گام‌به‌گام تا دفتر بیضی کاخ‌ سفید

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۸۴
گام‌به‌گام تا دفتر بیضی کاخ‌ سفید

گروه جهان

 رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 از شرکت تجاری دونالد ترامپ خواسته مدارک مالی ازجمله مدارکی که مرتبط با روسیه هستند را در اختیار کمیته تحقیقات قرار دهد. رابرت مولر اواخر سال گذشته هم با ارسال احضاریه رسمی برای بانک آلمانی دویچه ‌بانک خواستار دسترسی به همه مدارک مالی حساب‌های ترامپ شده بود. با وجود این، این ‌بار تیم بازرسان مولر به سراغ خود موسسه ترامپ رفته‌اند جایی که تا پیش از ورود به کاخ‌سفید، ترامپ مدیریت آن را برعهده داشت و پسران، دخترش ایوانکا و دامادش جراد کوشنر در اداره آن نقش محوری داشتند اما پس از ورود ترامپ به کاخ‌سفید او خودش را از ریاست این مجموعه تجاری معاف کرد و مدیریت آن را به پسرانش سپرد.

نیویورک‌تایمز نوشته، این دستور نزدیک شدن تحقیقات رابرت مولر به شخص دونالد ترامپ را نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است: «محدوده حقوقی این دستور کاملا مشخص نشده همچنین مشخص نیست که چرا رابرت مولر به جای درخواست ساده از شرکت برای دریافت این اطلاعات، آن را منتشر کرده است؛ این درخواست نشان می‌دهد، تحقیقاتی که وکلای ترامپ تضمین کرده بودند به پایان رسیده حداقل برای چند ماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت. همچنین به نظر می‌رسد، رابرت مولر تحقیقات خود را به بررسی تاثیر پول‌های خارجی در فعالیت‌های سیاسی ترامپ گسترش داده است.» در چند هفته گذشته کمیته تحقیقاتی مولر از چند شاهد ازجمله مشاور دولت امارات درباره نقش پول‌های اماراتی در انتخابات امریکا و سیاست‌های دولت ترامپ سوالاتی را پرسیده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ پیش‌تر و هنگامی که فشارها برای علنی کردن برگه‌های مالیاتی‌اش افزایش یافت، گفته بود سرکشی به سوابق مالیاتی او برایش خط قرمز محسوب می‌شود و آن را تحمل نخواهد کرد. واشنگتن‌پست نوشته در صورت مخالفت ترامپ با درخواست ارائه اسناد مالی شرکتش، بازرس ویژه می‌تواند درخواست رسمی تشکیل دادگاه بدهد.

یکی از وکلای شرکت تجاری ترامپ گفته از آغاز تحقیقات، این شرکت کمال همکاری را با تحقیقات بازرس ویژه داشته بنابراین، این خبر تازگی ندارد و همکاری با این تحقیقات هم بر روال گذشته ادامه خواهد یافت.

رابرت مولر بازرس ویژه از تابستان گذشته به ریاست تیم تحقیق و تفحصی منصوب شده که در دو زمینه قرار است به وزارت دادگستری گزارش دهد؛ بررسی هر گونه ارتباط میان اعضای ستاد ترامپ و دولت روسیه و احتمال سوءاستفاده رییس‌جمهور امریکا از قدرتش برای متوقف کردن این تحقیقات قضایی. کمیته مولر درحال حاضر 13 تبعه روس و 3 شرکت روسی را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 متهم کرده است.

رسانه‌های امریکایی در سال گذشته بارها از مناسبات مالی موسسه ترامپ و شرکت‌های روسی و نزدیک به ولادیمیر پوتین نوشته بودند. گفته می‌شود، مهم‌ترین آنها به تلاش موسسه ترامپ برای احداث یک برج- هتل مجلل در مسکو بازمی‌گردد که گفت‌وگوهای آن میان موسسه ترامپ و طرف روسی چند سال پیش شکل گرفت اما هیچگاه عملیاتی نشد. سازمان‌های امنیتی ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که روسیه با استفاده از هک کردن و تبلیغات گسترده در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ این کشور مداخله کرده‌اند، مداخله‌یی که به بر هم زدن توازن آرا به سود ترامپ انجامیده است.

در همین حال رویترز گزارش داده، امریکا با اعمال تحریم علیه ده‌ها تبعه روس و محکوم کردن دخالت روسیه در مسمومیت یک جاسوس روس در بریتانیا تصمیم گرفته که برای نخستین‌ بار از زمان روی کار آمدن ترامپ، سخت‌ترین موضع‌گیری را در قبال این کشور داشته باشد آن ‌هم در شرایطی که ترامپ آرزو داشته تا روابط دو کشور در دوران زمامداری وی بهتر شود. در این مطلب آمده که ایالات متحده ۱۹ فرد و 5 سازمان روسی ازجمله سرویس امنیتی این کشور را برای تلاش برای دستکاری در انتخابات امریکا و حمله سایبری به این کشور تحریم کرده است. این افراد شامل ۱۳نفری هستند که پیش‌تر توسط مولر متهم شده بودند.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا در این باره گفته:«احتمال دارد تحریم‌های دیگری علیه مقامات دولتی و اولیگارش‌های روس به سبب فعالیت‌های مخرب وضع شود، تحریم‌هایی که دسترسی این افراد به سامانه‌های مالی ایالات متحده را محدود خواهد کرد. دولت با فعالیت سایبری شرورانه روسیه مبارزه و مقابله می‌کند؛ فعالیتی که شامل مداخله در انتخابات ایالات متحده، حملات سایبری ویرانگر و نفوذ و حمله به زیرساخت‌های مهم می‌شود. روس‌ها شخصیت‌های جعلی اینترنتی ساخته‌اند تا پیام‌های تفرقه‌انگیز پخش کنند به امریکا سفر کرده‌اند تا اطلاعات جمع‌آوری کنند و به نام امریکایی‌ها راهپیمایی‌های سیاسی به راه انداخته‌اند.»

گفته شده در فهرست تحریم‌ها نام یک شرکت اینترنتی مستقر در سن‌پترزبورگ نیز به چشم می‌خورد. یوگنی پریگوژین از نزدیکان ولادیمیر پوتین که گفته می‌شود، صاحب این شرکت است متهم شده که برای تاثیرگذاری در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا دست به تحقیقات گسترده جعلی در فضای مجازی زده است. پریگوژین دخالت در انتخابات امریکا را رد کرده است. پایگاه اینترنتی وکس در این باره نوشته:«ترامپ روسیه را متهم کرد که در ترور جاسوس روس در لندن دست داشته و البته سرانجام پذیرفت که روسیه در انتخابات امریکا دخالت کرده است. اما دولت ترامپ با وجود اذعان دخالت روسیه در انتخابات هنوز هم تلاش می‌کند که اقدامات روس‌ها در این باره را کم اهمیت جلوه دهد. حتی تیم امنیت ملی ترامپ هم بر این باورند که رییس‌جمهور می‌تواند رویکرد سخت‌گیرانه‌تری را نسبت به روسیه داشته باشد.»

به نظر می‌رسد که ترامپ برای کم کردن از دامنه انتقادها تحریم‌های جدید را علیه روسیه وضع کرده اما عملا با این کار برای نخستین ‌بار ادعای دخالت روسیه در انتخابات امریکا را تایید کرده و عملا کار خود را برای اخراج احتمالی رابرت مولر که حالا تحقیقاتش را بر روی کسب وکار و جزییات زندگی شخصی او متمرکز کرده بیش از پیش دشوار کرده است.

 

ارسال نظر