کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۰:۲۱:۵۸
کد خبر: ۱۳۸۰۳۰

طالبان مذاکره با خلیل‌زاد در اسلام‌آباد را رد کرد

طالبان گزارش‌های منتشرشده مبنی بر آمادگی این گروه برای ادامه مذاکرات با فرستاده ویژه امریکا را رد کرده است. رسانه‌های پاکستانی گزارش داده بودند طالبان خود را برای پیگیری گفت‌وگوها با زلمی خلیل‌زاد در پاکستان آماده می‌کند. طالبان ضمن تکذیب این گزارش‌ها هرگونه تماس مستقیم با دولت افغانستان را رد کرده است. بنا به اعلام رهبران ارشد این گروه قدرت‌های منطقه‌ای از جمله پاکستان از آنها خواسته‌اند تا با هیات امریکایی و نمایندگان دولت افغانستان در اسلام‌آباد دیدار کنند. مذاکرات بین دو طرف پس از آنکه طالبان فرستاده ویژه امریکا را به پایبند نبودن به گفت‌وگو بر سر موضوعات مورد توافق دو طرف در مذاکرات متهم کرد متوقف شده است. خلیل‌زاد پنجشنبه در اسلام‌آباد با عمران‌خان نخست‌وزیر این کشور، دیدار کرد.

انتشار 30 هزار سند محرمانه اشغال عراق

دولت امریکا 30 هزار سند محرمانه مربوط به تحولات جنگ عراق را منتشر کرد. به‌گزارش ایرنا، این اسناد به آغاز اشغال عراق در 2003 تا زمان خروج نیروهای امریکایی از این کشور در 2011 مربوط می‌شود. این اسناد حاوی برخی سخنان، اظهارات و مصاحبه‌هایی است که با مقام‌های امریکایی یا شخصیت‌های عراقی انجام شده و تاکنون محرمانه بوده است. در این اسناد آمده جنگ عراق، پس از جنگ ویتنام پرهزینه‌ترین جنگ برای امریکا بوده است.

سرمایه‌گذاری روسیه در طرح‌های آب و برق پاکستان

تارنمای یورو آسیا اعلام کرد پس از عربستان، امارات و چین، روسیه نیز برای سرمایه‌گذاری در حوزه آب و برق پاکستان اعلام آمادگی کرده است. شرکت مهندسی «آر‌ای‌او» روسیه که خواستار امضای قراردادی میان پاکستان و روسیه است، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه انرژی در روسیه است که پروژه‌های مشترک بسیاری با همکاری دیگر کشورهای در حال اجرا دارد. این شرکت در حال ساخت یک سد آبی بر رودخانه کابل در افغانستان است.

باکو  7  میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرد

جمهوری آذربایجان در 2018 هفت میلیارد و 225 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر کرد که حدود 15 درصد بیشتر از سال 2017 بوده است. به‌گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان، گاز طبیعی جمهوری آذربایجان از میدان شاه دنیز واقع در دریای خزر و از طریق خط لوله قفقاز جنوبی به ترکیه صادر شده است. حجم گاز طبیعی صادر شده در 2018 از جمهوری آذربایجان به ترکیه در مقایسه 924.9 میلیون متر مکعب سال قبل، 14.7 درصد افزایش داشت.

 

ارسال نظر