است. ترامپ که ساخت دیوار مرزی را تحقق وعده‌های داده شده در کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 می‌داند، بودجه‌ای 5.7 میلیارد دلاری برای ساخت دیوار خواستار شده است. مخالفت دموکرات‌ها با تامین بودجه مازاد ساخت دیوار اساسا به این دلیل است که این اقدام را یک نیرنگ سیاسی می‌دانند. به‌علاوه، آنها نمی‌خواهند ترامپ در آستانه رقابت‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 از یک پیروزی سیاسی بهره‌مند گردد.

این طرح دعوی به دادگاه شهر سان‌فرانسیسکو ارایه شده که سابقه متوقف کردن دیگر طرح‌های ابتکاری دولت ترامپ را نیز داشته است. در این طرح دعوی آمده است که «هیچ مبنای عینی» برای اعلام وضعیت اضطرار ملی وجود ندارد به این دلیل که آمارهای آژانس گمرک و محافظت از مرزها حاکی از آن است که عبور غیرقانونی از مرزها در پایین‌ترین سطح در 45سال گذشته است. ترامپ جمعه در پی اعلام وضعیت اضطرار ملی بار دیگر ادعا کرده بود که شرایط در مرزها فاجعه‌بار است و مهاجران غیرقانونی به کشور سرازیر شده و مرتکب جرم و جنایت می‌شوند. 16ایالت در طرح دعوی خود آوردند: «وزارت کشور از این مساله آگاهی دارد که هیچ مدرک مستدلی وجود ندارد که نشان دهد تروریست‌ها از مرز جنوبی برای ورود به ایالات متحده استفاده می‌کنند. اطلاعات دولت فدرال این مساله را تایید می‌کند که احتمال ارتکاب جرم و جنایت توسط امریکایی‌‌های متولد این کشور بیشتر از مهاجران است.»

جمهوری‌خواهان نیز به ترامپ درباره خودداری از اعلام وضعیت اضطرار ملی هشدار داده بودند به این دلیل که می‌دانستند احتمال به چالش کشیده شدن آن در دادگاه وجود دارد. نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان این اقدام را «چنگ زدن رییس‌جمهوری ناامید به قدرت» توصیف کرد که از «مرزهای قانون» خارج شده است. دموکرات‌ها که اکثریت کرسی‌ها را در مجلس نمایندگان در اختیار دارند، عزم خود را برای پیشبرد لایحه‌ای در اعتراض به اعلام وضعیت اضطرار ملی جزم کرده‌اند. اما حتی اگر بتوانند حمایت جمهوری‌خواهان سنا را برای تصویب این لایحه در هر دو مجلس به دست آورند، ترامپ آن را وتو خواهد کرد. تنها راه تصویب لایحه این است که با اکثریت دو سومی تصویب شود تا امکان وتوی آن توسط رییس‌جمهوری وجود نداشته باشد.

هدف ترامپ از اعلام وضعیت اضطرار، گشایش 3.6میلیارد دلار بودجه اختصاص داده شده به ساخت‌وسازهای پنتاگون بوده است. با این حال، پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت در کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرنگاران گفت که در خصوص وضعیت اضطرار ملی هیچ صحبتی با رییس‌جمهوری نداشته است.

جدای از این 16ایالت، سه زمین‌دار تگزاسی و همچنین یک گروه فعال در زمینه محیط‌زیست از این اقدام ترامپ شکایت کرده‌ و گفته‌اند که ساخت دیوار و استفاده از بودجه اضطرار ملی برای آن، نقض قانون اساسی است. این در حالی است که هزاران نفر از مخالفان سیاست‌های مهاجرتی ترامپ در شهرهای نیویورک، واشنگتن دی.سی، شیکاگو و دیگر شهرهای بزرگ ایالات متحده تظاهرات کردند و اقدام رییس‌جمهوری در اعلام وضعیت اضطرار ملی را «حمله به دموکراسی» دانستند.

 

 

ارسال نظر